Świadectwo maszynisty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(utworzenie artykułu)
 
Linia 30: Linia 30:
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 +
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]

Wersja z 15:12, 14 gru 2011

Świadectwo maszynisty - dokument uprawniający do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego i jest ważne jedynie na określoną w nim infrastrukturę kolejową i kategorię uprawnień. [1] Świadectwo maszynisty wystawia przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury, u którego jest zatrudniony (lub na którego rzecz świadczy usługi) dany maszynista. [2] Warunkami niezbędnymi do uzyskania świadectwa maszynisty są:

  • posiadanie licencji maszynisty
  • odbycie szkolenia i zdanie egzaminu na warunkach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o transporcie kolejowym
  • spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych określonych w stosownych przepisach wykonawczych [3]


Rozróżnia się następujące kategorie świadectw maszynisty:

  • kategoria A – obejmująca lokomotywy manewrowe, pociągi robocze, pojazdy kolejowe do celów utrzymaniowych i lokomotywy używane do manewrów [4]
  • kategoria B – obejmująca przewóz osób lub rzeczy [5]

Świadectwo maszynisty może zawierać uprawnienie do prowadzenia pociągów lub pojazdów kolejowych w obu wspomnianych wyżej kategoriach. [6]


Procedury wydawania wydawania świadectw maszynisty są ustalane przez przewoźników kolejowych lub zarządców infrastruktury i stanowią część ich systemu zarządzania bezpieczeństwem. [7] W procedurach tych podmioty uprawnione do wydawania świadectw maszynisty określają w szczególności:

  • tryb wydawania świadectwa maszynisty, aktualizacji danych w nim zawartych, jego zawieszania i cofania
  • tryb odwołania się od decyzji dotyczącej wydania świadectwa maszynisty, jego zawieszania i cofania
  • tryb i warunki przeprowadzania szkoleń i egzaminów niezbędnych do uzyskania świadectwa maszynisty, uwzględniając konieczność zapewnienia możliwości rozszerzania świadectw na inne linie kolejowe i kategorie uprawnień, w tym okresowych sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów, niezbędnych dla zachowania ważności świadectwa maszynisty [8]

Powyższe procedury podmioty uprawnione do wydawania świadectw maszynisty podają do publicznej wiadomości w przyjęty przez siebie sposób. [9]

Świadectwo maszynisty jest wydawane na czas określony. W celu zachowania ważności świadectwa maszynista przechodzi okresowe badania lekarskie potwierdzające spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych określonych w stosownych przepisach wykonawczych do UoTK. Maszynista przechodzi też okresowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności w trybie określonym w procedurach ustanowionych przez podmiot wydający świadectwo maszynisty. [10]



Przypisy

  1. Art. 22b ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  2. Art. 22b ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  3. Art. 22b ust. 1 pkt. 1 - 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  4. Art. 22b ust. 2 pkt. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  5. Art. 22b ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  6. Art. 22b ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  7. Art. 22b ust. 4 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  8. Art. 22b ust. 5 pkt. 1-3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  9. Art. 22b ust. 6 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  10. Art. 22b ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)