Dyskusja użytkownika:Sarna

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Witaj w gronie Enkolowców. Jest mi niezmiernie miło powitać Ciebie w naszym gronie. Mam równocześnie nadzieję, że będziesz, tak jak to zrobiłeś pierwszymi edycjami, dbał o aktualizację "wątków śląskich" a zwłaszcza "rudzkich" oraz tworzył nowe artykuły (vide. Przekładnia). Jacek Fink-Finowicki (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 23:46, 17 sie 2013 (CEST)

Redaktor[edytuj]

Na wstępie przyłączę się do powitania. Cieszę się, że do nas dołączyłeś i liczę na stałą współpracę :)

Ponadto, w związku z tym, że masz doświadczenie w edytowaniu Wikipedii i znasz się na rzeczy, nadaję Ci uprawnienia redaktora - Twoje edycje nie będą już wymagały przeglądania przez innych użytkowników, nie będziesz też musiał rozpoznawać kotków i piesków :) W razie pytań - śmiało pisz do Jacka, do mnie, 2xM, czy każdego innego aktywnego admina / redaktora. Pozdrawiam! Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 14:06, 18 sie 2013 (CEST)

Oznaczenia taboru, przekładnia mechaniczna - czyli rediry[edytuj]

Witaj,

Oznaczenia taboru nie są regulowane wyłącznie przez Wm-11 więc artykuł Oznaczenia taboru kolejowego winien raczej zawierać podsumowanie systematyki oznaczeń z uwzględnieniem zmian w przepisach, a nie być wyłącznie przekierowaniem. Podobnie ma się kwestia przekładni mechanicznej... aż się prosi o opisanie różnic między przekładnią mechaniczną typy Mylius i typu Ganz wraz z podaniem przykładów.

Jacek Fink-Finowicki (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 04:24, 19 sie 2013 (CEST)

Przesyłanie plików[edytuj]

Cześć! Niektóre programy graficzne generują pliki, które formalnie mają format jpg lub png (i, jako takie powinny dać się załadować), niemniej jednak różnią się w swojej wewnętrznej strukturze nieco od w pełni standardowego png, czy jpg - i z takimi plikami jest problem. Spróbuj otworzyć swoje pliki używając innego programu graficznego (ja np. używam darmowego PhotoFiltre'a), zapisać i jeszcze raz przesłać. Jeśli to nie pomoże, to podeślij mi te pliki i zbadam sprawę. Ewentualnie rozważ konwersję na jpg. Pozdrawiam. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 14:55, 31 sie 2013 (CEST)

No to podeślij na: pawel (maupa) ficinus (kropka) pl Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 16:06, 31 sie 2013 (CEST)

Usunąłem wskazane przez Ciebie pliki. Sądzę, że te błędy wynikają ze specyfiki hostingu, na którym teraz "wisi" Enkol. W niedługim czasie planujemy jednak przeprowadzkę na własny serwer i wtedy, jak sądzę, problemy się skończą. Pozdrawiam Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 10:59, 3 wrz 2013 (CEST)

Re: prawa autorskie[edytuj]

