A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (infobox)
(uzupełnienie infoboxu, źródła)
Linia 4: Linia 4:
 
  |opis_zdjęcia                      = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
 
  |opis_zdjęcia                      = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
 
  |przewoźnik                        = [[PKP]]
 
  |przewoźnik                        = [[PKP]]
  |oznaczenie_przewoźnika            = Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
+
  |oznaczenie_przewoźnika            = [[Mbxd2]]+[[Bxhpi]]+[[Bxhpi]]
 
  |producent                          = [[FAUR]], Rumunia
 
  |producent                          = [[FAUR]], Rumunia
 
  |lata_budowy                        = 1983-1988
 
  |lata_budowy                        = 1983-1988
Linia 14: Linia 14:
 
  |wysokość                          = 3300 mm
 
  |wysokość                          = 3300 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych              =
 
  |rozstaw_osi_skrajnych              =
  |rozstaw_czopów_skrętu              =
+
  |rozstaw_czopów_skrętu              = 9000 mm*
  |rozstaw_osi_wózka                  =
+
  |rozstaw_osi_wózka                  = 1700 mm*
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
  |rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm*, 1000mm
+
  |rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm**, 1000mm
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
Linia 24: Linia 24:
 
  |rodzaj_przekładni                  = hydrokinetyczna
 
  |rodzaj_przekładni                  = hydrokinetyczna
 
  |typ_przekładni                    = 16HRS
 
  |typ_przekładni                    = 16HRS
  |prędkość_konstrukcyjna            = 60 lub 40 km/h**
+
  |prędkość_konstrukcyjna            = 60 lub 40 km/h***
 
  |nacisk_osi                        =  
 
  |nacisk_osi                        =  
  |system_hamulca                    = Powietrzny
+
  |system_hamulca                    = Powietrzny Knorr
 
  |system_ogrzewania                  = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
 
  |system_ogrzewania                  = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129
+
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129 (39+45+45)
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
  |uwagi                              = * - tylko wagony doczepne,
+
  |uwagi                              = <nowiki>* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,</nowiki><br/>
<nowiki>** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm</nowiki>
+
<nowiki>*- tylko wagony doczepne,</nowiki><br/>
 +
<nowiki>*** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm</nowiki>
 
}}
 
}}
 
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
 
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
Linia 41: Linia 42:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
<references/>
 +
 +
==Źródła==
 +
* Paweł Korcz: ''Wagony motorowe MBxd2'', "Świat Kolei" 10/2002
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==

Wersja z 12:38, 3 lip 2011

A20D-P
MBxd2-212 Jantar1.jpg
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
Producent FAUR, Rumunia
Lata budowy 1983-1988
Układ osi B'2'+2'2'+2'2'
Układ członów sr + d + d
Masa służbowa 62,4 t
(24,4+19,0+19,0)
Długość ze zderzakami 47760 mm
(15920+15920+15920)
Szerokość 2400 mm
Wysokość 3300 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm*
Rozstaw osi wózka 1700 mm*
Średnica kół 750 mm
Rozstaw szyn 750mm, 785mm**, 1000mm
Typ silnika spalinowego D2516HMU
Producent silnika RABA, Węgry
Moc silnika 141 kW
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
Typ przekładni 16HRS
Prędkość konstrukcyjna 60 lub 40 km/h***
System hamulca Powietrzny Knorr
System ogrzewania Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
Liczba miejsc siedzących 129 (39+45+45)


* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,

** - tylko wagony doczepne,
*** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm

A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.

A20D-P

Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.

Przypisy

Źródła

  • Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002

Zobacz też

Linki zewnętrzne



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.