https://enkol.pl/api.php?action=feedcontributions&user=Mariusz+Herchold&feedformat=atomEnkol - Wkład użytkownika [pl]2024-03-19T10:34:01ZWkład użytkownikaMediaWiki 1.35.5https://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:Plan_schematyczny_sieci_GKW_(1946)&diff=78009Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946)2022-02-28T09:40:55Z<p>Mariusz Herchold: Zmiana odniesienia rejonów do lokomotywowni na odniesienie do rejonów przewozów</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom<br />
|Data początkowa=1946<br />
|Data końcowa=1947<br />
|Sygnatura teczki=AT-00098<br />
|Słowa kluczowe=G&oacute;rnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci<br />
}}<br />
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/><br />
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)<ref>[[Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1959)]]</ref>. Na planie widać też kilka ciekawostek: <br />
* Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''. <br />
* Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.<br />
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946.<br />
* Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa.<br />
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]]<br />
* Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika''<br />
<br />
Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)<br />
<br />
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny. <br />
<br />
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold<br />
<br />
<br />
[[Plik:Schemat-linii-gkw-1946.jpg|1000px|center]]<br />
<br />
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]<br />
[[Kategoria:Pozostałe dokumenty]]</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png&diff=74052Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png2021-04-08T15:13:30Z<p>Mariusz Herchold: Mariusz Herchold przesłał nową wersję Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Schemat normalnotorowych i szerokotorowych kolei piaskowych i przemysłowych Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Rybnickiego Okręgu Węglowego według stanu na 1 lutego 1985 roku<br />
== Licencja ==<br />
{{Obraz-copyright}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:Schemat_kolei_piaskowych_i_przemys%C5%82owych&diff=74051Archiwum:Schemat kolei piaskowych i przemysłowych2021-04-08T13:26:05Z<p>Mariusz Herchold: Uzupełnienie listy współpracujących przy tworzeniu schematu</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=Schemat kolei piaskowych i przemysłowych<br />
|Data początkowa=1985<br />
|Data końcowa=1985<br />
|Sygnatura teczki=AT-00075<br />
|Słowa kluczowe=PMP-PW, koleje piaskowe, koleje przemysłowe, przemysł, schemat, GOP, Górnośląski Okręg Przemysłowy, ROW, Rybnicki Okręg Węglowy<br />
}}<br />
Schemat normalnotorowych i szerokotorowych '''kolei piaskowych i przemysłowych''' Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Rybnickiego Okręgu Węglowego przedstawia sieć kolei piaskowych i przemysłowych na tle sieci PKP.<br />
Podczas tworzenia przyjęto następujące założenia:<br />
*Schemat sporządzono bez skali, z przybliżonym zachowaniem orientacji północnej.<br />
*Tory oznaczono zgodnie z tabelą obok, bez podziału na tory główne i boczne.<br />
*Jako stacje oznaczono również grupy torów na terenie zakładów przemysłowych, gdzie ruch kolejowy prowadził wyodrębniony posterunek obsadzony dyżurnym ruchu.<br />
*Posterunki techniczne nie będące posterunkami ruchu (głównie nastawnie wykonawcze) oznaczono tylko w razie potrzeby (np.. Będące miejscem odgałęzienia bocznicy lub łącznicy).<br />
*Niezależnie od własności, dla rozjazdów odgałęziających przyjęto skrót r.o. stosowany na kolejach piaskowych.<br />
*Nie ujęto wybranych, najmniejszych bocznic odgałęziających się od PKP.<br />
*O ile na sieci PKP zaznaczono przystanki osobowe, na sieci piaskowej wskazano miejsca postoju pociągów służbowych do przewozu pracowników, określone służbowymi rozkładami jazdy.<br />
Szczegółowe objaśnienia symboli oraz pozostałe informacje ujęto bezpośrednio na schemacie.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Rok !! Schemat<br />
|-<br />
| 1985 || [[File:piasek-przemysl-schemat-1985.png|400px]]<br />
|}<br />
<br />
[http://zasoby.enkol.pl/archiwum/Archiwum_Gornoslaskich_Kolei_Waskotorowych/Inne/Piasek-przemysl-schemat-1985.png Link do zasobu na serwerze ftp]<br />
<br />
Autor: [[User:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]]<br />
<br />
Współpracujący: Jacek Białow, Jakub Dąbrowski, Jarosław Dubowski, Michał Gondzik, Adrian Karwat, Wiesław Kiepura, Andrzej Lis, Paweł Marcinkowski, Jerzy Mi, [[User:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]], Dawid Petelicki, Krzysztof Przybyła, Maciej Rochowiak, Marek Szymański, Wojciech Głowacz</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png&diff=74050Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png2021-04-08T13:22:03Z<p>Mariusz Herchold: Mariusz Herchold przesłał nową wersję Plik:Piasek-przemysl-schemat-1985.png</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Schemat normalnotorowych i szerokotorowych kolei piaskowych i przemysłowych Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Rybnickiego Okręgu Węglowego według stanu na 1 lutego 1985 roku<br />
== Licencja ==<br />
{{Obraz-copyright}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:Projekt_przebudowy_stacji_Maciejkowice_(1942)&diff=73897Archiwum:Projekt przebudowy stacji Maciejkowice (1942)2021-03-28T18:03:05Z<p>Mariusz Herchold: /* Projektowany układ torowy */ Dodanie informacji o planowanej górce rozrządowej</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku<br />
