Mławska Kolej Dojazdowa

Z Enkol
Wersja z dnia 21:05, 30 mar 2018 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
Mławska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki)
Cel budowy Wojskowa kolej polowa
Zleceniodawca budowy Armia Niemiecka
Data wpisu do rejestru zabytków 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615
Rozstaw szyn 750 mm
Pierwotny rozstaw szyn 600 mm
Rok przekucia ok. 1960
Istniejące linie Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki
Długość całkowita istniejących szlaków 68,78 km
Linie rozebrane Ciechanów Wąsk. - Grudusk,
Ciechanów Wąsk. - Krasne,
Krasne - Zamość Mazowiecki
Długość zlikwidowanych linii 77 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Mława Wąsk.,
Ciechanów Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Grudusk,
Przasnysz,
Krasne,
Maków Mazowiecki
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'


Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. Jest jedyną istniejącą koleją wąskotorową na północnym Mazowszu (po rozebraniu Nasielskiej Kolei Dojazdowej).

W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.

W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.

W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.

We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.

Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.