Cześć! Jeśli chodzi o mapy z lat 30, to uważam, że można je swobodnie reprodukować. Takoż można reprodukować rysunki taboru, mostów itd. Z resztą posiadamy w swoich zbiorach (na Karbiu) książki mostowe w/w obiektów - tam też są rysunki. A jako, że powstały one przed wydzieleniem PKP ze struktur Ministerstwa Kolejnictwa vel Transportu, to są dokumentami urzędowymi i, jako takie, należą do domeny publicznej. Co do schematów linii - taki już się znajduje w Archiwum Enkolu. Kolejny, pochodzący z dodatku do służbowego rozkładu jazdy z roku 1982 posiadam i wkrótce wrzucę - nie wiem, czy ma sens wrzucanie kolejnych. Nie tyle obawiam się tu spraw związanych z naruszeniem praw autorskich, co raczej tego, że Krzystof Soida (który czasem tu zagląda) mógłby poczuć się dotknięty. Ewentualnie napisz mi, co chciałbyś opublikować, a ja się z Krzysztofem skontaktuję i spytam, czy się zgadza. Jeśli chodzi o spis taboru, to posiadam spis z Soidy przeklepany do Excella oraz Accessa uzupełniony o dane z innych źródeł. Obejmuje on łącznie około 6000 wagonów. Ręczne przeklepywanie spisu z Soidy przez Ciebie nie ma sensu - ktoś (tzn. ja) już dawno tę pracę wykonał :) Spis także jest przewidziany do publikacji w Archiwum Enkolu. Przez ostatnie 2 lata nie miałem czasu na takie zabawy (praca, własna firma itd.) - sądzę jednak, że teraz będę miał więcej czasu na dopieszczanie Enkolu i publikację posiadanych materiałów. W pierwszej kolejności zajmę się jednak sprawami technicznymi, tj. przeniesieniem Enkolu na nowy serwer oraz aktualizacją oprogramowania. To, którego używamy teraz jest już mocno przestarzałe. Podsumowując - działaj w sprawie Rud, a jak art będzie gotowy, to podorzucam to, co mam w swoich zbiorach. Pozdrawiam.


PS
Rzuć okiem na to, co swego czasu zacząłem tworzyć w Wiki. Związane z opracowywanym przez Ciebie tematem: pl:Wikipedysta:Pawel Niemczuk/brudnopis2


Przy okazji, jak widzisz, działają linki interwiki - można linkować do polskiej i niemieckiej wikipedii. Do włoskiej chyba też, ale w tej chwili nie mam pewności, czy to ostatnie interwiki działa na 100 procent dobrze.

Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 01:19, 5 wrz 2013 (CEST)

A no fakt - o bocznicach dawnej kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, które nie dotrwały końca wojny nie pomyślałem. zamiast publikować schemat linii można by na przykład zrobić schemat w postaci szablonu. Myślę więc sobie, że i jedno, i drugie byłoby ok. Niewątpliwie reprodukcja mapy będzie ciekawa, zaś szablon z "koralikami" będzie bardziej przejrzysty. Tu jedna uwaga natury technicznej - szablon "Linia kolejowa" z Wikipedii nie działa na Enkolu. Albo działa tylko częściowo. Można to jednak obejść w ten sposób: robisz szablon z "koralikami" w brudnopisie w Wikipedii, następnie korzystasz z narzędzia do rozwijania szablonów, kod wynikowy (zdekodowany szablon) kopiujesz i wklejasz na Enkol - albo bezpośrednio do artykułu (nieczytelne i potwornie rozpychające art), albo tworzysz na podstawie przekopiowane kodu nowy szablon i to właśnie jego wywołanie wklejasz do artu (spotkałem się z takim rozwiązaniem na kilku niepublicznych wiki oraz na en-wiki). Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 12:06, 5 wrz 2013 (CEST)

Administrator[edytuj]

I jeszcze jedno - widzę, że się na poważnie zabrałeś do edytowania. Wiesz co i jak robić. Żeby nie utrudniać Ci życia (albo żeby je ułatwić, hehe) nadaję Ci uprawnienia administratora. Będziesz mógł teraz m. in. swobodnie usuwać zbędne pliki, czy arty. Będziesz też miał trochę innych uprawnień - sam się zorientujesz, jakich. Zwracam jednak uwagę na to, żebyś używał narzędzi administratorskich z uwagą i ostrożnie - odwrócenie skutków użycia niektórych z nich jest trudne - może wymagać ingerencji bezpośrednio w bazę danych lub wręcz odtwarzania jej z kopii zapasowej. Powodzenia, Panie Adminie :) Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 01:23, 5 wrz 2013 (CEST)