|Data początkowa=1942<br />
|Data końcowa=1942<br />
|Sygnatura teczki=AT-00096<br />
|Słowa kluczowe=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, projekt, plan stacji, Maciejkowice, Reichsbahndirektion Oppeln<br />
}}<br />
<br />
== Wprowadzenie ==<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942.jpg|thumb|right|900px]]<br />
<br />
'''Projekt przebudowy stacji Maciejkowice''' został przygotowany podczas II wojny światowej przez ''Reichsbahndirektion Oppeln'', czyli Dyrekcję Kolei Rzeszy w Opolu. Zatwierdzono go 18 kwietnia 1942 roku. Omawianym elementem tego projektu jest skan planu przebudowy układu torowego naniesiony na istniejący wcześniej układ. Skan został odnaleziony w zasobach Internetu 4 lipca 2008 roku, a jego autor pozostaje nieznany. W przypadku posiadania jakichkolwiek informacji autorskich, serwis Enkol.pl zachęca do [[Enkol:Kontakt|kontaktu]]. Analizę skanu wraz z materiałami dodatkowymi przygotował [[User:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].<br />
<br />
= Stary układ torowy =<br />
<br />
Omawiany skan stanowi szczegółowe źródło informacji o układzie torowym stacji Maciejkowice sprzed jej wojennej przebudowy. Stacja składała się wówczas z 8 torów głównych. Zwrotnice wszystkich rozjazdów nastawiane były ręcznie, a ich obsługa odbywała się z 3 posterunków zwrotniczowskich opisanych w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Lokalizacja !! Rozjazdy zwyczajne !! Rozjazdy krzyżowe<br />
|-<br />
| zachodnia głowica rozjazdowa || 10 || 3<br />
|-<br />
| wyjazd z parowozowni || 7 || 1<br />
|-<br />
| wschodnia głowica rozjazdowa || 11 || 4<br />
|}<br />
<br />
Opisy wybranych budynków są nieczytelne, ale z pewną dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że pracą wszystkich trzech posterunków zwrotniczowskich kierował dyżurny ruchu z budynku stacyjnego zlokalizowanego po lewej stronie wieży wodnej (''Wasserturm''). Tak przynajmniej miało to miejsce na początku XX wieku, kiedy budynek ten na mapach opisywano jako ''Controllhaus''<ref>{{cytuj stronę | url = https://mapy.orsip.pl/ | tytuł = Geoportal Województwa Śląskiego ORSIP | data dostępu = 2021-03-26 | cytat = Mapa topograficzna na lata 1901-13 }}</ref>. Funkcję budynku stacyjnego pełnił on jeszcze w [[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|1951 roku]], a zlikwidowany został prawdopodobnie w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Na planie przedstawiono 12-stanowiskową parowozownię wachlarzową jako istniejącą przed przebudową stacji, podczas gdy w literaturze <ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 46 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref> zaznaczono, że parowozownia ta powstała dopiero w trakcie wojennej przebudowy. Biorąc jednak pod uwagę informacje, że w okresie międzywojennym w Maciejkowicach istniała parowozownia zatrudniająca 82 pracowników<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 43 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>, przy braku innych materiałów można brać pod uwagę co najmniej 2 możliwości:<br />
* w ramach wojennej przebudowy wzniesiono wachlarz w miejsce istniejącego tu wcześniej,<br />
* wojenna przebudowa jednak nie obejmowała samej parowozowni, a budynek był starszy.<br />
<br />
Nad zachodnią głowicą rozjazdową zaznaczona została kolej liniowa (''Drahtseilbahn'') opisana jako biegnąca z Szybu Kolejowego (''Bahnschacht'') Kopalni Chorzów do Szybu Zygmunt August (''Ernst August-Schacht'') tej samej kopalni. Być może szyby te należy traktować jako punkty pośrednie, gdyż kolej ta pierwotnie łączyła Hutę Królewską z odkrywką w Antoniowcu<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Halor | imię = Jakub | tytuł = Stacja Maciejkowice | czasopismo = Świat Kolei | oznaczenie = 2/2006 | strony = 33 | rok = 2006 | miesiąc = luty | wydawca = EMI-PRESS | miejsce = Łódź | issn = 1234-5962 }}</ref>.<br />
<br />
Ponadto, na planie zaznaczono istniejące w 1942:<br />
* podział terenu na działki ze wskazaniem ich właścicieli,<br />
* kanalizację obsługującą parowozownię Maciejkowice,<br />
* przechodzące nad stacją linie wysokiego napięcia (''Hochspannungs-Leitung''),<br />
* drogi wokół układu torowego.<br />
<br />
= Projektowany układ torowy =<br />
<br />
Zakres przebudowy układu torowego został na planie zaznaczony kolorem czerwonym. O tym, że przebudowa ta została zrealizowana świadczy fakt, że zaprojektowany układ służył (po kilku niewielkich przebudowach) do końca istnienia stacji Maciejkowice w 2003 roku. Zakres przebudowy przewidzianej w 1942 roku był szeroki - zaplanowano:<br />
* likwidację nieomal całego dotychczasowego układu torowego,<br />
* likwidację wszystkich 3 posterunków zwrotniczowskich,<br />
* budowę nowego układu torowego stacji z grupą 13 torów głównych,<br />
* budowę nowych, mechanicznych scentralizowanych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego,<br />
* budowę 2 nowych nastawni: dysponującej (Befehlsstellwerk), czyli późniejszej Mc oraz wykonawczej (Wärterstellwerk), czyli późniejszej Mc1.<br />
<br />
