Górka rozrządowa

Z Enkol
Wersja z dnia 11:02, 19 sty 2013 autorstwa Kaczor (dyskusja | edycje) ((nie jestem pewien kategorii))
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Lokomotywa spychająca wagon z górki rozrządowej w Kornwestheim (Niemcy); widoczny na zdjęciu wagon nie ma już kontaktu z lokomotywą i rozpoczął staczanie się własnym ciężarem w prawą stronę zdjęcia.
Tory kierunkowe tej samej stacji rozrządowej; na prawo od środka kadru widoczne dwa wagony staczające się ze wzniesienia.

Górka rozrządowa – w kolejnictwie, niewielkie sztuczne wzniesienie o odpowiednim profilu na stacji rozrządowej, służące do “segregowania” czyli rozrządzania wagonów towarowych. Pociągi towarowe w wielu przypadkach składają się z wagonów o różnych stacjach przeznaczenia.

Stacje rozrządowe z górką rozrządową wykorzystują bardziej efektywną metodę rozrządu grawitacyjnego w porównaniu do rozrządu płaskiego.

Górka rozrządowa nie decyduje o tym, czy dana stacja posiada status stacji rozrządowej. O tym decyduje kolejowy przewoźnik towarowy przewożący przesyłki rozproszone (drobnicowe) – w przypadku polskiego przewoźnika PKP Cargo jest to ujęte w dokumencie „Plan Zestawiania Pociągów PKP Cargo SA”.

Sygnały do manewrów przy górce manewrowej podawane są za pomocą tarcz rozrządowych.

Górka rozrządowa-schemat.jpg



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Górka rozrządowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.