HF 130 C

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
HF 130 C
HF 130 C
Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
Przewoźnik Wehrmacht, ÖBB, DR, ČSD, SLB, przemysł
Oznaczenie przewoźnika ÖBB: 2092.001, 002, 101, 102
DR: Köf 6001 / 6003
ČSD: T 36.001
SLB: Vs 51
Producent Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
Lata budowy 1937-1943
Układ osi C
Rozstaw szyn 600/750/760 mm
Masa służbowa 16,5 t**
Nacisk osi na szyny 5,5** t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5325 mm
Szerokość 1650 mm
Wysokość 2600 mm
Prędkość konstrukcyjna 20**** km/h
Maksymalna siła pociągowa 5000 kg (49 kN)
Typ silnika spalinowego Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
Moc znamionowa 120/130*** KM
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
System hamulca ręczny korbowy


* Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.
** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.
*** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.
**** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.


HF 130 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla oddziałów kolejowych Wehrmachtu[1]. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji. W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)[2]. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159[3]. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto.


Historia

Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff[4]. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (Kriegsmotorlokomotive 3 - KML 3).

Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.

Przypisy

  1. Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich
  2. Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991
  3. Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0
  4. Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.