Warto zauważyć, że nowy układ torowy przewidywał nieomal całkowitą rezygnację ze stosowania rozjazdów krzyżowych podwójnych. Pozostawiono tylko jeden z nich, w torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych, który został zastąpiony dwoma rozjazdami zwyczajnymi podczas modernizacji urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Dla każdego z torów głównych wyznaczono kierunek, dla którego przewidywano formować na nim pociągi. Jest to praktyka znana ze stacji rozrządowych, co świadczy o charakterze pracy Maciejkowic, utrzymanym również po wojnie ([[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|plan stacji z 1951 roku]] również ma opisane kierunki). Literatura wspomina o pomyśle budowy górki rozrządowej<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 46 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>, jednak na omawianym planie jej nie zaznaczono. Jeśli taki pomysł był faktycznie rozważany, zapewne na wstępnym etapie projektu z niego zrezygnowano.<br />
<br />
Na planie zaznaczono ślady infrastruktury zlikwidowanej na krótko przed wybuchem II wojny światowej, której nie przewidywano odbudowywać w 1942 roku<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 65| isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Szczegóły przedstawiono w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Tor !! Likwidacja !! Odbudowa<br />
|-<br />
| tor nr 1 szlaku do Pola Północnego || 1936 || 1947<br />
|-<br />
| łącznica z Brzezin Śląskich do Pola Północnego || 1939 || 1974<br />
|}<br />
<br />
= Ślady dawnych Maciejkowic =<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg|thumb|right|370px]]<br />
<br />
Omawiany plan zawiera również cenne informacje o pozostałościach po układzie linii dojazdowych i bocznic Maciejkowic z XIX wieku. Są to:<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu linii do Brzezin Śląskich,<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu normalnotorowej Kolei Górnośląskiej (''Oberschlesische Eisenbahn'') omijającym obecną stację Chorzów Stary,<br />
* budynek mieszkalny będącym dawnym posterunkiem dróżnika (''Bahnwärter'') Kolei Górnośląskiej, istniejącym jeszcze co najmniej w 1980 roku,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Huty Królewskiej (na tyłach parowozowni),<br />
* ślad po niezidentyfikowanej bocznicy, odgałęziającej się w zachodniej głowicy rozjazdowej w kierunku północnym,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Szybu Zygmunt August.<br />
<br />
Wszystkie powyższe pozostałości zaznaczono na oddzielnych rysunkach.<br />
<br />
= Przypisy =<br />
<br />
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:Projekt_przebudowy_stacji_Maciejkowice_(1942)&diff=73891Archiwum:Projekt przebudowy stacji Maciejkowice (1942)2021-03-27T14:34:48Z<p>Mariusz Herchold: Mariusz Herchold przeniósł stronę Archiwum:Projekt przebudowy stacji Maciejkowice (1940) na Archiwum:Projekt przebudowy stacji Maciejkowice (1942), bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: Poprawienie błędu w tytule strony</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku<br />
|Data początkowa=1942<br />
|Data końcowa=1942<br />
|Sygnatura teczki=AT-00096<br />
|Słowa kluczowe=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, projekt, plan stacji, Maciejkowice, Reichsbahndirektion Oppeln<br />
}}<br />
<br />
== Wprowadzenie ==<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942.jpg|thumb|right|900px]]<br />
<br />
'''Projekt przebudowy stacji Maciejkowice''' został przygotowany podczas II wojny światowej przez ''Reichsbahndirektion Oppeln'', czyli Dyrekcję Kolei Rzeszy w Opolu. Zatwierdzono go 18 kwietnia 1942 roku. Omawianym elementem tego projektu jest skan planu przebudowy układu torowego naniesiony na istniejący wcześniej układ. Skan został odnaleziony w zasobach Internetu 4 lipca 2008 roku, a jego autor pozostaje nieznany. W przypadku posiadania jakichkolwiek informacji autorskich, serwis Enkol.pl zachęca do [[Enkol:Kontakt|kontaktu]]. Analizę skanu wraz z materiałami dodatkowymi przygotował [[User:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].<br />
<br />
= Stary układ torowy =<br />
<br />
Omawiany skan stanowi szczegółowe źródło informacji o układzie torowym stacji Maciejkowice sprzed jej wojennej przebudowy. Stacja składała się wówczas z 8 torów głównych. Zwrotnice wszystkich rozjazdów nastawiane były ręcznie, a ich obsługa odbywała się z 3 posterunków zwrotniczowskich opisanych w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Lokalizacja !! Rozjazdy zwyczajne !! Rozjazdy krzyżowe<br />
|-<br />
| zachodnia głowica rozjazdowa || 10 || 3<br />
|-<br />
| wyjazd z parowozowni || 7 || 1<br />
|-<br />
| wschodnia głowica rozjazdowa || 11 || 4<br />
|}<br />
<br />
Opisy wybranych budynków są nieczytelne, ale z pewną dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że pracą wszystkich trzech posterunków zwrotniczowskich kierował dyżurny ruchu z budynku stacyjnego zlokalizowanego po lewej stronie wieży wodnej (''Wasserturm''). Tak przynajmniej miało to miejsce na początku XX wieku, kiedy budynek ten na mapach opisywano jako ''Controllhaus''<ref>{{cytuj stronę | url = https://mapy.orsip.pl/ | tytuł = Geoportal Województwa Śląskiego ORSIP | data dostępu = 2021-03-26 | cytat = Mapa topograficzna na lata 1901-13 }}</ref>. Funkcję budynku stacyjnego pełnił on jeszcze w [[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|1951 roku]], a zlikwidowany został prawdopodobnie w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Na planie przedstawiono 12-stanowiskową parowozownię wachlarzową jako istniejącą przed przebudową stacji, podczas gdy w literaturze <ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 46 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref> zaznaczono, że parowozownia ta powstała dopiero w trakcie wojennej przebudowy. Biorąc jednak pod uwagę informacje, że w okresie międzywojennym w Maciejkowicach istniała parowozownia zatrudniająca 82 pracowników<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 43 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>, przy braku innych materiałów można brać pod uwagę co najmniej 2 możliwości:<br />
