Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 7 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
 
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
  
== Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP ==
+
== Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP ==
  
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
Linia 9: Linia 9:
 
!Prześwit [mm]
 
!Prześwit [mm]
 
!Stan obecny
 
!Stan obecny
 +
!Długość linii maksymalnie/obecnie (km)
 
!uwagi
 
!uwagi
 
 
|-
 
|-
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
Linia 17: Linia 17:
 
|750 (początkowo 760)
 
|750 (początkowo 760)
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|style="background-color:green;"|Czynna
|Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
+
|75
 +
|Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup
 +
|-
 +
|[[Kolej leśna Beniowa - Negryłów]]
 +
|1910
 +
|1934
 +
|700
 +
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 +
|5,6
 +
|
 +
|-
 +
|[[Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia]]
 +
|po 1900
 +
|około 1934
 +
|700
 +
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
|[[Kolej Leśna Czarna Białostocka | Kolej leśna w Czarnej Białostockiej]]
 +
|1919
 +
|1990
 +
|600
 +
|style="background-color:yellow;"|Nieczynna
 +
|150/48
 +
|W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności
 +
|-
 +
|[[Kolej Leśna Hajnówka]]
 +
|1917
 +
|
 +
|600
 +
|style="background-color:green;"|Czynna
 +
|360/>18
 +
|Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło.
 
|-
 
|-

Aktualna wersja na dzień 10:08, 31 mar 2020

Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.

Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP[edytuj]

Kolej Rok otwarcia Rok likwidacji/zamknięcia Prześwit [mm] Stan obecny Długość linii maksymalnie/obecnie (km) uwagi
Bieszczadzka Kolej Leśna 1898 1997 750 (początkowo 760) Czynna 75 Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup
Kolej leśna Beniowa - Negryłów 1910 1934 700 Zlikwidowana 5,6
Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia po 1900 około 1934 700 Zlikwidowana
Kolej leśna w Czarnej Białostockiej 1919 1990 600 Nieczynna 150/48 W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności
Kolej Leśna Hajnówka 1917 600 Czynna 360/>18 Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło.