Archiwum:Służbowy rozkład jazdy Opalenickiej Kolei Dojazdowej (1986)

Z Enkol
Wersja z dnia 11:37, 24 mar 2018 autorstwa Mariusz Herchold (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Teczka w archiwum |Tytuł teczki=Służbowy rozkład jazdy Opalenickiej Kolei Dojazdowej ważny od 1 czerwca 1986 |Data początkowa=1986 |Data końcowa=1987 |Sygnatura...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Służbowy rozkład jazdy Opalenickiej Kolei Dojazdowej (1986)
Tytuł teczki Służbowy rozkład jazdy Opalenickiej Kolei Dojazdowej ważny od 1 czerwca 1986
Data początkowa 1986
Data końcowa 1987
Sygnatura teczki AT-00068
Słowa kluczowe Opalenicka Kolej Dojazdowa, rozkład jazdy, służbowy rozkład jazdy


Wprowadzenie

okładka

Służbowy rozkład jazdy pociągów pasażerskich i towarowych zeszyt VII-W-6 dla linii Opalenica Wąsk. - Lwówek Wąsk. i N. Tomyśl Wąsk. - Duszniki Wkp. ważny od 1986 r. czerwca 01 wydany został nakładem Zachodniej DOKP w Poznaniu. Drukiem zajęła się Drukarnia Kolejowa w Poznaniu, a nakład wyniósł 55 egzemplarzy. Poza rozkładem jazdy pociągów pasażerskich i towarowych, zeszyt zawiera również inne informacje istotne z punktu prowadzenia ruchu.

Na podstawie rozkładu jazdy przygotowany został wykres ruchu, na którym zaznaczono przejścia taboru trakcyjnego.

Opalenica-1986-wykresy.png

Opis, materiały dodatkowe oraz załączone skany oryginału z własnej kolekcji przygotował Mariusz Herchold.

Tablice

Na stronach od 1 do 17 zebrano tablice zawierające:

  • skorowidz zmian i uzupełnień, którego w prezentowanym egzemplarzu nie uzupełniono,
  • spis treści,
  • objaśnienia znaków i skrótów,
  • wykaz ostrzeżeń stałych,
  • wykaz miejsc zagrożonych podczas ulewy,
  • wykaz miejsc i odcinków z ograniczoną skrajnią,
  • wykaz odcinków i punktów niebezpiecznych ze względu na pożar,
  • wykaz posterunków ruchu na których jest zabronione lub ograniczone przetaczanie wagonów odrzutem,
  • wykaz stacji wyznaczonych do wydawania rozkazów szczególnych drużynom pociągowym,
  • wykaz posterunków odstępowych i końcowych (pt),
  • wykaz dozwolonych ilości par wagonów załadowanych wspólnym ładunkiem,
  • wykaz dozwolonych szybkości pociągów z pługami odśnieżnymi,
  • wykaz dopuszczalnej liczby osi w pociągach towarowych,
  • plan przewozu poczty,
  • wykaz pochyleń (spadków) miarodajnych w ‰ do obliczania ciężaru hamującego,
  • wykaz procentowych norm do obliczania ciężaru hamującego w pociągu,
  • wykaz odległości między posterunkami,
  • tablice do obliczania osio-kilometrów,
  • tablice przepisowego obciążenia lokomotyw w tonach,
  • postanowienia o zachowaniu połączeń pasażerskich (skomunikowaniach),
  • wykaz czasów oczekiwania pociągów pasażerskich (skomunikowań).

Z danych ujętych w tablicach można się dowiedzieć, że na Opalenickiej Kolei Dojazdowej znajdowały się 2 czynne posterunki ruchu: stacja Opalenica Wąsk. (czynna w godzinach 5.20-22.30) i stacja Trzcianka Zachodnia (czynna w godzinach 4.20-22.30). Ponadto, istniały 3 posterunki końcowe (stacje handlowe): Nowy Tomyśl Wąsk., Lwówek Wąsk. i Duszniki Wielkopolskie. Nie były one obsadzone przez dyżurnego ruchu, a ruch prowadzono w taki sposób, że po przyjeździe pociągu jego kierownik zgłaszał telefonicznie wjazd dyżurnemu ruchu stacji Trzcianka Zachodnia, dzięki czemu szlak był uważany za wolny i można było wyprawić inny pociąg. Przed każdym wyjazdem z takiego posterunku końcowego kierownik pociągu również porozumiewał się telefonicznie z dyżurnym ruchu stacji Trzcianka Zachodnia i dopiero po uzyskaniu wolnej drogi pociąg mógł wyjechać.

W okolicach ładowni Glinno, a dokładnie w km 2,920 istniało skrzyżowanie z torem przemysłowym osłonięte wskaźnikami WW1, przed którymi pociąg zatrzymywany w celu sprawdzenia możliwości bezpiecznego przejazdu przez skrzyżowanie.

Załączony wykaz skomunikowań pokazuje, że pociągi Opalenickiej Kolei Dojazdowej skomunikowane były z pociągami normalnotorowymi zatrzymującymi się na stacjach Opalenica i Nowy Tomyśl.

Ruch pociągów

Wszystkie przewidziane rozkładem jazdy pociągi dostępne dla podróżnych były pociągami towarowo-osobowymi, a oprócz nich w rozkładzie jazdy znalazły się dodatkowe pociągi towarowe. W przypadku części pociągów przewidziano możliwość włączania transporterów z wagonami normalnotorowymi.

Pociągom towarowo-osobowym przydzielono numery z zakresu od 7640 do 7669, a dodatkowym towarowym z zakresu od 7670 do 7699.

Praca taboru

Na co dzień ruch prowadzony był z wykorzystaniem 2 parowozów Px48. Trzeci z nich zatrudniany był jeśli istniała potrzeba uruchomienia wybranych dodatkowych pociągów towarowych.

Rozkład jazdy wymagał uruchamiania 2 składów pasażerskich. Pierwszy z nich kursował w stałym zestawieniu 1 BFgxh + 1 Bxhpi + 1 Bxhi. Częścią stałą składu drugiego były 2 wagony Bxhpi, a w zależności od pociągu dokonywano następujących codziennych wzmocnień:

  • na stacji Trzcianka Zachodnia włączano 1 wagon Bxhi do pociągu 7650, który z tego pociągu był wyłączany w Nowym Tomyślu Wąsk., po czym włączany był z powrotem do pociągu 7653, a następnie kursował w pociągach 7654 i 7655, skąd na stacji Trzcianka Zachodnia go wyłączano;
  • na stacji Nowy Tomyśl Wąsk. do pociągu 7651 włączano 1 wagon serii BFgxhpi, który następnie kursował w pociągach 7660, 7661, 7652, 7653, po czym w Nowym Tomyślu Wąsk. wyłączano go z pociągu 7654;
  • na stacji Nowy Tomyśl Wąsk. do pociągu 7655 włączano 1 wagon serii Fxh, który następnie kursował w pociągach 7658, 7649 (7641), po czym w Nowym Tomyślu Wąsk. wyłączano go z pociągu 7648;