* w ramach wojennej przebudowy wzniesiono wachlarz w miejsce istniejącego tu wcześniej,<br />
* wojenna przebudowa jednak nie obejmowała samej parowozowni, a budynek był starszy.<br />
<br />
Nad zachodnią głowicą rozjazdową zaznaczona została kolej liniowa (''Drahtseilbahn'') opisana jako biegnąca z Szybu Kolejowego (''Bahnschacht'') Kopalni Chorzów do Szybu Zygmunt August (''Ernst August-Schacht'') tej samej kopalni. Być może szyby te należy traktować jako punkty pośrednie, gdyż kolej ta pierwotnie łączyła Hutę Królewską z odkrywką w Antoniowcu<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Halor | imię = Jakub | tytuł = Stacja Maciejkowice | czasopismo = Świat Kolei | oznaczenie = 2/2006 | strony = 33 | rok = 2006 | miesiąc = luty | wydawca = EMI-PRESS | miejsce = Łódź | issn = 1234-5962 }}</ref>.<br />
<br />
Ponadto, na planie zaznaczono istniejące w 1942:<br />
* podział terenu na działki ze wskazaniem ich właścicieli,<br />
* kanalizację obsługującą parowozownię Maciejkowice,<br />
* przechodzące nad stacją linie wysokiego napięcia (''Hochspannungs-Leitung''),<br />
* drogi wokół układu torowego.<br />
<br />
= Projektowany układ torowy =<br />
<br />
Zakres przebudowy układu torowego został na planie zaznaczony kolorem czerwonym. O tym, że przebudowa ta została zrealizowana świadczy fakt, że zaprojektowany układ służył (po kilku niewielkich przebudowach) do końca istnienia stacji Maciejkowice w 2003 roku. Zakres przebudowy przewidzianej w 1942 roku był szeroki - zaplanowano:<br />
* likwidację nieomal całego dotychczasowego układu torowego,<br />
* likwidację wszystkich 3 posterunków zwrotniczowskich,<br />
* budowę nowego układu torowego stacji z grupą 13 torów głównych,<br />
* budowę nowych, mechanicznych scentralizowanych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego,<br />
* budowę 2 nowych nastawni: dysponującej (Befehlsstellwerk), czyli późniejszej Mc oraz wykonawczej (Wärterstellwerk), czyli późniejszej Mc1.<br />
<br />
Warto zauważyć, że nowy układ torowy przewidywał nieomal całkowitą rezygnację ze stosowania rozjazdów krzyżowych podwójnych. Pozostawiono tylko jeden z nich, w torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych, który został zastąpiony dwoma rozjazdami zwyczajnymi podczas modernizacji urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Dla każdego z torów głównych wyznaczono kierunek, dla którego przewidywano formować na nim pociągi. Jest to praktyka znana ze stacji rozrządowych, co świadczy o charakterze pracy Maciejkowic, utrzymanym również po wojnie ([[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|plan stacji z 1951 roku]] również ma opisane kierunki).<br />
<br />
Na planie zaznaczono ślady infrastruktury zlikwidowanej na krótko przed wybuchem II wojny światowej, której nie przewidywano odbudowywać w 1942 roku<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 65| isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Szczegóły przedstawiono w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Tor !! Likwidacja !! Odbudowa<br />
|-<br />
| tor nr 1 szlaku do Pola Północnego || 1936 || 1947<br />
|-<br />
| łącznica z Brzezin Śląskich do Pola Północnego || 1939 || 1974<br />
|}<br />
<br />
= Ślady dawnych Maciejkowic =<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg|thumb|right|370px]]<br />
<br />
Omawiany plan zawiera również cenne informacje o pozostałościach po układzie linii dojazdowych i bocznic Maciejkowic z XIX wieku. Są to:<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu linii do Brzezin Śląskich,<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu normalnotorowej Kolei Górnośląskiej (''Oberschlesische Eisenbahn'') omijającym obecną stację Chorzów Stary,<br />
* budynek mieszkalny będącym dawnym posterunkiem dróżnika (''Bahnwärter'') Kolei Górnośląskiej, istniejącym jeszcze co najmniej w 1980 roku,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Huty Królewskiej (na tyłach parowozowni),<br />
* ślad po niezidentyfikowanej bocznicy, odgałęziającej się w zachodniej głowicy rozjazdowej w kierunku północnym,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Szybu Zygmunt August.<br />
<br />
Wszystkie powyższe pozostałości zaznaczono na oddzielnych rysunkach.<br />
<br />
= Przypisy =</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:Projekt_przebudowy_stacji_Maciejkowice_(1942)&diff=73890Archiwum:Projekt przebudowy stacji Maciejkowice (1942)2021-03-27T14:33:35Z<p>Mariusz Herchold: Utworzono nową stronę "{{Teczka w archiwum |Tytuł teczki=Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku |Data początkowa=1942 |Data końcowa=1942 |Sygnatura teczki=AT-00096 |Słowa klucz..."</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku<br />
|Data początkowa=1942<br />
|Data końcowa=1942<br />
|Sygnatura teczki=AT-00096<br />
|Słowa kluczowe=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, projekt, plan stacji, Maciejkowice, Reichsbahndirektion Oppeln<br />
}}<br />
<br />
== Wprowadzenie ==<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942.jpg|thumb|right|900px]]<br />
<br />
'''Projekt przebudowy stacji Maciejkowice''' został przygotowany podczas II wojny światowej przez ''Reichsbahndirektion Oppeln'', czyli Dyrekcję Kolei Rzeszy w Opolu. Zatwierdzono go 18 kwietnia 1942 roku. Omawianym elementem tego projektu jest skan planu przebudowy układu torowego naniesiony na istniejący wcześniej układ. Skan został odnaleziony w zasobach Internetu 4 lipca 2008 roku, a jego autor pozostaje nieznany. W przypadku posiadania jakichkolwiek informacji autorskich, serwis Enkol.pl zachęca do [[Enkol:Kontakt|kontaktu]]. Analizę skanu wraz z materiałami dodatkowymi przygotował [[User:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].<br />
