Górka rozrządowa

Z Enkol
Wersja z dnia 11:04, 19 sty 2013 autorstwa Kaczor (dyskusja | edycje) (kat)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Lokomotywa spychająca wagon z górki rozrządowej w Kornwestheim (Niemcy); widoczny na zdjęciu wagon nie ma już kontaktu z lokomotywą i rozpoczął staczanie się własnym ciężarem w prawą stronę zdjęcia.
Tory kierunkowe tej samej stacji rozrządowej; na prawo od środka kadru widoczne dwa wagony staczające się ze wzniesienia.

Górka rozrządowa – w kolejnictwie, niewielkie sztuczne wzniesienie o odpowiednim profilu na stacji rozrządowej, służące do “segregowania” czyli rozrządzania wagonów towarowych. Pociągi towarowe w wielu przypadkach składają się z wagonów o różnych stacjach przeznaczenia.

Stacje rozrządowe z górką rozrządową wykorzystują bardziej efektywną metodę rozrządu grawitacyjnego w porównaniu do rozrządu płaskiego.

Górka rozrządowa nie decyduje o tym, czy dana stacja posiada status stacji rozrządowej. O tym decyduje kolejowy przewoźnik towarowy przewożący przesyłki rozproszone (drobnicowe) – w przypadku polskiego przewoźnika PKP Cargo jest to ujęte w dokumencie „Plan Zestawiania Pociągów PKP Cargo SA”.

Sygnały do manewrów przy górce manewrowej podawane są za pomocą tarcz rozrządowych.

Górka rozrządowa-schemat.jpg



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Górka rozrządowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.