Urządzenia sygnalizacji

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.

Urządzenia sygnalizacji - rodzaj urządzeń sterowania ruchem kolejowym służących do podawania sygnałów w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz sprawności ruchu pociągów oraz pracy manewrowej.

Do urządzeń sygnalizacji zalicza się urządzenia i przybory sygnałowe oraz wskaźniki.

Sygnały dzielą się na wzrokowe i słuchowe. Sygnały wzrokowe dzielą się na dzienne i nocne oraz sygnały świetlne dające takie same obrazy sygnałowe zarówno w nocy, jak i w dzień. Sygnały wzrokowe podaje się semaforami, tarczami (manewrowymi, zaporowymi itp.) i przyborami sygnałowymi.

Sygnały słuchowe podaje się ustnie, gwizdawką ustną, lokomotywą, trąbką, syreną, dzwonem i spłonkami.

Wskaźniki zwracają uwagę na niektóre sygnały, wskazują kierunek wjazdu, wyjazdu, miejsca zatrzymania się, granice przetaczania, obowiązek ograniczenia szybkości jazdy, miejsce rozpoczęcia i zaprzestania popychania, uprzedzają o konieczności zwracania uwagi na sygnały, które znajdują się po prawidłowej stronie toru, nakazują danie sygnału Baczność, wykonanie pewnych czynności przez maszynistę lokomotywy, uprzedzają o miejscu ustawienia semafora samoczynnego, wskazują na miejsca na torze, dokąd wolno dojechać taborem. Wskaźniki, które obowiązują wyłącznie przy trakcji elektrycznej uprzedzają o stanie sieci trakcyjnej i wskazują na konieczność wykonania pewnych czynności przez maszynistę.


Źródła

§§99 - 101 - Przepisy Eksploatacji Technicznej Kolei (PET), Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1956