A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Wycofano edycje użytkownika 62.109.132.175 (dyskusja). Autor przywróconej wersji to Phinek.)
 
(Nie pokazano 23 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Medal}}
 
 
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P
Linia 19: Linia 17:
 
  |rozstaw_osi_wózka                  = 1700 mm*
 
  |rozstaw_osi_wózka                  = 1700 mm*
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
  |rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm**, 1000mm
+
  |rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm, 1000mm
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
Linia 32: Linia 30:
 
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129 (39+45+45)
 
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129 (39+45+45)
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
 +
|swiadectwo_typu                    = [[Media:T_2010_0372.jpg|T/2010/0372]]; [[Media:T_2011_0124.jpg|T/2011/0124]]; [[Media:T_2011_0803.jpg|T/2011/0803]]; [[Media:T_2011_1003.jpg|T/2011/1003]]; [[Media:T_2013_0004.jpg|T/2013/0004]];
 +
 +
''[[Media:T_2011_0123.jpg|T/2011/0123]]''; ''[[Media:T_2011_0168.jpg|T/2011/0168]]'';
 +
''[[Media:T_2011_0314.jpg|T/2011/0314]]''; ''[[Media:T_2011_0560.jpg|T/2011/0560]]'';
 +
''[[Media:T_2011_0738.jpg|T/2011/0738]]''; ''[[Media:T_2011_0740.jpg|T/2011/0740]]'';
 +
''[[Media:T_2011_0804.jpg|T/2011/0804]]''; ''[[Media:T_2012_0354.jpg|T/2012/0354]]'';
 +
''[[Media:T_2013_0005.jpg|T/2013/0005]]''; ''[[Media:T_2014_0027.jpg|T/2014/0027]]''***
 
  |uwagi                              = <nowiki>* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,</nowiki><br/>
 
  |uwagi                              = <nowiki>* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,</nowiki><br/>
<nowiki>**  - tylko wagony doczepne,</nowiki><br/>
+
<nowiki>** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm,</nowiki>
<nowiki>*** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm</nowiki>
+
<nowiki>*** - wagony doczepne zaznaczono kursywą</nowiki><br/>
 +
 
 +
[[Plik:0033am3.jpg|290px]]
 +
MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 +
 
 +
[[Plik:DSC06739acm6.JPG|290px]]
 +
MBxd2-304 oraz 212 eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 +
 
 +
[[Plik:DSC06008bm6.JPG|290px]]
 +
MBxd2-212 z wagonem doczepnym Bxhpi eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 
}}
 
}}
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
+
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[spalinowy zespół trakcyjny]], w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
  
 
== A20D-P ==
 
== A20D-P ==
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii).
+
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony silnikowe noszą oznaczenie [[Mbxd2]], a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii).
W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
+
W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu silnikowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
 +
 
 +
==Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce==
 +
 
 +
Spis obejmuje jedynie wagony silnikowe.
 +
 
 +
Dla wagonów doczepnych zostanie przygotowana osobna kwerenda po ustaleniu sposobu wyróżniania pojazdów - jest to o tyle istotne, że nominalnie zespoły A20D-P posiadały jeden numer seryjny dla wagonu silnikowego i dwu wagonów doczepnych, gdzie w praktyce potrafiły to być pojazdy na różny prześwit toru i już w czasie dostaw rozdysponowane na różne koleje.
 +
 
 +
'''UWAGA''': Wpis typu '''?(222)''' w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany, zaś liczba w nawiasie oznacza numer identyfikacyjny (np. '''''?(222)''''' określa '''''MBxd2-222''''').
 +
 
 +
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 +
 
 +
<!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw -->
 +
{{Lw kwerenda wszystkie|A20D-P}}
 +
 
 +
__NOCACHE__
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 58: Linia 87:
  
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
 +
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
 +
 
[[Kategoria:Artykuły na medal]]
 
[[Kategoria:Artykuły na medal]]
 +
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony pasażerskie]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 +
 +
[[pl:A20D-P]]

Aktualna wersja na dzień 10:43, 18 lis 2021

A20D-P
MBxd2-212 Jantar1.jpg
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
Producent FAUR, Rumunia
Lata budowy 1983-1988
Układ osi B'2'+2'2'+2'2'
Układ członów sr + d + d
Masa służbowa 62,4 t
(24,4+19,0+19,0)
Długość ze zderzakami 47760 mm
(15920+15920+15920)
Szerokość 2400 mm
Wysokość 3300 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm*
Rozstaw osi wózka 1700 mm*
Średnica kół 750 mm
Rozstaw szyn 750mm, 785mm, 1000mm
Typ silnika spalinowego D2516HMU
Producent silnika RABA, Węgry
Moc silnika 141 kW
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
Typ przekładni 16HRS
Prędkość konstrukcyjna 60 lub 40 km/h***
System hamulca Powietrzny Knorr
System ogrzewania Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
Liczba miejsc siedzących 129 (39+45+45)
Świadectwo typu T/2010/0372; T/2011/0124; T/2011/0803; T/2011/1003; T/2013/0004;

T/2011/0123; T/2011/0168; T/2011/0314; T/2011/0560; T/2011/0738; T/2011/0740; T/2011/0804; T/2012/0354; T/2013/0005; T/2014/0027***

* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,

** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm, *** - wagony doczepne zaznaczono kursywą

0033am3.jpg MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.

DSC06739acm6.JPG MBxd2-304 oraz 212 eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.

DSC06008bm6.JPG MBxd2-212 z wagonem doczepnym Bxhpi eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.

A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.

A20D-P[edytuj]

Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony silnikowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu silnikowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.

Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce[edytuj]

Spis obejmuje jedynie wagony silnikowe.

Dla wagonów doczepnych zostanie przygotowana osobna kwerenda po ustaleniu sposobu wyróżniania pojazdów - jest to o tyle istotne, że nominalnie zespoły A20D-P posiadały jeden numer seryjny dla wagonu silnikowego i dwu wagonów doczepnych, gdzie w praktyce potrafiły to być pojazdy na różny prześwit toru i już w czasie dostaw rozdysponowane na różne koleje.

UWAGA: Wpis typu ?(222) w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany, zaś liczba w nawiasie oznacza numer identyfikacyjny (np. ?(222) określa MBxd2-222).

Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
A20D-P/24962 1984 Wrak 1000 mm D2516HMU MBxd2-301 Gryfice Wąskotorowe Prototyp - pierwszy sprowadzony do Polski pojazd tej serii. Różni się od pojazdów seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych).
A20D-P/24979 1984 Sprawna 1000 mm D2516HMU MBxd2-302 Piaseczno Miasto Prototyp - nieco różni się od egzemplarzy seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych).
A20D-P/25071 1985 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.903 Jindřichův Hradec (Czechy) Przebudowa na przełomie lat 2013/2014.
A20D-P/25072 1985 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-304 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Przekuty w 2004 roku na 750 mm. Wykorzystano wózki od zezłomowanego w 1997 roku w Ełku wagonu 227. Pozyskane wózki 1000mm zostały zakupione przez TKKW i zamontowane w MBxd2-225 sprowadzonym z Ełku.
A20D-P/25073 1985 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.904 Jindřichův Hradec (Czechy) Przeszedł przebudowę na przełomie lat 2013/2014.
A20D-P/25074 1985 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-306 Dobra Nowogardzkie
A20D-P/25075 1985 Sprawna 1000 mm Nieznany MBxd2-307 Koszalin Wąskotorowy
A20D-P/25076 1985 W trakcie remontu 750 mm D2516HMU MBxd2-308 Pleszew Miasto
A20D-P/25077 1985 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-309 Dobra Nowogardzkie
A20D-P/25078 1985 Sprawna 1000 mm D2516HMU MBxd2-310 Gryfice Wąskotorowe
A20D-P/25114 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-210 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
A20D-P/25115 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-211 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
A20D-P/25116 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-212 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Wagon posiada malowanie i oznaczenia (z drobnymi wyjątkami) zgodne ze schematem fabrycznym.
A20D-P/25117 1986 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.901 Jindřichův Hradec (Czechy) Wstępna modernizacja polegająca na przystosowaniu do czeskich warunków prseprowadzona w 2007 roku, a całkowita przebudowa na przełomie lat 2013/14.
A20D-P/25118 1986 Wrak 750 mm D2516HMU MBxd2-214 Krośniewice Brak wielu części - wyjęte lub ukradzione.
A20D-P/25119 1986 W trakcie remontu 750 mm D2516HMU MBxd2-215 Rogów Towarowy Wąskotorowy Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione.
A20D-P/25190 1986 Odstawiona 1000 mm D2516HMU MBxd2-311 Bytom Karb Wąskotorowy
A20D-P/25191 1986 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-312 Gryfice Wąskotorowe
A20D-P/25192 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-216 Zbiersk W grudniu 2016 przeszedł modernizację. Pracowano nad przekładnią, ogrzewaniem, wystrojem wnętrza (łącznie z obiciem ławek miękkim materiałem) oraz malaturą.
A20D-P/25193 1986 Wrak 750 mm D2516HMU MBxd2-217 Krośniewice Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione. Według zdjęć sprzed kilku - kilkunastu lat, był w najlepszym stanie z krośniewickich wraków MBxd2. Stan aktualny nieznany.
A20D-P/25194 1986 Sprawna 785 mm D2516HMU MBxd2-218 Rudy
A20D-P/25195 1986 Wrak 750 mm D2516HMU MBxd2-219 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione.
A20D-P/?(220) 1986 Odstawiona 750 mm D2516HMU MBxd2-220 Ełk Wąskotorowy Charakterystyczne żółto-czerwone barwy.
A20D-P/?(221) 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-221 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
A20D-P/?(222) 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-222 Śmigiel Charakterystyczne biało-zielone malowanie.
A20D-P/?(223) 1986 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.902 Jindřichův Hradec (Czechy) Przebudowa na przełomie lat 2013/2014.
A20D-P/?(224) 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-224 Krośniewice
A20D-P/?(225) 1986 Odstawiona 1000 mm D2516HMU MBxd2-225 Koszalin Wąskotorowy Charakterystyczne biało-niebieskie barwy.
A20D-P/?(226) 1986 Wrak nieznany D2516HMU MBxd2-226 Crişcior (Rumunia) Numer 226 posiada również wagon 228 ze Śmigla.
A20D-P/?(227) 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-227 Ełk Wąskotorowy Sprowadzony z Opalenicy na części. Dawca wózków dla MBxd2-304.
A20D-P/?(228) 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-226 Śmigiel Błędnie oznaczony jako 226. Charakterystyczne barwy po SKPL.
A20D-P/?(229) 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-229 Śmigiel
A20D-P/b/d 1988 Sprawna 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-238-3 Rudy
A20D-P/b/d 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-236-7 Rudy
A20D-P/b/d 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-237-5 Rudy



Przypisy[edytuj]

Źródła[edytuj]

  • Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002

Zobacz też[edytuj]

  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Aw/M
  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Mw
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L45H, także produkowana w zakładach FAUR
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L30H, także produkowana w zakładach FAUR

Linki zewnętrzne[edytuj]



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.