Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy": Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzenie artykułu)
 
m (interwiki)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 5: Linia 5:
 
|rok_budowy                                                      = 1980
 
|rok_budowy                                                      = 1980
 
|cel_budowy                                                      = Kolej parkowa
 
|cel_budowy                                                      = Kolej parkowa
|zleceniodawca_budowy                                            = Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy"
+
|zleceniodawca_budowy                                            = [[:pl:Kopalnia Węgla Kamiennego Sośnica-Makoszowy|Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy"]]
 
|rok_rozbiórki                                                    = przed 1989
 
|rok_rozbiórki                                                    = przed 1989
 
|wpis_do_rej_zab                                                  =  
 
|wpis_do_rej_zab                                                  =  
Linia 33: Linia 33:
 
|uwagi_operator                                                  =
 
|uwagi_operator                                                  =
 
}}
 
}}
'''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w Zabrzu.  
+
'''Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"''' - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w [[:pl:Zabrze|Zabrzu]].  
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
  
Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. Pociągi kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała.  
+
Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. [[Pociąg]]i kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała.  
  
 
== Infrastruktura ==
 
== Infrastruktura ==
  
Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory , z których jeden był wyposażony w kanał rewizyjny dla lokomotywy. Drugi tor służył do odstawiania wagonów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000.
+
Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory, z których jeden był wyposażony w [[kanał rewizyjny]] dla [[lokomotywa|lokomotywy]]. Drugi tor służył do odstawiania [[wagon]]ów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000.
  
Tor o rozstaw szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m.
+
Tor o rozstawie szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m.
  
 
Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200.
 
Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200.
Linia 49: Linia 49:
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
  
Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[GLs40]] lub Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana".  
+
Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu [[GLs30]] lub (Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana".  
  
Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: maszynista i kierownik pociągu pełniący jednocześnie obowiązki [[konduktor hamulcowy|konduktora hamulcowego]] na ostatnim wagonie.
+
Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: [[maszynista]] i [[kierownik pociągu]] pełniący jednocześnie obowiązki [[konduktor hamulcowy|konduktora hamulcowego]] na ostatnim wagonie.
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
* {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = 4.20| adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Dzieje kolei wąskotorowych| isbn =83-85831-82-7}}
+
* {{cytuj książkę | nazwisko = Soida| imię = Krzysztof| autor link = | inni = | tytuł = Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku| url = | wydanie = | wydawca = Wydawnictwo "Śląsk"| miejsce = Katowice| data = 1996| rok = | miesiąc = | strony = 136| rozdział = | adres rozdziału = | tom = I| tytuł tomu = Dzieje kolei wąskotorowych| isbn =83-85831-82-7}}
 +
 
 +
== Linki zewnętrzne ==
 +
 
 +
* [http://historia-zabrza.pl/kolejka-parkowa-w-parku-lesnym-im-powstancow-slaskich-w-zabrzu Artykuł o tej kolei i jej zdjęcia na stronie historia-zabrza.pl]
 +
 
 +
[[pl:Kolej parkowa Kopalni Węgla Kamiennego „Makoszowy”]]
 +
 
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]

Aktualna wersja na dzień 21:56, 14 gru 2019

Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy"
'
Rok budowy 1980
Cel budowy Kolej parkowa
Zleceniodawca budowy Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy"
Rok rozbiórki przed 1989
Rozstaw szyn 550 mm



Linie rozebrane pętla na terenie parku im. Powstańców Śląskich w Zabrzu
Długość zlikwidowanych linii 2,126 km


'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
Kopalnia Węgla Kamiennego "Makoszowy" 1980 - 1985



'

Kolej Parkowa Kopalni Węgla Kamiennego "Makoszowy" - nieistniejąca kolej parkowa zlokalizowana w parku imienia Powstańców Śląskich w Zabrzu.

Historia[edytuj]

Kolej została oddana do użytku 18 lipca roku 1980 i funkcjonowała przez około 5 lat. Pociągi kursowały głównie w okresie świąt (1 Maja, czy Dzień Dziecka). Po zaprzestaniu eksploatacji kolei cały jej tabor przetransportowano na teren KWK "Makoszowy", zaś nieeksploatowane i niekonserwowane urządzenia kolei ulegały postępującej dewastacji. W roku 1989 kolej już nie istniała.

Infrastruktura[edytuj]

Trasa kolei miała kształt nieregularnej, zamkniętej pętli. Długość toru wynosiła 2126 metrów. Na terenie zajezdni znajdował się budynek wyposażony w dwa tory, z których jeden był wyposażony w kanał rewizyjny dla lokomotywy. Drugi tor służył do odstawiania wagonów. Długość torów na terenie zajezdni wynosiła 140 m. Tor dojazdowy do zajezdni odgałęział się od głównej linii w kilometrze 0,000.

Tor o rozstawie szyn 550 mm (taki sam, jak kopalnia "Makoszowy") zbudowany był z szyn s24 na podkładach drewnianych ułożonych na podsypce dolomitowej. Najmniejszy promień łuku wynosił 14 m, a największy 61 m. Nachylenie toru wynosiło do 27 promil. Najniższy punkt linii znajdował się na wysokości 238,360 m n.p.m., a najwyższy na wysokości 246,308 m n.p.m.

Na trasie znajdowały się dwa przystanki osobowe. Jeden w kilometrze 0,950, a drugi w kilometrze 1,200.

Tabor[edytuj]

Kolej eksploatowała jedną lokomotywę spalinową typu GLs30 lub (Schöma) oraz 4 wagony pasażerskie zbudowane na bazie kopalnianych wozów dołowych produkcji Śląskiej Fabryki Maszyn i Urządzeń Górniczych "Montana".

Pociągi kursowały z maksymalną prędkością 8 km/h, a ich obsługę stanowiły 2 osoby: maszynista i kierownik pociągu pełniący jednocześnie obowiązki konduktora hamulcowego na ostatnim wagonie.

Bibliografia[edytuj]

  • Krzysztof Soida: Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku. T. I: Dzieje kolei wąskotorowych. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk", 1996, s. 136. ISBN 83-85831-82-7. 

Linki zewnętrzne[edytuj]