102E: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
m (Linki zewnętrzne)
 
Linia 52: Linia 52:
 
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.
 
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.
  
 
+
==Linki zewnętrzne==
 
+
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pafawag_102E Pafawag102E]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
{{wikipedia}}
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]

Aktualna wersja na dzień 22:04, 8 mar 2015

102E (EP08)
EP08.JPG
102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin.
Przeznaczenie lokomotywy pasażerska
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika EP08
Producent Pafawag
Lata budowy 1972-1976
Liczba członów 1
Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa 80 ton
Długość ze zderzakami 15940 mm
Szerokość 3038 mm
Wysokość 4343 mm
Rozstaw osi skrajnych 11650 mm
Nacisk osi na szyny 20 ton
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3 kV DC (3000 V prądu stałego)
Liczba silników 4
Typ silników EE541c
Moc ciągła 2000 kW
Moc godzinna 2080 kW (2820 KM)
Maksymalna siła pociągowa 25 ton
Stosunek przekładni 77:24
Prędkość konstrukcyjna 140 km/h (obniżona do 130 km/h)
Sterowanie wielokrotne jest
System hamulca Oerlikon
System ogrzewania elektryczny
posiada sterowanie wielokrotne

102E - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na PKP oznaczona jako EP08.

Historia[edytuj]

Lokomotywa produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy AEI E i 4E/303E, na PKP oznaczone odpowiednio EU06 i EU07. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, Pafawag wykonał jedynie 15 egzemplarzy.

Opis konstrukcji[edytuj]

Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów.

Eksploatacja[edytuj]

Plik:EP08-007.jpg
Klasyczne malowanie EP08

W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC. W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej.




W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.

Linki zewnętrzne[edytuj]