<br />
= Stary układ torowy =<br />
<br />
Omawiany skan stanowi szczegółowe źródło informacji o układzie torowym stacji Maciejkowice sprzed jej wojennej przebudowy. Stacja składała się wówczas z 8 torów głównych. Zwrotnice wszystkich rozjazdów nastawiane były ręcznie, a ich obsługa odbywała się z 3 posterunków zwrotniczowskich opisanych w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Lokalizacja !! Rozjazdy zwyczajne !! Rozjazdy krzyżowe<br />
|-<br />
| zachodnia głowica rozjazdowa || 10 || 3<br />
|-<br />
| wyjazd z parowozowni || 7 || 1<br />
|-<br />
| wschodnia głowica rozjazdowa || 11 || 4<br />
|}<br />
<br />
Opisy wybranych budynków są nieczytelne, ale z pewną dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że pracą wszystkich trzech posterunków zwrotniczowskich kierował dyżurny ruchu z budynku stacyjnego zlokalizowanego po lewej stronie wieży wodnej (''Wasserturm''). Tak przynajmniej miało to miejsce na początku XX wieku, kiedy budynek ten na mapach opisywano jako ''Controllhaus''<ref>{{cytuj stronę | url = https://mapy.orsip.pl/ | tytuł = Geoportal Województwa Śląskiego ORSIP | data dostępu = 2021-03-26 | cytat = Mapa topograficzna na lata 1901-13 }}</ref>. Funkcję budynku stacyjnego pełnił on jeszcze w [[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|1951 roku]], a zlikwidowany został prawdopodobnie w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Na planie przedstawiono 12-stanowiskową parowozownię wachlarzową jako istniejącą przed przebudową stacji, podczas gdy w literaturze <ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 46 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref> zaznaczono, że parowozownia ta powstała dopiero w trakcie wojennej przebudowy. Biorąc jednak pod uwagę informacje, że w okresie międzywojennym w Maciejkowicach istniała parowozownia zatrudniająca 82 pracowników<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 43 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>, przy braku innych materiałów można brać pod uwagę co najmniej 2 możliwości:<br />
* w ramach wojennej przebudowy wzniesiono wachlarz w miejsce istniejącego tu wcześniej,<br />
* wojenna przebudowa jednak nie obejmowała samej parowozowni, a budynek był starszy.<br />
<br />
Nad zachodnią głowicą rozjazdową zaznaczona została kolej liniowa (''Drahtseilbahn'') opisana jako biegnąca z Szybu Kolejowego (''Bahnschacht'') Kopalni Chorzów do Szybu Zygmunt August (''Ernst August-Schacht'') tej samej kopalni. Być może szyby te należy traktować jako punkty pośrednie, gdyż kolej ta pierwotnie łączyła Hutę Królewską z odkrywką w Antoniowcu<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Halor | imię = Jakub | tytuł = Stacja Maciejkowice | czasopismo = Świat Kolei | oznaczenie = 2/2006 | strony = 33 | rok = 2006 | miesiąc = luty | wydawca = EMI-PRESS | miejsce = Łódź | issn = 1234-5962 }}</ref>.<br />
<br />
Ponadto, na planie zaznaczono istniejące w 1942:<br />
* podział terenu na działki ze wskazaniem ich właścicieli,<br />
* kanalizację obsługującą parowozownię Maciejkowice,<br />
* przechodzące nad stacją linie wysokiego napięcia (''Hochspannungs-Leitung''),<br />
* drogi wokół układu torowego.<br />
<br />
= Projektowany układ torowy =<br />
<br />
Zakres przebudowy układu torowego został na planie zaznaczony kolorem czerwonym. O tym, że przebudowa ta została zrealizowana świadczy fakt, że zaprojektowany układ służył (po kilku niewielkich przebudowach) do końca istnienia stacji Maciejkowice w 2003 roku. Zakres przebudowy przewidzianej w 1942 roku był szeroki - zaplanowano:<br />
* likwidację nieomal całego dotychczasowego układu torowego,<br />
* likwidację wszystkich 3 posterunków zwrotniczowskich,<br />
* budowę nowego układu torowego stacji z grupą 13 torów głównych,<br />
* budowę nowych, mechanicznych scentralizowanych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego,<br />
* budowę 2 nowych nastawni: dysponującej (Befehlsstellwerk), czyli późniejszej Mc oraz wykonawczej (Wärterstellwerk), czyli późniejszej Mc1.<br />
<br />
Warto zauważyć, że nowy układ torowy przewidywał nieomal całkowitą rezygnację ze stosowania rozjazdów krzyżowych podwójnych. Pozostawiono tylko jeden z nich, w torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych, który został zastąpiony dwoma rozjazdami zwyczajnymi podczas modernizacji urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego w latach 60 XX wieku.<br />
<br />
Dla każdego z torów głównych wyznaczono kierunek, dla którego przewidywano formować na nim pociągi. Jest to praktyka znana ze stacji rozrządowych, co świadczy o charakterze pracy Maciejkowic, utrzymanym również po wojnie ([[Archiwum:Plan_stacji_Maciejkowice_(1951)|plan stacji z 1951 roku]] również ma opisane kierunki).<br />
<br />
Na planie zaznaczono ślady infrastruktury zlikwidowanej na krótko przed wybuchem II wojny światowej, której nie przewidywano odbudowywać w 1942 roku<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = "Śląsk" Sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1995 | strony = 65| isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Szczegóły przedstawiono w poniższej tabeli.<br />
<br />
{| class="wikitable"<br />
|-<br />
! Tor !! Likwidacja !! Odbudowa<br />
|-<br />
| tor nr 1 szlaku do Pola Północnego || 1936 || 1947<br />
|-<br />