Uprawnienia administratora są uprawnieniami, a nie przywilejem. Wychodzę z założenia, że należy je przyznawać każdemu, kto rzeczywiście ich potrzebuje (czytaj: sporo edytuje) i wie, jak to wszystko działa (tzn. ma jakieś "wikidoświadczenie" zdobyte czy to na wikipedii, czy tutaj). Po prostu uprawnienia admina są realizacją zasady swobodnego edytowania, a nie łaską, przejawem sympatii, czy Bóg wie, czym jeszcze. Tak dla jasności - na Wikipedii też obowiązuje zasada swobodnego edytowania, której realizacją są uprawnienia admina. Np. na en-wiki żeby dostać "przyciski" starzy mieć jakiś tam staż i ileś tam sensownych edycji. No i nie wszczynać awantur. I załatwione. Tylko na polskiej wiki PUA przekształciło się w ścieżkę zdrowia, której przejście często graniczy z cudem, a niemal zawsze jest traumatyczne. Uważam, że to jest wypaczenie i nie mam zamiaru kopiować tego na Enkolu. Pozdrawiam. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 12:06, 5 wrz 2013 (CEST)

Szablony[edytuj]

Na testowej kopii Enkolu działającej już na nowym oprogramowaniu sprawdzałem działanie szablonów i, niestety, nadal występowały problemy. Nie mam pojęcia, czym to jest spowodowane. Teoretycznie wszystko powinno działać - aktualne wersje rozszerzeń, poinstalowane wszystko tak, jak na Wiki. Najwyraźniej za cienki w uszach jestem, żeby problem jednoznacznie zidentyfikować. Nadal pracuję nad nowym oprogramowaniem i nowym serwerem (obecny sięgnął krańca swoich możliwości). Trudno mi jednak w tej chwili jednoznacznie określić, kiedy nastąpią przenosiny. Sugeruję prowadzenie prac, jak gdyby nigdy nic. Pozdr. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 23:00, 5 wrz 2013 (CEST)

Rudy[edytuj]

Hasło skopiowałem bo miało sporo linkująch ;) Pozdrawiam Kaczor 21:51, 14 paź 2013 (CEST)

Rzeczywiście coś wywala, wcześniej obstawiałem, że mi przeglądarka szaleje (bo miewałem problemy z innymi stronami), ale teraz widzę, że rzeczywiście jest jakaś bida - w tygodniu, będę się widziął z Pawłem to jak do tej pory sobie nie poradzę sam, to podziąłamy razem Jacek Fink-Finowicki (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 00:26, 7 kwi 2014 (CEST)+
Cześć. Sprawa wymaga interwencji od strony serwera i dłubania w bazie danych. Nie mam teraz za bardzo czasu na to, żeby się sprawą zająć. Z resztą to nie jedyny błąd, jaki wyskakuje (np. wykrzaczają się tu i ówdzie obrazki). Niemniej jednak o sprawie wiem i mam ją na względzie. Proszę o cierpliwość i pozdrawiam Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 00:57, 10 kwi 2014 (CEST)
Przeniosłem Enkol na odrębny i przeznaczony tylko dla niego serwer, zaktualizowałem oprogramowanie, a przy okazji usunąłem pojawiające się błędy w obrazkach oraz w artykule o Rudach. Pozdrawiam Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 04:17, 18 kwi 2014 (UTC)

No, edytować proszę :)[edytuj]

No, panie kolego, nie ma obijania, zapraszam do edytowania :)

A serio - bardzo proszę o uwagi odnośnie funkcjonowania Enkolu. W szczególności o uwagi natury technicznej (bo administruje serwisem od strony technicznej). A jeśli chodzi o uwagi organizacyjne, to zapraszam na forum. Jeśli coś Ci przeszkadza, coś byś chciał zmienić, masz propozycje, czy coś w ten deseń - daj znać. Pozdrawiam i do edytowania zapraszam Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 02:26, 16 maj 2014 (UTC)

Rudy i linia Trynek - Racibórz[edytuj]

