Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1965)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Plan stacji Maciejkowice (1965)
Tytuł teczki Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1965 roku z dodatkowymi materiałami sporządzonymi w 1962 roku
Data początkowa 1962
Data końcowa 1965
Sygnatura teczki AT-00042
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice


Wprowadzenie

Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.

Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.

Plan z 1965 roku przedstawia stan po modernizacji stacji polegającej na:

  • wymianie sygnalizacji z kształtowej na świetlną
  • centralizacji wcześniej nastawianych ręcznie zwrotnic nr 1 i 29
  • przenumerowaniu rozjazd 1a na 20
  • korekcie i wydłużeniu ze 155 m do 438 m toru 23
  • przesunięciu rozjazdu nr 5
  • dobudowaniu rygli dla oddalonych powyżej 350 m od nastawni Mc zwrotnic nr 1 i 5
  • przeniesieniu rozjazdu nr 28 z toru 1 na miejsce wstawki między rozjazdami nr 27 i 29 oraz jego wymianie z lewego na prawy
  • wymianie rozjazdu krzyżowego podwójnego nr 50 na rozjazdy zwyczajne nr 64 i 65
  • zabudowie na nastawniach Mc i Mc1 aparatów blokowych

W ramach modernizacji planowano i nie zrealizowano:

  • centralizacji zwrotnic nr 32, 61, 62, 63, 64 i 65
  • zabudowy dodatkowych tarcz zaporowych na torach zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych im. Pawła Findera

Ponadto, odręcznie zmiany na planie z 1965 pokazują zakres przebudowy przeprowadzonej w 1974 roku, polegającej na:

  • zabudowie toru nr 101 (odbudowa łącznicy z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego)
  • zabudowie rozjazów nr 101 i 102
  • przesunięciu semafora D o 414 m w kierunku Brzezin Śląskich Wąsk.

Z kolei zachowana tablica zależności przedstawia przeprowadzoną w 1967 roku niewielką przebudowę urządzeń ZRK polegającą na dobudowaniu dodatkowego przebiegu z toru nr 7 (od tarczy Tz7 przez Semafor K do Pola Północnego).

Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 7,942 linii Bytom Karb Wąsk.Kopalnia Węgla Kamiennego „Wujek”. Km 7,942 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.

Układ torowy

Kierunki

Tory główne

  • grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13)
  • grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
  • łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23

Tory boczne

  • parowozownia - 5 torów (pozostałych torów nie zaznaczono z uwagi na to, że jest to plan urządzeń ZRK): 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19) i 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22)
  • grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1a do 3a, poprawione odręcznie na numery od 301 do 303) i 1 żeberkowy

Rozjazdy i wykolejnice

  • 56 rozjazdów zwyczajnych
  • 1 wykolejnica

Przejazdy

  • 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory
  • 5 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor

Urządzenia ZRK

Urządzenia nastawcze

  • 45 zwrotnic nastawianych mechanicznie
  • 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4
  • 11 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 1 wykolejnica nastawiana ręcznie

Urządzenia sygnalizacyjne

  • 7 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych
  • 26 świetlnych tarcz zaporowych
  • 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego)

Przebiegi

  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych
  • wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane

Budynki i budowle

Budynki

Z uwagi na to, że plan z 1965 jest planem urządzeń ZRK, zaznaczono na nim wyłącznie budynki istotne z tego punktu widzenia:

  • budynek stacyjny (w celu zaznaczenia osi stacji)
  • posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie) i nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie)