Kolej leśna
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP
Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | Długość linii maksymalnie/obecnie (km) | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | 75 | Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup |
Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana | 5,6 | |
Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia | po 1900 | około 1934 | 700 | Zlikwidowana | ||
Kolej leśna w Czarnej Białostockiej | 1919 | 1990 | 600 | Nieczynna | 150/48 | W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności |
Kolej Leśna Hajnówka | 1917 | 600 | Czynna | 360/>18 | Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło. |