Edytujesz Wrocławska Kolej Dojazdowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 9: Linia 9:
 
2. Przedkowice- Żmigród Wąskotorowy (7 km)
 
2. Przedkowice- Żmigród Wąskotorowy (7 km)
  
Początkowo kolej przynależała do Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych we Wrocławiu, jednakże po zamknięciu kolei wąskotorowej w Bogatyni została ona ze względów logistycznych przeniesiona do DOKP Poznań.
+
Największe przewozy odnotowano w latach 1952-1965, stopniowy spadek przewozów spowodował zamknięcie w 1967r. zamknięcie odcinka Wrocław Wąskotorowy- Trzebnica Gaj. Następnie w 1970 Żmigród Miasto Wąskotorowe- Żmigród Wąskotorowy. Kolej w takim stanie przetrwała do 1991r. gdy zawieszono ruch pociągów. Ostatnim dniem kursowania była sobota 14.09.1991. Ostatni pociąg prowadził wagon Motorowy MBxd1-203. Kolejka była wielką atrakcją turystyczną Milicza i okolic, turyści podróżowali kolejką już w latach 70. Niestety jej potencjał turystyczny nie został wykorzystany. I po likwidacji nie podjęto decyzji o jej reaktywacji. Większość szlaku po likwidacji została rozkradziona. Tory które pozostały zostały rozebrane w latach 1994/95  
Największe przewozy odnotowano w latach 1952-1965, stopniowy spadek przewozów spowodował zamknięcie w 1967r. zamknięcie odcinka Wrocław Wąskotorowy- Trzebnica Gaj. Następnie w 1970 Żmigród Miasto Wąskotorowe- Żmigród Wąskotorowy. W 1981r. zamknięto ruch towarowy (ograniczając go jedynie do przewozu przesyłek całowagonowych, z czego ostatecznie z powodu braku zainteresowania zrezygnowano kilkanaście miesięcy później) Kolej w takim stanie przetrwała do 1991r. gdy zawieszono ruch pociągów. Ostatnim dniem kursowania była sobota 14.09.1991. Ostatni pociąg prowadził wagon Motorowy MBxd1-203. Kolejka była wielką atrakcją turystyczną Milicza i okolic, turyści podróżowali kolejką już w latach 70. Niestety jej potencjał turystyczny nie został wykorzystany, pomimo iż PKP wystosowało odpowiednie pisma do lokalnych samorządów z ofertą przejęcia przez nie kolei. Przyczyną tego był katastrofalny stan infrastruktury, oraz brak wiedzy w dziedzinie prowadzenia kolei przez podmiot inny niż PKP. Większość szlaku po likwidacji została rozkradziona. Tory które pozostały zostały rozebrane w latach 1994/95  
+
Obecnie na większości szlaku znajduj się ścieżka rowerowa. W 2010r. na stacjach w Sułowie Milickim, Miliczu Wąskotorowym oraz Miliczu Zamku ustawiono w roli pomników tabor wąskotorowy. W maju 2021r. przeprowadzono renowację wagonu MBxd1 oraz wagonu brankardu, wagon 1Aw wywieziono do Krośnic. Rok później Towarzystwu ze Środy Wlkp. użyczono trzy wagony rumuńskie Bxhpi. Obecnie na terenie gminy znajdują się następujące jednostki: 1. W Sułowie wagon 3Aw, 2. W Miliczu Zamku: wagon MBxd1-168, wagon brankard, 3. Milicz Wąskotorowy: Lokomotywa Lyd1. W 2022 uległo sformalizowaniu pierwsze oficjalne stowarzyszenie kolei wrocławskiej.
Obecnie na większości szlaku znajduj się ścieżka rowerowa. W 2010r. na stacjach w Sułowie Milickim, Miliczu Wąskotorowym oraz Miliczu Zamku ustawiono w roli pomników tabor wąskotorowy. W maju 2021r. przeprowadzono renowację wagonu MBxd1 oraz wagonu brankardu, wagon 1Aw wywieziono do Krośnic. Rok później Towarzystwu ze Środy Wlkp. użyczono trzy wagony rumuńskie Bxhpi. Obecnie na terenie gminy znajdują się następujące jednostki: 1. W Sułowie wagon 3Aw, 2. W Miliczu Zamku: wagon MBxd1-168, wagon brankard, 3. Milicz Wąskotorowy: Lokomotywa Lyd1. Od 2022r. opieką nad dziedzictwem kolei zajmuje się Stowarzyszenie Wrocławsko- Milickiej Kolei Wąskotorowej.
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)