1Aw/M: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
< 1Aw
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Przeniesienie z 1Maw64)
 
(drobne)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Aw/M
 
|seria_zespołu_spalinowego  =1Aw/M
|opis_zdjęcia              =
+
|grafika                    =[[Plik:DSC01492am3.JPG|290px]]
 +
|opis_zdjęcia              =MBxd1-168 ustawiony w charakterze pomnika w Miliczu.
 
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
 
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
 
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
 
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
Linia 22: Linia 23:
 
|moc_silnika                =73,6 kW
 
|moc_silnika                =73,6 kW
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
|typ_przekładni            =samochodowa z samochodu Star
+
|typ_przekładni            =S5-45
 
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
 
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
 
|nacisk_osi                =
 
|nacisk_osi                =
Linia 29: Linia 30:
 
|liczba_miejsc_siedzących  =32
 
|liczba_miejsc_siedzących  =32
 
|liczba_miejsc_ogółem      =96
 
|liczba_miejsc_ogółem      =96
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2'
+
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.
 +
[[Plik:DSC01529am.JPG|290px]]
 +
MBxd1-168 ustawiony w charakterze pomnika w Miliczu.
 
}}  
 
}}  
  
1Aw/M - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674).
+
1Aw/M - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon silnikowy|wagonu silnikowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star 27 do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674).
 
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
 
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
 
=== Produkcja ===
 
=== Produkcja ===
Pomysł przebudowy typowego [[wagon osobowy|wagonu osobowego]] na [[wagon motorowy|motorowy]] narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów motorowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew]] w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]].
+
Pomysł przebudowy typowego [[wagon osobowy|wagonu osobowego]] na [[wagon silnikowy|silnikowy]] narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów silnikowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew]] w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]].
  
Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez [[Państwowa Fabryka Wagonów w Świdnicy|Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy]] w 1956 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu [[S53]] wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A utworzonej z części jednego z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) [[oś|osi]] każdego wózka.
+
Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez [[Państwowa Fabryka Wagonów w Świdnicy|Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy]] w 1956 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu [[S53]] wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A, utworzonej z części jednego z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) [[oś|osi]] każdego wózka.
  
 
Ukończony wagon rozpoczął służbę na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią [[MBxd1]] z numerem inwentarzowym 161.
 
Ukończony wagon rozpoczął służbę na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią [[MBxd1]] z numerem inwentarzowym 161.
Linia 45: Linia 48:
 
Produkcję kolejnych pięciu pojazdów CZKD powierzył warsztatom [[Kujawskie Koleje Dojazdowe|Kujawskich KD]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. Zamówienie zrealizowano w 1965 roku a pojazdy otrzymały numery inwentarzowe 162-166.
 
Produkcję kolejnych pięciu pojazdów CZKD powierzył warsztatom [[Kujawskie Koleje Dojazdowe|Kujawskich KD]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. Zamówienie zrealizowano w 1965 roku a pojazdy otrzymały numery inwentarzowe 162-166.
  
Ostatnie trzy pojazdy tego typu o numerach 167-169 powstały w 1966 roku, przy czym ze względu na częste usterki wału napędzającego oś wózka B pozostawiono jedynie napęd na jedną oś wózka A. W późniejszych latach napęd osi wózka B zdemontowano również w pozostałych egzemplarzach.
+
Ostatnie trzy pojazdy tego typu o numerach 167-169 powstały w 1966 roku.  
  
 
=== Eksploatacja ===
 
=== Eksploatacja ===
Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich ilość znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat '90 ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku (w ostatnim okresie w barwach SKPL). W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek.
+
Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich liczba znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat 90. ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku. W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek.
  
 
== Konstrukcja ==
 
== Konstrukcja ==
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
+
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon silnikowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
  
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').  
+
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon silnikowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').  
  
