Deutz OMZ 122 F

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
OMZ 122 F
Lxd2
Lokomotywa wąskotorowa Deutz OMZ 122 F kolei przemysłowej na budowie Kanału Gliwickiego.
Przewoźnik Firmy budowlane, kopalnie i inne zakłady przemysłowe, Wehrmacht.
Producent Deutz
Lata budowy 1932-1965
Układ osi B
Rozstaw szyn 500-1067 mm
Masa służbowa 10/12* t
Nacisk osi na szyny 5/6* t
Rozstaw osi skrajnych 1150 mm
Długość ze zderzakami 3820/4140* mm
Szerokość 1600 mm
Wysokość 2560 mm
Prędkość konstrukcyjna 17,5*** km/h
Maksymalna siła pociągowa 2100/2350* kg
Typ silnika spalinowego OMZ 122
Moc znamionowa 36/40** KM
Zapas paliwa 50 l
Rodzaj przekładni mechaniczna, czterobiegowa
System hamulca ręczny.


* w zależności od wariantu - odpowiednią masę lokomotywy uzyskiwano za pomocą balastu. Lokomotywy HF 40 B dostarczone dla Wehrmachtu miały masę 7, 8,5 oraz 9 ton.
** moc ciągła/moc chwilowa (do 10 min).
*** Na kolejnych biegach: 3,3/6,0/10,4/17,5 km/h.

Lxd2


Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122[1], na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - Feldbahn) oraz R - normalnotorowej (manewrowej - Rangier)[2]. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla Wehrmachtu, gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu. W Polsce do czasów dzisiejszych nie dotrwał żaden egzemplarz tej serii.

Opis konstrukcji

Lokomotywa posiada dwucylindrowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny Deutz OMZ 122 o mocy ciągłej 36 KM (z możliwością krótkotrwałego jej zwiększenia do 40 KM) przy 600 obrotach na minutę. Zastosowano smarowanie ciśnieniowe z pompą zębatą i wodny układ chłodzenia z obiegiem wymuszonym. Do rozruchu silnika wykorzystywane są wpuszczane do cylindrów sprężone gazy wylotowe, których część magazynowana jest w zbiorniku ciśnieniowym podczas pracy silnika. Czterobiegowa mechaniczna skrzynia biegów z mechanizmem nawrotnym (sprzęgła kłowe) pozwala na uzyskiwanie jednakowych prędkości przy jeździe w obu kierunkach. Silnik ze skrzynią biegów połączony jest za pomocą jednotarczowego sprzęgła suchego. Napęd ze skrzyni przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą na tylną oś, która połączona jest z osią przednią za pomocą wiązarów. W odmianie wąskotorowej zastosowano zewnętrzną ostoję w formie skrzyni zespawanej z blach stalowych. Usprężynowanie stanowią resory piórowe. Uruchamiany za pomocą dźwigni ręcznej hamulec mechaniczny działa na wszystkie koła. Lokomotywę wyposażono ponadto w działające w obu kierunkach piasecznice, gwizdawkę wykorzystującą spaliny z układu wydechowego oraz acetylenowe lampy sygnalizacyjne.

Źródła

Przypisy

  1. OM - silnik wysokoprężny (Ölmotor), Z - dwucylindrowy (Zweizylinder).
  2. Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.