PKP Cargo

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
PKP Cargo, siedziba w Warszawie
EU43-002 w barwach PKP Cargo
ST44-1030 w dawnym malowaniu PKP Cargo
Lokomotywa ET22 w barwach PKP Cargo, ale z pociągiem osobowym
Lokomotywa ST44 w Nakle Śląskim
PKP Cargo, Zakład Przewozów Towarowych w Zielonej Górze, Punkt przeładunkowy kontenerów w Rzepinie
ET42 PKP Cargo ze składem węglarek na stacji kolejowej Wodzisław Śląski
Lokomotywa ET22-1133 na stacji Wasilków

PKP Cargo SA – publiczny operator kolejowych przewozów towarowych. Spółka utworzona została przez Polskie Koleje Państwowe na bazie:

  • Sektora Przewozów Towarowych PKP, Katowice (1998-2001);
  • wcześniej Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatowego w Krakowie (1997-1998);
  • wcześniej lokomotywowni, wagonowni;
  • jak też stacji towarowych,

oraz w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2000 r. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.)

PKP S.A. posiada 2,47% akcji spółki, pozostałe akcje natomiast zostały przewłaszczone na rzecz Skarbu Państwa na zabezpieczenie gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa w związku z restrukturyzacją finansową PKP S.A..[1].

SM42-350 w malowaniu PKP Cargo

PKP Cargo czarteruje dwa morskie promy kolejowo-samochodowe MF Kopernik i MF Jan Śniadecki wykorzystywane do obsługi połączeń ze Szwecją na linii Świnoujście - Ystad. Planowany był jeszcze jeden czarter promu kolejowego[2].

Spółka jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych.

W 2010 spółka posiadała 56% udział w masie towarów przewożonych koleją i była drugim co do wielkości przewoźnikiem towarowym w UE po niemieckim DB Schenker. Roczne przychody spółki przekraczały w tym czasie 4,5 mld zł. Po restrukturyzacji prowadzonej od 2008 spółka przyniosła w 2010 zysk ok. 60 mln (podczas gdy w 2009 497,5 mln zł straty, a w 2008 178,8 mln zł). W ramach restrukturyzacji m.in. czterokrotnie zmniejszono liczbę zakładów (z 42 do 10) i dwukrotnie (ze 108 do 52) liczbę jednostek utrzymania taboru. Zatrudnienie zredukowano z ok. 44 tys. na początku 2008 do 26 tys. osób[3].

Schemat organizacyjny centrali

komórki podległe prezesowi zarządu

  • Biuro Zarządu
  • Biuro Organizacyjno-Prawne
  • Biuro Promocji
  • Biuro Teleinformatyki
  • Biuro Kontroli Wewnętrznej
  • Biuro Bezpieczeństwa

komórki podległe członkowi zarządu ds. finansowych

  • Biuro Rachunkowości i Podatków, Katowice/Bydgoszcz
  • Biuro Finansów, Warszawa/Bydgoszcz/Kraków
  • Biuro Ekonomiczne
  • Centralne Biuro Rozrachunków, Bydgoszcz

komórki podległe członkowi zarządu ds. handlowych

  • Biuro Polityki Handlowej
  • Biuro Handlowe - Rynek Hutniczy i Paliw Stałych
  • Biuro Handlowe - Rynek Artykułów Budowlanych i Chemii
  • Biuro Ekspedycji, Katowice/Warszawa/Łódź/Bydgoszcz
  • Biuro Handlowe - Logistyka i Obsługa Klientów Regionalnych

komórki podległe członkowi zarządu ds. strategii

  • Biuro Strategii
  • Biuro Spraw Międzynarodowych i Przewozów Specjalnych
  • Biuro Nadzoru Właścicielskiego

komórki podległe członkowi zarządu ds. eksploatacyjnych

  • Biuro Kierowania Przewozami, Kraków/Katowice
  • Biuro Taboru, Warszawa/Kraków/Katowice
  • Biuro Wsparcia Technicznego, Kraków/Poznań/Warszawa/Katowice

komórki podległe członkowi zarządu ds. pracowniczych

  • Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Katowice/Kraków
  • Biuro Zakupów i Realizacji Projektów, Warszawa/Katowice
  • Biuro Nieruchomości, Gospodarki Materiałowej i Administracji

Struktura terenowa

Z dniem 1 stycznia 2011 struktura składa się z 10 zakładów:

  • Zakład Północny, Gdynia
  • Zakład Śląsko-Dąbrowski, Katowice
  • Zakład Wschodni, Lublin
  • Zakład Centralny, Łódź
  • Zakład Południowy, Nowy Sącz
  • Zakład Wielkopolski, Poznań
  • Zakład Zachodniopomorski, Szczecin
  • Zakład Śląski, Tarnowskie Góry
  • Zakład Dolnośląski, Wrocław
  • Zakład Mazowiecko-Podlaski, Warszawa

Do końca 2008 struktura była następująca:

  • 19 zakładów taboru: Białystok, Bydgoszcz, Czechowice-Dziedzice, Czerwieńsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łazy, Łódź, Nowy Sącz, Olsztyn, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Warszawa, Wrocław, Żurawica
  • 21 zakładów przewozów towarowych: Białystok, Bydgoszcz, Czechowice-Dziedzice, Gdynia, Jarocin, Jaworzno-Szczakowa, Kielce, Kraków, Legnica, Lublin, Łódź, Opole, Poznań, Rybnik, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Tarnów, Tarnowskie Góry, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra
  • 2 zakłady przewozów i przeładunku: Małaszewicze, Przemyśl

Do końca 2010 struktura była następująca:

  • 16 zakładów spółki: Białystok, Bydgoszcz, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Nowy Sącz, Poznań, Przemyśl, Rybnik, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Tarnowskie Góry, Warszawa, Wrocław

Spółki prawa handlowego zależne od PKP Cargo S.A.