 
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
 
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
Linia 61: Linia 64:
  
 
== Oznaczenia ==
 
== Oznaczenia ==
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
+
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon silnikowy (''motorowy''), x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
  
 
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
 
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
  
 
== Wykaz pojazdów ==
 
== Wykaz pojazdów ==
Ogółem powstało 8 pojazdów tego typu:
+
Ogółem powstało 9 pojazdów tego typu:
{| class="wikitable"
+
 
|Oznaczenie
+
'''Uwaga:''' Podane poniżej numery fabryczne w rzeczywistości nie są nimi. Oznaczają jedyni, którym z kolei jest dany wagon
|Rok przebudowy
+
{{Lw kwerenda wszystkie|1Aw/M}}
|Przebudowa z wagonu
 
|Rok produkcji
 
|Przebieg służby
 
|Stan
 
|-
 
|MBxd1-161
 
|1964
 
|Bxhpi 1674
 
|1956
 
|Pleszew Wąsk. (1964-1968),<br/> Trzebnica Gaj (1968-1992)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1992)
 
|-
 
|MBxd1-162
 
|1965
 
|Bxhpi 1720
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1971),<br/> Trzebnica Gaj (1971-1987),<br/> MKW Sochaczew (od 1987)
 
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiony
 
|-
 
|MBxd1-163
 
|1965
 
|Bxhpi 1705
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Zwierzyniec Wąsk. (1966-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1968),<br/> Krośniewice (1968-1993)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993)
 
|-
 
|MBxd1-164
 
|1965
 
|Bxhpi 1675
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1965),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1965-1976),<br/> Śmigiel (1976-1977),<br/> Trzebnica Gaj (1977-1988)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-165
 
|1965
 
|Bxhpi 1668
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1976),<br/> Pleszew Wąsk. (1976-1979),<br/> Trzebnica Gaj (1979-1988)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-166
 
|1965
 
|Bxhpi 1722
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Pleszew Wąsk. (1966-1985)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1985)
 
|-
 
|MBxd1-167
 
|1966
 
|Bxhpi 1706
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1966),<br/> Trzebnica Gaj (1966-1971),<br/> Krośniewice (1971-1976),<br/> Trzebnica Gaj (1976-1991)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1991)
 
|-
 
|MBxd1-168
 
|1966
 
|Bxhpi 1719
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-2010),<br/> Milicz (od 2011)
 
|style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 
|-
 
|MBxd1-169
 
|1966
 
|Bxhpi 1717
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1993)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993)
 
|}
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003<br/>
+
* {{cytuj pismo | nazwisko = Pokropiński| imię = Bogdan |tytuł = Przebudowa wagonów 1Aw na silnikowe| url = | czasopismo = Świat Kolei| adres czasopisma = | oznaczenie = | wolumin = 99| wydanie = 10/2003| strony = 16-21| data = | rok = | miesiąc = | odpowiedzialność =  | wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| issn = 1234-5962 | doi = | doietykieta = | pmid = | oclc = | bibcode = | id = | cytat = | język = | data dostępu = }}
[http://www.tabor.wask.pl]
+
* [http://www.tabor.wask.pl Strona ''tabor.wask.pl]
  
 
=== Zobacz też ===
 
=== Zobacz też ===
* [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]]
+
* Wagon [[1Aw]], z którego powstała konstrukcja 1Aw/M
 +
* Wagon silnikowy [[1Mw]] konstrukcji Konstal Chorzów
 +
* Wagon silnikowy [[A20D-P]]
 +
* Wagon silnikowy [[Mw63]]
 +
 
 +
<br/>
 +
<div id="Template_law" class="toccolours" style="border-width:2px 0 0 0">
 +
<small>
 +
Ta strona zawiera treści z Wikipedii.
 +
Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą [http://pl.wikipedia.org/wiki/MBxd1_161-169 MBxd1 161-169]. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji [http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0 Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.]
 +
 
  
{{Wikipedia}}
+
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
+
[[Kategoria:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]

