MB836Bb

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

MB836Bb - 6 cylindrowy, czterosuwowy wysokoprężny silnik spalinowy o pionowym, rzędowym układzie cylindrów osiągający moc 330,8 kW (450 KM). Doładowany.

Silniki tego typu były produkowane przez firmę Maybach oraz, na licencji, przez zakłady FAUR w Bukareszcie. W Polsce stosowane głównie do napędu lokomotyw typu L45H (Lxd2).

Silniki z tej samej rodziny (MB836B) są lub były także stosowane do napędu innych lokomotyw (np. Krauss-Maffei ML 500 C, Krupp M350D, L30H), a także wiertni, jednostek pływających oraz generatorów prądotwórczych.

Charakterystyka silnika[edytuj]

  • sposób pracy: czterosów, doładowany, z wstępną komorą spalania
  • liczba cylindrów: 6 w rzędzie
  • średnica cylindra: 175 mm
  • skok tłoka: 205 mm
  • średnia prędkość tłoka: 10,25 m / s
  • objętość (pojemność) skokowa: 29,6 dm3
  • moc maksymalna: 330,8 kW (450 KM)
  • obroty maksymalne na biegu jałowym: 1550 obr / min
  • obroty maksymalne przy pełnym obciążeniu: 1450 obr / min
  • obroty biegu jałowego: 700 obr / min
  • stosunek sprężania: 1:16
  • kolejność zapłonu: 1-5-3-6-2-4


Moc, moment obrotowy i zużycie paliwa dla wybranych prędkości obrotowych

Prędkość obrotowa

w obr / min

Optymalna moc

w kW (KM)

Moment obrotowy

w kNm (kGm)

Zużycie paliwa

w g / KMh

1000 242 (330) 2,3 (236) 177 + 5%
1300 316 (430) 3,0 (307)
1500 330,8 (450) 3,14 (321)


  • Ilość oleju silnikowego:
  • w całym układzie olejenia silnika: 80 l
  • w misie olejowej przy maksymalnym stanie oleju: 70 l
  • w misie olejowej przy minimalnym stanie oleju: 40 l
  • w wymienniku ciepła oleju silnikowego: 22 l
  • w przewodach: około 5 l
  • Ilość wody chłodzącej: około 75 l
  • Główne wymiary silnika z wyposażeniem:
  • długość całkowita: około 2255 mm
  • szerokość: około 1070 mm
  • wysokość: około 1665 mm
  • Masa silnika z wyposażeniem bez wody i oleju: około 2185 kg


Bibliografia[edytuj]

  • Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu na zlecenie MK - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych: Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2. Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych, 1976, ss. 19 - 21.