W nawiasach podano procentową wielkość udziałów spółki PKP Cargo w danym podmiocie.

  • Bureau Central de Clearing s.c.r.l. (BCC), Bruksela; firma rozliczeń międzynarodowych
  • Cargosped Sp. z o.o., Warszawa (100%)
  • COSCO Poland, Sp. z o.o., Gdynia; udziały w miejscowej spółce przedstawicielskiej jednego z największych liniowych armatorów w świecie, grupy żeglugowej z ChRL - China Ocean Shipping Company - COSCO, Pekin
  • Eurasia Rail Logistics OAO (ЗАО Евразия Рейл Логистикс), Moskwa (15%)
  • Intercontainer – Interfrigo S.A., Bruksela/Bazylea; firma spedycyjna
  • Kolejowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa; firma wydawniczo-promocyjna (15%)
  • Mirtrans International Forwarding Co Ltd, Gdynia (43,99%); spółka spedycyjna polsko-chińsko-białoruska, w upadłości
  • PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o., Małaszewicze (100%)
  • PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica Sp. z o.o., Żurawica (100%)
  • PKP Cargo International a.s., Bratysława (100%)
  • PKP Cargo Service Sp. z o.o., Warszawa (100%); spółka spedycyjno-logistyczna
  • PKP Cargo Tabor - Czerwieńsk Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor - Karsznice Sp. z o.o. (100%), Zduńska Wola; spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor - Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor – Pomorski Sp. z o.o., Tczew (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Wagon Sp. z o.o., Toruń (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Jaworzyna Śląska Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Kraków Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Szczecin Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Tarnowskie Góry Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • Pol-Rail s.r.l., Rzym/Udine (50%); spółka spedycyjna włosko-polska
  • POLZUG Intermodal GmbH, Hamburg (33,33%); niemiecko-polska spółka przewozów intermodalnych
  • Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans Sp. z o.o., Warszawa; spółka spedycyjna słowacko-polska
  • Zakład Przewozów i Spedycji SPEDKOKS Sp. z o.o., Dąbrowa Górnicza (49%)

Udziały w spółkach przekazanych w użytkowanie przez PKP S.A.

  • Gorzów Wagony Sp. z o.o., Gorzów Wlkp. (100%)
  • Wagrem Sp. z o.o., Kluczbork (100%)

W grudniu 2012 zapowiedziano konsolidację spółek naprawy taboru w dwa podmioty:

  • PKP CARGOWAG, Warszawa
  • PKP CARGOLOK, Warszawa

Lista Prezesów Zarządu PKP Cargo

  • 2001-2005 – Józef Marek Kowalczyk
  • 2005-2007 – Władysław Szczepkowski
  • 2008-2013 – Wojciech Balczun
  • 2013 - Marek Zaleśny, p.o.
  • od 2013 - Łukasz Boroń[4]

Siedziba

Siedziba PKP Cargo w Katowicach przy alei Korfantego 138

Zarząd spółki mieści się nieopodal przystanku PKP Warszawa Ochota w budynku wybudowanym w 1949, mieszczącym m.in. Urząd Dzielnicy Warszawa-Ochota, przy ul. Grójeckiej 17; przez lata mieściła się tu również m.in. dyrekcja Polskich Linii Lotniczych LOT, Zjednoczenie Państwowej Komunikacji Samochodowej, Zjednoczenie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego, redakcja Nowych Sygnałów, Dyrekcja Zakupów i Sprzedaży Ferpol, PKP Intercity oraz ówczesne PKP Przewozy Regionalne. Szereg komórek organizacyjnych centrali spółki zlokalizowanych jest również:

  • w Katowicach - do 2010 w al. Roździeńskiego 1 (b. siedzibie Śląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych), obecnie w Reinhold Center w al. Korfantego 138
  • w Krakowie - przy pl. Matejki 12b (b. siedzibie Południowej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych)
  • w Bydgoszczy - Centralne Biuro Rozrachunków od 1922 przy ul. Dworcowej 63 (b. siedzibie Dyrekcji Kolei); od 2011 przy ul. Sobieszewskiej 3

oraz w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu

Inne informacje

PKP Cargo jest właścicielem Parowozowni Wolsztyn, Skansenu taboru kolejowego w Chabówce oraz prowadzi pociągi retro z trakcją parową w wybrane dni jak i w wybranych relacjach. Organizuje przejazdy i imprezy dla miłośników kolei. Od 27 kwietnia 2011 jest sponsorem piłkarskiej Pogoni Lwów[5]

Zobacz też

Przypisy

  1. Pkp Cargo Sa
  2. Świnoujście - iswinoujscie.pl » Trzeci prom dla PKP Cargo?
  3. Kolejowy kolos PKP Cargo powstał z kolan. Wyborcza.biz, 2011.
  4. Łukasz Boroń prezesem zarządu PKP Cargo ([[język polski |pol. ]] ). portalspozywczy.pl, 2013-02-25. [dostęp 2013-03-02].
  5. PKP Cargo sponsorem Pogoni Lwów ([[język polski |pol. ]] ). www.onet.pl. [dostęp 2011-04-27].

Bibliografia

  • Marek Ryczkowski, Piotr Sitkiewicz (red.): Z tradycją w nowoczesność. 10 lat PKP Cargo, PKP Cargo S.A. Warszawa 2011, 231 s.,ISBN 978-83-89945-63-1



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą PKP Cargo. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.