| łącznica z Brzezin Śląskich do Pola Północnego || 1939 || 1974<br />
|}<br />
<br />
= Ślady dawnych Maciejkowic =<br />
<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg|thumb|right|370px]]<br />
[[Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg|thumb|right|370px]]<br />
<br />
Omawiany plan zawiera również cenne informacje o pozostałościach po układzie linii dojazdowych i bocznic Maciejkowic z XIX wieku. Są to:<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu linii do Brzezin Śląskich,<br />
* nasyp po pierwotnym przebiegu normalnotorowej Kolei Górnośląskiej (''Oberschlesische Eisenbahn'') omijającym obecną stację Chorzów Stary,<br />
* budynek mieszkalny będącym dawnym posterunkiem dróżnika (''Bahnwärter'') Kolei Górnośląskiej, istniejącym jeszcze co najmniej w 1980 roku,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Huty Królewskiej (na tyłach parowozowni),<br />
* ślad po niezidentyfikowanej bocznicy, odgałęziającej się w zachodniej głowicy rozjazdowej w kierunku północnym,<br />
* pierwotny przebieg bocznicy do Szybu Zygmunt August.<br />
<br />
Wszystkie powyższe pozostałości zaznaczono na oddzielnych rysunkach.<br />
<br />
= Przypisy =</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=U%C5%BCytkownik:Mariusz_Herchold&diff=73889Użytkownik:Mariusz Herchold2021-03-27T11:39:04Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>{{Babel|head|pl|en-3|de-1}}<br />
<br />
Od początku swojej kariery zawodowej związany jestem z koleją. W tym czasie byłem referentem technicznym, dyspozytorem, naczelnikiem dyspozytury zakładowej i naczelnikiem działu organizacji przewozów. W międzyczasie układałem obiegi taboru, miałem styczność z konstrukcją rozkładu jazdy i brałem udział w komisjach badających przyczyny zdarzeń. Później zajmowałem się rozwojem urządzeń automatyki kolejowej, będąc jednocześnie instruktorem prowadzącym szkolenia dla dyżurnych ruchu i dyspozytorów. Obecnie pracuje w firmie zajmującej się wytwarzaniem oprogramowania n.in. dla transportu szynowego.<br />
<br />
Ale kolej to dla mnie oczywiście przede wszystkim pasja. :) W razie potrzeby - chętnie służę swoją kolejową wiedzą.<br />
<br />
<div style="display: none;"><br />
{{#set:<br />
Art juror={{PAGENAME}}<br />
}}<br />
</div><br />
[[Kategoria:Jurorzy]]</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942.jpg&diff=73888Plik:Maciejkowice-1942.jpg2021-03-27T11:34:01Z<p>Mariusz Herchold: Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Projekt przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku<br />
== Licencja ==<br />
{{PD-symbol}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg&diff=73887Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg2021-03-27T09:40:19Z<p>Mariusz Herchold: /* Licencja */</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL|Mariusz Herchold}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg&diff=73886Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg2021-03-27T09:39:39Z<p>Mariusz Herchold: /* Licencja */</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL|Mariusz Herchold}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg&diff=73885Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg2021-03-27T09:39:04Z<p>Mariusz Herchold: /* Licencja */</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL|Mariusz Herchold}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg&diff=73884Plik:Maciejkowice-1942-dodatek3.jpg2021-03-27T09:38:18Z<p>Mariusz Herchold: Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg&diff=73883Plik:Maciejkowice-1942-dodatek2.jpg2021-03-27T09:37:39Z<p>Mariusz Herchold: Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg&diff=73882Plik:Maciejkowice-1942-dodatek1.jpg2021-03-27T09:36:58Z<p>Mariusz Herchold: Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego</p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Fragment projektu przebudowy stacji Maciejkowice z 1942 roku z zaznaczonymi pozostałościami dawniejszego układu torowego<br />
== Licencja ==<br />
{{Cc-by-sa 3.0 PL}}</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Archiwum:E10_-_Przepisy_projektowania_urz%C4%85dze%C5%84_zabezpieczenia_ruchu_kolejowego_(1972)&diff=63900Archiwum:E10 - Przepisy projektowania urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego (1972)2020-09-17T18:23:44Z<p>Mariusz Herchold: Utworzono nową stronę "{{Teczka w archiwum |Tytuł teczki=E10 - Przepisy projektowania urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego |Data początkowa=1972 |Data końcowa=1975 |Sygnatura teczki=A..."</p>
<hr />
<div>{{Teczka w archiwum<br />
|Tytuł teczki=E10 - Przepisy projektowania urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego<br />
|Data początkowa=1972<br />
|Data końcowa=1975<br />
|Sygnatura teczki=AT-00094<br />
|Słowa kluczowe=srk, zrk, sterowanie ruchem kolejowym, zabezpieczenie ruchu kolejowego, E10, WTB-E10, projektowanie, instrukcje, przepisy<br />
}}<br />
<br />
= Wprowadzenie =<br />
<br />
[[Plik:E10-1972-001.JPG|thumb|right|370px]]<br />
'''E10 - Przepisy projektowania urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego''' ważne od 1972 roku są tekstem jednolitym aktu prawnego zatwierdzonego 28 marca 1951 roku przez Ministra Kolei i uwzględniają 5 poprawek zarządzonych przez Ministerstwo Kolei w latach 1952-1955 oraz 8 poprawek zarządzonych przez Ministerstwo Komunikacji w latach 1958-1971. Omawiany egzemplarz jest maszynopisem uwzględniającym nową, jednolitą numerację rozdziałów i stanowi zapowiedź wydania książkowego.<br />
<br />
Materiał ze zbiorów własnych zeskanował i udostępnił [[User:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].<br />