Cześć. Art o linii Bytom Karb W. - Markowice Raciborskie zacząłem pisać na potrzeby pl.wiki ze względu na to, że np. kilometraże w artach o poszczególnych stacjach / przystankach nijak mają się do historii kolei Trynek - Racibórz. Zasadniczo osobiście uważam, że powinny być 3 osobne artykuły - "Rudy", "Kolej Gliwice Trynek - Racibórz" i "Linia kolejowa Bytom Karb Wąskotorowy (GKW linia nr 1)". Wszystkie powinny być ze sobą połączone za pomocą szablonów "main". Dlaczego tak uważam? Otóż Rudy to duża i istotna stacja. Zarówno w czasach normalnej działalności kolei (zarówno "niepodległej" kolei do roku 1945, jak i po włączeniu jej do GKW). Kolej Gliwice Trynek - Racibórz była osobną inwestycją zbudowaną i zarządzaną przez lat bez mała 50 niezależnie od pozostałych linii GKW. Stąd osobny artykuł o tej kolei. I po trzecie - linia Bytom Karb W. - Markowice Raciborskie była jedną z głównych i podstawowych linii GKW w czasach PKP. Stała się osią kolei, ruch towarowy w zasadzie w całości przechodził z GKW na dawną kolej Trynek - Rudy. A poza tym wciąż jest wzmiankowana w rejestrach zabytków, nadal kilometry liczy się od Karbia. A co do wykorzystania tego, co mam w brudnopisie na Wiki - masz pomysł, jak to wykorzystać, to śmiało działaj. Pozdrawiam. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 12:36, 19 maj 2014 (UTC)

Szablon LK[edytuj]

Cześć, widzę, że próbujesz zaimplementować szablon LK z Wiki. W celu oszczędzenia zbędnej pracy i rozczarowania - w tej chwili nie będzie działał. A to ze względu na to, że do jego prawidłowego działania niezbędne jest zaimplementowanie oprogramowania obsługującego język LUA i rozszerzenia Scribunto. Będę się tym zajmował, ale potrwa to trochę - właśnie kończę swoje sprawy w PL i wybieram się na emigrację. Wygląda na to, że najbliższe dni parę będę miał z głowy. Proponuję zatem ewentualne rozwijania rozwiązania alternatywnego (uproszczony szablon LK albo zupełnie nowy). Albo wstrzymanie się z pracami, przynajmniej na razie. Pozdr Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 10:16, 28 cze 2014 (UTC)

Plus ja muszę poprawić szablony wierszowe, bo na razie działają jako proteza dawnych problemów z obsługą funkcji warunkowych. Do poniedziałku włącznie jestem jednak zarżnięty czasowo, więc siądę do tego dopiero we wtorek lub środę :( Jacek Fink-Finowicki (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 11:01, 28 cze 2014 (UTC)

Problem z obrazkami[edytuj]

Cześć! Zauważyłem, że miałeś problemy z przesłaniem obrazków. Aby tego uniknąć w przyszłości zmniejszaj, proszę, nieco obrazki przed przesłaniem. Proponuję rozdzielczość poziomą 3000 pikseli oraz jakość pliku jpg na poziomie 50 procent. Stosowanie wyższej jakości powoduje bardzo duży wzrost "wagi" obrazka (kilka MB), a w zasadzie nie wpływa na zauważalną dla człowieka wizualną jakość obrazka. Poprawiłem w ten sposób obrazek z przekładnią oraz odtworzyłem i poprawiłem obrazek z wagonami MBxd2. Oba są już normalnie dostępne w systemie. Pozdrawiam. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 11:43, 16 lip 2014 (UTC)

Rzecz nie w tym, że za duże obrazki się nie wgrywają, bo się wgrywają. I można normalnie z nich korzystać w artykułach. Rzecz w tym, że po przekroczeniu pewnego rozmiaru obrazka oprogramowanie na serwerze nie jest w stanie wygenerować miniatury. Tylko i aż tyle. Ale, swoją drogą, pakowanie zdjęć o objętości 7 MB też troszkę mija się z celem. Jakości to nie poprawia, a obciąża serwer. Fakt, jest duży i, na razie, nie ma się o co martwić, ale jednak nie jest z gumy. A powierzchnia dyskowa po prostu kosztuje. To tyle :) Pozdrawiam serdecznie. Paweł Niemczuk (dyskusja|wkład|rejestr|blokady|zablokuj|uprawnienia|) 22:46, 16 lip 2014 (UTC)