411D

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

{{Lokomotywa spalinowa infobox

|typ_lokomotywy           =411D (SM31)
|przewoźnik               =[[kolej przemysłowa|przemysł]
|oznaczenie_przewoźnika   =411D, SM31
|grafika                  =SM31-044a locomotive.jpg
|opis_zdjęcia             =Lokomotywa 411D
|producent                =Fablok Chrzanów
|lata_budowy              =1976-1985
|układ_osi                =Co'Co'
|masa_służbowa            =166400 kg
|długość_ze_zderzakami    =17000 mm
|szerokość                =3156 mm
|wysokość                 =4285 mm
|rozstaw_osi_skrajnych    =12350 mm
|średnica_kół             =1100 mm
|rozstaw_szyn             =1435 mm
|zapas_paliwa             =4400 l
|typ_silnika              =a8C22W
|moc_znamionowa           =880 kW (1200 KM) 
|siła_pociągowa           =353,2 kN
|rodzaj_przekładni        =elektryczna
|prędkość_konstrukcyjna   =80 km/h
|nacisk_osi               =
|system_hamulca           =Oerlikon
|sterowanie_wielokrotne   =brak
|system_ogrzewania        =brak
|uwagi                    =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
}}


411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.

SM31-044

Historia

W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.

Budowa lokomotywy

Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.

Użycie

Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Oznaczenie nadane na PKP.
  2. Silnik jest bardzo podobny do silnika a8C22 stosowanego w serii Ls800, lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.