<br />
= Treść przepisów =<br />
<br />
== Obwieszczenie ==<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-003.JPG<br />
E10-1972-004.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
== Spis rzeczy ==<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-005.JPG<br />
E10-1972-006.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
== Rozdział I - Postanowienia ogólne ==<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-007.JPG<br />
E10-1972-008.JPG<br />
E10-1972-009.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
== Rozdział II - Układ torów i ustawienie semaforów, tarcz oraz wskaźników ==<br />
'''Układ torów i rozjazdów z punktu widzenia urządzeń zabezpieczenia'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-009.JPG<br />
E10-1972-010.JPG<br />
E10-1972-011.JPG<br />
E10-1972-012.JPG<br />
E10-1972-013.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Zasady ogólne ustawiania semaforów, tarcz i wskaźników'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-013.JPG<br />
E10-1972-014.JPG<br />
E10-1972-015.JPG<br />
E10-1972-016.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Semafory wjazdowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-016.JPG<br />
E10-1972-017.JPG<br />
E10-1972-018.JPG<br />
E10-1972-019.JPG<br />
E10-1972-020.JPG<br />
E10-1972-021.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Semafory wyjazdowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-021.JPG<br />
E10-1972-022.JPG<br />
E10-1972-023.JPG<br />
E10-1972-024.JPG<br />
E10-1972-025.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Semafory drogowskazowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-025.JPG<br />
E10-1972-026.JPG<br />
E10-1972-027.JPG<br />
E10-1972-028.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Semafory odstępowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-028.JPG<br />
E10-1972-029.JPG<br />
E10-1972-030.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Sygnały zastępcze'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-030.JPG<br />
E10-1972-031.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Tarcze ostrzegawcze'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-031.JPG<br />
E10-1972-032.JPG<br />
E10-1972-033.JPG<br />
E10-1972-034.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Tarcze manewrowe, zaporowe i rozrządowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-035.JPG<br />
E10-1972-036.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Wskaźniki'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-036.JPG<br />
E10-1972-037.JPG<br />
E10-1972-038.JPG<br />
E10-1972-039.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
== Rozdział III - Urządzenia nastawcze i blokowe ==<br />
'''Nastawnie'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-039.JPG<br />
E10-1972-040.JPG<br />
E10-1972-041.JPG<br />
E10-1972-042.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Urządzenia nastawcze'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-042.JPG<br />
E10-1972-043.JPG<br />
E10-1972-044.JPG<br />
E10-1972-045.JPG<br />
E10-1972-046.JPG<br />
E10-1972-047.JPG<br />
E10-1972-048.JPG<br />
E10-1972-049.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Zasadnicze położenie zwrotnic, wykolejnic i urządzeń nastawczych'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-049.JPG<br />
E10-1972-050.JPG<br />
E10-1972-051.JPG<br />
E10-1972-052.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Droga przebiegu'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-053.JPG<br />
E10-1972-054.JPG<br />
E10-1972-055.JPG<br />
E10-1972-056.JPG<br />
E10-1972-057.JPG<br />
E10-1972-058.JPG<br />
E10-1972-059.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Przebiegi sprzeczne'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-060.JPG<br />
E10-1972-061.JPG<br />
E10-1972-062.JPG<br />
E10-1972-063.JPG<br />
E10-1972-064.JPG<br />
E10-1972-065.JPG<br />
E10-1972-066.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Ryglowanie zwrotnic i kontrola położenia iglic zwrotnicowych'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-066.JPG<br />
E10-1972-067.JPG<br />
E10-1972-068.JPG<br />
E10-1972-069.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Urządzenia blokowe'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-069.JPG<br />
E10-1972-070.JPG<br />
E10-1972-071.JPG<br />
E10-1972-072.JPG<br />
E10-1972-073.JPG<br />
E10-1972-074.JPG<br />
E10-1972-075.JPG<br />
E10-1972-076.JPG<br />
E10-1972-077.JPG<br />
E10-1972-078.JPG<br />
E10-1972-079.JPG<br />
E10-1972-080.JPG<br />
E10-1972-081.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Utwierdzenie drogi przebiegu i urządzenia do oddziaływania pociągu'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-081.JPG<br />
E10-1972-082.JPG<br />
E10-1972-083.JPG<br />
E10-1972-084.JPG<br />
E10-1972-085.JPG<br />
E10-1972-086.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Budynki nastawni'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-086.JPG<br />
E10-1972-087.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Dyspozytorskie urządzenia nastawcze /DUN/'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-087.JPG<br />
E10-1972-088.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Urządzenia samoczynnego hamowania /SHP/'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-088.JPG<br />
E10-1972-089.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-089.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Zabezpieczenie bocznic'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-089.JPG<br />
