Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1981)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Plan stacji Maciejkowice (1981)
Tytuł teczki Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1981 roku
Data początkowa 1981
Data końcowa 1981
Sygnatura teczki AT-00043
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice


Wprowadzenie

Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.

Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.

Plan z 1981 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:

  • podzieleniu toru 13
  • zabudowie stacji paliw
  • likwidacji jednego z zasieków węglowych
  • włączeniu toru 19 w obrotnicę
  • korekcie łuków między rozjazdami nr 1 i 2 ze zmianą promienia ze 150 m na 140 m
  • korekcie łuków między rozjazdami nr 2 i 6 oraz 4 i 8 ze zmianą promienia ze 150 m na 165 m
  • wymianie rozjazdu nr 2 z lewego na prawy
  • wymianie rozjazdu nr 20 z prawego na lewy
  • likwidacji semafora wjazdowego F
  • zabudowie kozła oporowego na końcu toru 106
  • zabudowie wykolejnicy Wk4 w torze 106
  • likwidacji przebiegów pociągowych prowadzących od semafora F i od semafora N

Prawdopodobnie część z wymienionych wyżej prac wykonano podczas omówionej razem z planem z 1965 roku odbudowie toru 101.

Na planie z 1981 błędnie zaznaczono lokalizację semaforów O i P (bez poprawki) oraz rozjazdu nr 28 (poprawka odręczna).

Po sporządzeniu planu, odręcznie zaznaczono przebudowę polegającą na:

  • likwidacji toru 13a
  • likwidacji rozjazdu nr 24 w jego dotychczasowej lokalizacji
  • zabudowie nowego, lewego rozjazdu nr 24 między rozjazdami 25 i 28
  • zabudowie w miejscu dawnego zasieku węglowego nowego toru bocznego 21a łączącego rozjazd nr 24 i obrotnicę

Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 14,815 linii Sucha GóraKatowice Szopienice. Zmiana kilometra i punktu początkowego linii podyktowana była przeprowadzoną w 1969 roku likwidacją fragmentu poprzedniej linii w okolicach stacji Bytom Rozbark. Km 14,815 (już nie oś budynku stacyjnego, który wtedy nie istniał, a oś wytyczona w połowie długości torów 1-13) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.

Układ torowy

Kierunki

Tory główne

  • grupa przyjazdowo-odjazdowa – 12 torów (od 1 do 12)
  • grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
  • łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23
  • łącznica z Brzezin Śląskich Wąsk. do Pola Północnego – tor 101

Tory boczne

  • lokomotywownia - 19 torów: 1 odstawczy bez połączenia z obrotnicą (18), 4 wjazdowe na obrotnicę (od 19 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą (55 i 57) oraz 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym (nieparzyste od 31 do 53)
  • grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 201 do 203) i 1 żeberkowy (25)
  • grupa torów ładunkowych: nieczynny tor (103) i 2 tory ładunkowe (104 i 105)
  • pozostałe tory boczne: tory 13a i 13b powstałe z podzielenia toru 13, tor odstawczy 106 będący pozostałością po linii do Kopalni Węgla Kamiennego „Jowisz”

Urządzenia ZRK

Urządzenia nastawcze

  • 44 zwrotnice nastawiane mechanicznie
  • 2 dwustronne rygle (Rg1/Rg2 oraz Rg2/Rg3) – zwrotnica nr 1 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg1, a w położeniu przełożonym ryglem Rg2, natomiast zwrotnica nr 5 w położeniu zasadniczym ryglowana była ryglem Rg3, a w położeniu przełożonym ryglem Rg4
  • 14 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 4 wykolejnice nastawiana ręcznie

Urządzenia sygnalizacyjne

  • 6 świetlnych, dwukomorowych semaforów wjazdowych (jeden z nich oznaczony jako trzykomorowy, nie ma pewności co do faktycznej liczby komór)
  • 26 świetlnych tarcz zaporowych
  • 5 świetlnych, trzykomorowych semaforów wyjazdowych (z komorą światła białego) – semafor N wyświetlający tylko sygnały manewrowe

Przebiegi

  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wyjazdowych zamykane i utwierdzane – każdy semafor wyjazdowy otrzymał oddzielny blok przebiegowo-utwierdzający, a utwierdzenie przebiegów było rozwiązywane za pomocą zwalniaczy kluczowych
  • wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane

Budynki i budowle

Budynki

  • budynek mieszkalny (numer 16) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary
  • posterunki techniczne – nastawnia dysponująca Mc (numer 2) i nastawnia wykonawcza Mc1 (numer 3)
  • zabudowania lokomotywowni – budynek wachlarzowy (numer 4), budynek administracyjny (numer 5) oraz magazyn i świetlica (numer 8)
  • zabudowania odcinka drogowego: budynek biurowy w dawnym budynku centrali telefonicznej (numer 11) i magazyn (numer 17)
  • warsztat elektrotechniczny (numer 9)
  • zespół budynków mieszkalnych z gospodarczymi

Budowle trakcyjne

  • obrotnica
  • urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 6), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22
  • urządzenia do uzupełniania piasku: piaskownia (numer 7)
  • urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 (numer 19)
  • inne urządzenia trakcyjne: stacja paliw przy torze 13b (numer 20)

Pozostałe budowle

  • wiadukt nad torem o rozstawie 600 mm w km 15,576