Archiwum:Służbowy Rozkład Jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1975)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Służbowy Rozkład Jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1975)
Tytuł teczki Służbowy rozkład jazdy pociągów pasażerskich i towarowych zeszyt IV-41 dla linii Górnośląskich Kolei Dojazdowych ważny od 1 czerwca 1975
Data początkowa 1975
Data końcowa 1975
Sygnatura teczki AT-00029
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, służbowy rozkład jazdy, rozkład jazdy

Służbowy Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich i Towarowych Zeszyt IV-41 dla linii Górnośląskich Kolei Dojazdowych ważny od 1 czerwca 1975 r. wydany nakładem Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Katowicach. Druk: Drukarnia Kolejowa w Poznaniu. Nakład: 350 egzemplarzy.

Wprowadzenie

Niestety omawiany zeszyt został przygotowany dość niechlujnie - jest w nim sporo błędów, choć sporą część z nich da się rozpoznać i z dużym prawdopodobieństwem skorygować bez dodatkowych źródeł. Mimo tych błędów, mamy ciekawy obraz jak w 1975 roku wyglądał ruch na GKW.

Pogląd na linie i bocznice Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w dniu wejścia w życie omawianego rozkładu jazdy prezentuje dołączona mapa.


Numeracja pociągów rządziła się poniższymi zasadami:

Numery Opis poszczególnych cyfr
4-cyfrowe
  • 1 cyfra oznaczała rejon uruchamiający pociąg
  • 2 na terenie którego kończy bieg; stosowano również 0 (w rejonie Maciejkowice) i 7 (w rejonie Bytom Karb Wąsk.) dla pociągów wewnątrz rejonu; pozostałe
  • 3 i 4 cyfra to numer kolejny w zakresie 11..16 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy)
3-cyfrowe
  • 1 cyfra oznaczała rejon na terenie którego kursuje pociąg (tylko pociągi wewnątrz rejonu); stosowano również 7 i 9 dla pociągów wewnątrz rejonu Maciejkowice;
  • 2 i 3. cyfra to numer kolejny w zakresie 11..32 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy)
2-cyfrowe
  • 1 i 2 cyfra to numer kolejny pociągu wewnątrz rejonu w zakresie 70..99 (ruch towarowy), stosowane tylko w rejonie nr 5

Załączone skany oryginału z własnej kolekcji wykonał Mariusz Herchold.

Ruch pasażerski

Między Gliwicami Trynkiem i Rudami uruchamiano 6 par pociągów w dni robocze oraz 4 pary w dni wolne. Poza tym rozkład jazdy przewidywał 1 parę na osobne zarządzenie i 1 parę w okresie od 15 VI do 30 X 1975.

Wakacje 1975 były tym okresem, kiedy między przystankiem Bytom Wąsk. i Miasteczkiem Śl. Wąsk. uruchomiono przewozy turystyczne. W zeszycie przewidziano strony na rozkład jazdy, jednak prawdopodobnie do momentu oddania do druku nie podjęto decyzji o uruchamianiu tych pociągów, stąd brak samego rozkładu jazdy. Z "Kolei Wąskotorowych na Górnym Śląsku" K. Soidy wiadomo, że pociągi odjeżdżały z Bytomia Wąsk. o 07:50, 10:55 i 16:50.

Ruch towarowy

Do uruchamiania na sieci GKW przewidziane były 374 pociągi w dobie. Ruch rozkładał się na 5 rejonów następująco:

Numer rejonu Stacja rejonowa Wybrane stacje w rejonie Uruchomienie
1 Maciejkowice Bytków, Katowice Szopienice, Paulina 145 pociągów
2 Bytom Karb Wąsk. Chorzów Przeładownia, Miechowice, Posterunek Witczak 90 pociągów
3 Repty Huta Miasteczko, Piekary Śląskie Wąsk., Sucha Góra 39 pociągów
4 Poręba Wąsk. Huta Zygmunt, Maciejów Śląski, Ruda Wschodnia Wąsk. 44 pociągi
5 Rudy Gliwice Wąsk., Markowice Raciborskie Wąsk. 56 pociągów

To oczywiście nie znaczy, że wszystkie przewidziane zeszytem pociągi były w dobie uruchamiane i że żaden inny uruchamiany nie był. Po pierwsze, choć nie ma tego w uwagach, część tras wzajemnie się wykluczała (wyjeżdżały ze stacji o tej samej godzinie i np. jechały na różne bocznice), stąd w ramach planowania dyspozytorskiego i na podstawie zapotrzebowania podejmowano decyzję który pociąg danego dnia pojedzie. Po drugie, wspomniane zapotrzebowanie na przewozy dawało podstawę do podejmowania decyzji w ramach planowania dyspozytorskiego czy dany pociąg danego dnia w ogóle pojedzie. I wreszcie po trzecie, możliwe było uruchamianie pociągów nie objętych rocznym rozkładem jazdy na oddzielne zarządzenie a nawet na podstawie trasy opracowanej w ramach planowania dyspozytorskiego. Poza tym warto pamiętać o tym, że godziny odjazdów i przyjazdów nie były tak sztywno przestrzegane jak w ruchu pasażerskim.

Strona tytułowa i objaśnienia

Rozkład jazdy pociągów pasażerskich

Rozkład jazdy pociągów towarowych

Skorowidz numerów pociągów