Deutz OMZ 122 F: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Podstawowe informacje)
 
(liczba wyprodukowanych egzmplarzy)
Linia 30: Linia 30:
 
}}
 
}}
  
Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - Rangier)<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>, które dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B.
+
Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę ''Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln''. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122<ref> OM - silnik wysokoprężny (''Ölmotor''), Z - dwucylindrowy (''Zweizylinder'').</ref>, na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - ''Feldbahn'') oraz R - normalnotorowej (manewrowej - ''Rangier'')<ref>Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.</ref>. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla ''Wehrmachtu'', gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu.
  
 
== Opis konstrukcji ==
 
== Opis konstrukcji ==
Linia 41: Linia 41:
 
* [http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_40_b/index.html heeresfeldbahn.de: HF 40 B] (niem.), Florian Rauh [dostęp 2014-06-29]
 
* [http://www.heeresfeldbahn.de/lokomotiven/deutschland/hf_40_b/index.html heeresfeldbahn.de: HF 40 B] (niem.), Florian Rauh [dostęp 2014-06-29]
 
* [http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_III.htm werkbahn.de: Deutz-KHD] (niem.), Jens Merte [dostęp 2014-06-29]
 
* [http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_III.htm werkbahn.de: Deutz-KHD] (niem.), Jens Merte [dostęp 2014-06-29]
 +
* [http://www.feldbahnmuseum-wiesloch.de/fahrzeuge-technik/lokomotiven/deutz-omz-122.html feldbahnmuseum-wiesloch.de: Deutz OMZ 122 F] (niem.) [dostęp 2014-06-29]
  
 
{{przypisy}}  
 
{{przypisy}}  

Wersja z 22:39, 28 cze 2014

OMZ 122 F
Lxd2
Lokomotywa wąskotorowa Deutz OMZ 122 F kolei przemysłowej na budowie Kanału Gliwickiego.
Przewoźnik Firmy budowlane, kopalnie i inne zakłady przemysłowe, Wehrmacht.
Producent Deutz
Lata budowy 1932-1965
Układ osi B
Rozstaw szyn 500-1067 mm
Masa służbowa 10/12* t
Nacisk osi na szyny 5/6* t
Rozstaw osi skrajnych 1150 mm
Długość ze zderzakami 3820/4140* mm
Szerokość 1600 mm
Wysokość 2560 mm
Prędkość konstrukcyjna 17,5*** km/h
Maksymalna siła pociągowa 2100/2350* kg
Typ silnika spalinowego OMZ 122
Moc znamionowa 36/40** KM
Zapas paliwa 50 l
Rodzaj przekładni mechaniczna, czterobiegowa
System hamulca ręczny.


* w zależności od wariantu - odpowiednią masę lokomotywy uzyskiwano za pomocą balastu. Lokomotywy HF 40 B dostarczone dla Wehrmachtu miały masę 7, 8,5 oraz 9 ton.
** moc ciągła/moc chwilowa (do 10 min).
*** Na kolejnych biegach: 3,3/6,0/10,4/17,5 km/h.

Lxd2


Deutz OMZ 122 F - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej, produkowanej przez niemiecką firmę Humboldt-Deutzmotoren AG, Köln. Oznaczenie wywodzi się od zastosowanego typu silnika OMZ 122[1], na bazie którego powstała lokomotywa w dwóch odmianach: F - wąskotorowej (kolei polowej - Feldbahn) oraz R - normalnotorowej (manewrowej - Rangier)[2]. Obie odmiany dzieliły te same rozwiązania części mechanicznej. Wersję wąskotorową kupowały głównie firmy budowlane, kopalnie (do pracy na powierzchni) i inne zakłady posiadające koleje zakładowe. W 1940 roku partię 62 egzemplarzy dostarczono również dla Wehrmachtu, gdzie otrzymały oznaczenie HF 40 B. Ogółem w latach 1932-1944 wyprodukowano 1383 lokomotywy tego typu.

Opis konstrukcji

Lokomotywa posiada dwucylindrowy, dwusuwowy silnik wysokoprężny Deutz OMZ 122 o mocy ciągłej 36 KM (z możliwością krótkotrwałego jej zwiększenia do 40 KM) przy 600 obrotach na minutę. Zastosowano smarowanie ciśnieniowe z pompą zębatą i wodny układ chłodzenia z obiegiem wymuszonym. Do rozruchu silnika wykorzystywane są wpuszczane do cylindrów sprężone gazy wylotowe, których część magazynowana jest w zbiorniku ciśnieniowym podczas pracy silnika. Czterobiegowa mechaniczna skrzynia biegów z mechanizmem nawrotnym (sprzęgła kłowe) pozwala na uzyskiwanie jednakowych prędkości przy jeździe w obu kierunkach. Silnik ze skrzynią biegów połączony jest za pomocą jednotarczowego sprzęgła suchego. Napęd ze skrzyni przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą na tylną oś, która połączona jest z osią przednią za pomocą wiązarów. W odmianie wąskotorowej zastosowano zewnętrzną ostoję w formie skrzyni zespawanej z blach stalowych. Usprężynowanie stanowią resory piórowe. Uruchamiany za pomocą dźwigni ręcznej hamulec mechaniczny działa na wszystkie koła. Lokomotywę wyposażono ponadto w działające w obu kierunkach piasecznice, gwizdawkę wykorzystującą spaliny z układu wydechowego oraz acetylenowe lampy sygnalizacyjne.

Źródła

Przypisy

  1. OM - silnik wysokoprężny (Ölmotor), Z - dwucylindrowy (Zweizylinder).
  2. Wybrane rozwiązania konstrukcyjne lokomotywy Deutz OMZ 122 R zostały wykorzystane przy projektowaniu polskiej lokomotywy Ls-40.