E10-1972-090.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
== Rozdział IV - Projekt urządzeń zabezpieczenia ==<br />
'''Forma projektu technicznego urządzeń ZRK'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-090.JPG<br />
E10-1972-091.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Plany'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-091.JPG<br />
E10-1972-092.JPG<br />
E10-1972-093.JPG<br />
E10-1972-094.JPG<br />
E10-1972-095.JPG<br />
E10-1972-096.JPG<br />
E10-1972-097.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Tablice zależności'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-097.JPG<br />
E10-1972-098.JPG<br />
E10-1972-099.JPG<br />
E10-1972-100.JPG<br />
E10-1972-101.JPG<br />
E10-1972-102.JPG<br />
E10-1972-103.JPG<br />
E10-1972-104.JPG<br />
E10-1972-105.JPG<br />
E10-1972-106.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Schematy połączeń elektrycznych w urządzeniach zabezpieczenia i schemat źródła prądu'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-106.JPG<br />
E10-1972-107.JPG<br />
</hovergallery><br />
'''Opis techniczny'''<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
E10-1972-107.JPG<br />
E10-1972-108.JPG<br />
</hovergallery><br />
<br />
= Zmiana z 1975 roku =<br />
Do omawianego egzemplarza dołączony był Dziennik Urzędowy Ministerstwa Komunikacji (załącznik do numeru 2 z dnia 31 stycznia 1975 roku, pozycja 15).<br />
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900><br />
DzUMK-1975-15-1.JPG<br />
DzUMK-1975-15-2.JPG<br />
DzUMK-1975-15-3.JPG<br />
DzUMK-1975-15-4.JPG<br />
</hovergallery></div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-064.JPG&diff=63899Plik:E10-1972-064.JPG2020-09-17T00:53:13Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-061.JPG&diff=63898Plik:E10-1972-061.JPG2020-09-17T00:53:13Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-010.JPG&diff=63897Plik:E10-1972-010.JPG2020-09-17T00:53:13Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-096.JPG&diff=63896Plik:E10-1972-096.JPG2020-09-17T00:53:12Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-065.JPG&diff=63895Plik:E10-1972-065.JPG2020-09-17T00:53:12Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-018.JPG&diff=63894Plik:E10-1972-018.JPG2020-09-17T00:53:12Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:DzUMK-1975-15-3.JPG&diff=63893Plik:DzUMK-1975-15-3.JPG2020-09-17T00:53:11Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-036.JPG&diff=63892Plik:E10-1972-036.JPG2020-09-17T00:53:11Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-020.JPG&diff=63891Plik:E10-1972-020.JPG2020-09-17T00:53:10Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-107.JPG&diff=63890Plik:E10-1972-107.JPG2020-09-17T00:53:10Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-092.JPG&diff=63889Plik:E10-1972-092.JPG2020-09-17T00:53:10Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-074.JPG&diff=63888Plik:E10-1972-074.JPG2020-09-17T00:53:09Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-051.JPG&diff=63887Plik:E10-1972-051.JPG2020-09-17T00:53:09Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-059.JPG&diff=63886Plik:E10-1972-059.JPG2020-09-17T00:53:09Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-007.JPG&diff=63885Plik:E10-1972-007.JPG2020-09-17T00:53:08Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-094.JPG&diff=63884Plik:E10-1972-094.JPG2020-09-17T00:53:08Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-077.JPG&diff=63883Plik:E10-1972-077.JPG2020-09-17T00:53:07Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-100.JPG&diff=63882Plik:E10-1972-100.JPG2020-09-17T00:53:07Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-102.JPG&diff=63881Plik:E10-1972-102.JPG2020-09-17T00:53:07Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-087.JPG&diff=63880Plik:E10-1972-087.JPG2020-09-17T00:53:06Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-075.JPG&diff=63879Plik:E10-1972-075.JPG2020-09-17T00:53:06Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:DzUMK-1975-15-4.JPG&diff=63878Plik:DzUMK-1975-15-4.JPG2020-09-17T00:53:05Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-038.JPG&diff=63877Plik:E10-1972-038.JPG2020-09-17T00:53:05Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-039.JPG&diff=63876Plik:E10-1972-039.JPG2020-09-17T00:53:05Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-033.JPG&diff=63875Plik:E10-1972-033.JPG2020-09-17T00:53:04Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-043.JPG&diff=63874Plik:E10-1972-043.JPG2020-09-17T00:53:04Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-045.JPG&diff=63873Plik:E10-1972-045.JPG2020-09-17T00:53:04Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-067.JPG&diff=63872Plik:E10-1972-067.JPG2020-09-17T00:53:03Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-072.JPG&diff=63871Plik:E10-1972-072.JPG2020-09-17T00:53:03Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-063.JPG&diff=63870Plik:E10-1972-063.JPG2020-09-17T00:53:03Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-062.JPG&diff=63869Plik:E10-1972-062.JPG2020-09-17T00:53:02Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-026.JPG&diff=63868Plik:E10-1972-026.JPG2020-09-17T00:53:01Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-040.JPG&diff=63867Plik:E10-1972-040.JPG2020-09-17T00:53:01Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Hercholdhttps://enkol.pl/index.php?title=Plik:E10-1972-106.JPG&diff=63866Plik:E10-1972-106.JPG2020-09-17T00:53:01Z<p>Mariusz Herchold: </p>
<hr />
<div>== Opis ==<br />
Masowy import plików</div>Mariusz Herchold