Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 21: Linia 21:
 
|1910
 
|1910
 
|1934
 
|1934
 +
|700
 +
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 +
|
 +
|-
 +
|[[Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia]]
 +
|po 1900
 +
|około 1934
 
|700
 
|700
 
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 
|
 
|
 
|-
 
|-

Wersja z 15:03, 16 mar 2020

Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.

Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP

Kolej Rok otwarcia Rok likwidacji/zamknięcia Prześwit [mm] Stan obecny uwagi
Bieszczadzka Kolej Leśna 1898 1997 750 (początkowo 760) Czynna Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
Kolej leśna Beniowa - Negryłów 1910 1934 700 Zlikwidowana
Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia po 1900 około 1934 700 Zlikwidowana