GLs30

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

{{Lokomotywa spalinowa infobox

Plik:15a gls30.jpg
|seria_lokomotywy       = GLs30
|grafika                =
|opis                   =
|producent              = ZREMB Gliwice
|lata_budowy            = 1961-1964
|układ_osi              = B
|masa_służbowa          = 4 000 kg
|długość_ze_zderzakami  = 2910 mm
|szerokość              = 1140 mm
|wysokość               = 2145 mm
|rozstaw_osi_skrajnych  = 845 mm
|średnica_kół           = 450 mm
|zapas_paliwa           = 35 l
|typ_silnika            = S-322
|moc_znamionowa         = 30 KM
|siła_pociągowa         = 1250 kG
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna
|prędkość_konstrukcyjna = 17 km/h
|nacisk_osi             = 2 t
|system_hamulca         =
|sterowanie_wielokrotne =
|system_ogrzewania      =
|uwagi                  = Rozstaw szyn 500-750 mm
|galeria_commons        =

}}


Geneza

Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na kolejach cegielnianych.

Konstrukcja

Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.

Bliźniacze konstrukcje

Oprócz lokomotywy GLs30 budowano bliźniacze konstrukcje:

  • GLs20
  • GLs25
  • GLs40
  • GLs 75-E

Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30

Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs

Bibliografia

  • Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
  • wikipedia.pl