HF 130 C: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(infobox)
 
(uzupełnienie)
Linia 5: Linia 5:
 
  |grafika                = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]]
 
  |grafika                = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]]
 
  |opis_zdjęcia          = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
 
  |opis_zdjęcia          = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
  |producent              = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197), Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
+
  |producent              = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
 
  |lata_budowy            = 1937-1943
 
  |lata_budowy            = 1937-1943
 
  |układ_osi              = C
 
  |układ_osi              = C
  |masa_służbowa          = 16,5 t*
+
  |masa_służbowa          = 16,5 t**
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5325 mm
 
  |długość_ze_zderzakami  = 5325 mm
 
  |szerokość              = 1650 mm
 
  |szerokość              = 1650 mm
Linia 17: Linia 17:
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |typ_silnika            = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
 
  |typ_silnika            = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
  |moc_znamionowa        = 120/130** KM
+
  |moc_znamionowa        = 120/130*** KM
 
  |siła_pociągowa        = 5000 kg (49 kN)
 
  |siła_pociągowa        = 5000 kg (49 kN)
 
  |rodzaj_przekładni      = hydrokinetyczna
 
  |rodzaj_przekładni      = hydrokinetyczna
  |prędkość_konstrukcyjna = 20*** km/h
+
  |prędkość_konstrukcyjna = 20**** km/h
  |nacisk_osi            = 5,5* t
+
  |nacisk_osi            = 5,5** t
 
  |system_hamulca        = ręczny korbowy
 
  |system_hamulca        = ręczny korbowy
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |system_ogrzewania      =  
 
  |system_ogrzewania      =  
 
  |swiadectwo_typu        =  
 
  |swiadectwo_typu        =  
  |uwagi                  = * Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> ** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> *** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.
+
  |uwagi                  = * Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.<br /> ** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> *** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> **** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.
 
}}
 
}}
  
HF 200 D[1] - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''.
+
HF 130 D - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''<ref>Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich</ref>. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji.
 +
 
 +
 
 +
== Historia ==
 +
Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff<ref>Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.</ref>. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (''Kriegsmotorlokomotive 3'' - KML 3).
  
 
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]]
 
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]]

Wersja z 15:59, 2 lip 2014

HF 130 C
HF 130 C
Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
Przewoźnik Wehrmacht, ÖBB, DR, ČSD, SLB, przemysł
Oznaczenie przewoźnika ÖBB: 2092.001, 002, 101, 102
DR: Köf 6001 / 6003
ČSD: T 36.001
SLB: Vs 51
Producent Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
Lata budowy 1937-1943
Układ osi C
Rozstaw szyn 600/750/760 mm
Masa służbowa 16,5 t**
Nacisk osi na szyny 5,5** t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5325 mm
Szerokość 1650 mm
Wysokość 2600 mm
Prędkość konstrukcyjna 20**** km/h
Maksymalna siła pociągowa 5000 kg (49 kN)
Typ silnika spalinowego Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
Moc znamionowa 120/130*** KM
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
System hamulca ręczny korbowy


* Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.
** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.
*** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.
**** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.


HF 130 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla oddziałów kolejowych Wehrmachtu[1]. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji.


Historia

Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff[2]. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (Kriegsmotorlokomotive 3 - KML 3).

Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.
  1. Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich
  2. Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.