Aktualna wersja na dzień 07:26, 17 wrz 2019

1Aw/M
DSC01492am3.JPG
MBxd1-168 ustawiony w charakterze pomnika w Miliczu.
Przewoźnik PKP, SKPL
Oznaczenie przewoźnika MBxd1 161-169
Producent Warsztaty KD Pleszew*,
Warsztaty KD Krośniewice*
Lata budowy 1964, 1965-1966
Układ osi (1A)'(A1)'**
Masa służbowa 17820 kg
Długość ze zderzakami 15440 mm
Szerokość 2260 mm
Wysokość 3040 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm
Rozstaw osi wózka 1400 mm
Średnica kół 580/700 mm
Rozstaw szyn 750 mm
Zapas paliwa 80 l
Typ silnika spalinowego S53
Producent silnika FSC Starachowice
Moc silnika 73,6 kW
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni S5-45
Prędkość konstrukcyjna 35 km/h
System hamulca Westinghouse Lu-X R1
System ogrzewania wodne z własnego pieca
Liczba miejsc siedzących 32
Liczba miejsc ogółem 96
*Przebudowa z wagonów osobowych typu 1Aw
**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.

DSC01529am.JPG MBxd1-168 ustawiony w charakterze pomnika w Miliczu.


1Aw/M - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, którego prototyp został skonstruowany w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w Pleszewie w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star 27 do wagonu osobowego typu 1Aw (Bxhpi 1674). Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach Krośniewickiej Kolei Dojazdowej w Krośniewicach.

Historia[edytuj]

Produkcja[edytuj]

Pomysł przebudowy typowego wagonu osobowego na silnikowy narodził się w warsztatach Krotoszyńskiej KD w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów silnikowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd Mxx 189.

Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie Bxhpi 1674 (wyprodukowanym przez Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy w 1956 r) wzmocniono ostoję i wózki. Silnik typu S53 wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A, utworzonej z części jednego z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) osi każdego wózka.

Ukończony wagon rozpoczął służbę na Krotoszyńskiej KD w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią MBxd1 z numerem inwentarzowym 161.

Produkcję kolejnych pięciu pojazdów CZKD powierzył warsztatom Kujawskich KD w Krośniewicach. Zamówienie zrealizowano w 1965 roku a pojazdy otrzymały numery inwentarzowe 162-166.

Ostatnie trzy pojazdy tego typu o numerach 167-169 powstały w 1966 roku.

Eksploatacja[edytuj]

Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich liczba znalazła się na Wrocławskiej KD, skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat 90. ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku. W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek.

Konstrukcja[edytuj]

Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon silnikowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.

MBxd1 to czteroosiowy wagon silnikowy napędzany silnikiem wysokoprężnym i wyposażony w przekładnię mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą wału Kardana do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').

W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')

Sterowanie i jazda[edytuj]

Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.

Oznaczenia[edytuj]

Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon silnikowy (motorowy), x - czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.

Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe wagony motorowe napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.

Wykaz pojazdów[edytuj]

Ogółem powstało 9 pojazdów tego typu:

Uwaga: Podane poniżej numery fabryczne w rzeczywistości nie są nimi. Oznaczają jedyni, którym z kolei jest dany wagon

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
1Aw/M/1 1964 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-161 Trzebnica Gaj Prototyp
1Aw/M/2 1965 Odstawiona 750 mm Nieznany MBxd1-162 Sochaczew
1Aw/M/3 1965 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-163 Krośniewice
1Aw/M/4 1965 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-164 Trzebnica Gaj
1Aw/M/5 1965 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-165 Trzebnica Gaj
1Aw/M/6 1965 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-166 Pleszew Miasto
1Aw/M/7 1966 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-167 Trzebnica Gaj
1Aw/M/8 1966 Pomnik 750 mm Nieznany MBxd1-168 Milicz
1Aw/M/9 1966 Złom 750 mm Nieznany MBxd1-169 Krośniewice


Źródła[edytuj]

Zobacz też[edytuj]

  • Wagon 1Aw, z którego powstała konstrukcja 1Aw/M
  • Wagon silnikowy 1Mw konstrukcji Konstal Chorzów
  • Wagon silnikowy A20D-P
  • Wagon silnikowy Mw63


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą MBxd1 161-169. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.