Masa pojazdu kolejowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(tabela)
Linia 7: Linia 7:
 
!Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
 
!Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
 
|-
 
|-
|Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) || 2,9%
+
|Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) !! 2,9%
 
|-
 
|-
|Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) || 2,4%
+
|Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) !! 2,4%
 
|-
 
|-
|OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) || 19%
+
|OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) !! 19%
 
|}
 
|}
  
Linia 17: Linia 17:
  
 
== Rodzaje mas ==
 
== Rodzaje mas ==
Norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów" definiuje:
+
Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - Masy pojazdu":
  
* [[Masa własna|masę własną]]
+
* [[Masa własna|martwą masę]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
* [[Masa eksploatacyjna|masę eksploatacyjną]]
+
** [[Masa projektowa|masę projektową w gotowości do eksploatacji]]
 +
** [[Masa projektowa|masę projektową przy normalnym obciążeniu użytkowym]]
 +
** [[Masa projektowa|masę projektową przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym]]
 +
* [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]]
 +
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną w gotowości do eksploatacji]]
 +
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną przy normalnym obciążeniu użytkowym]]
 +
 
 +
Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas możamy znaleźć również w aktach prawnych, które definicyjnie są nadrzędne względem słownictwa normy, a tym bardziej słownictwa strony internetowej sklepu norm.
 +
 
 +
== Słowniczek ==
 +
 
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
!BS EN 15633 !! PN-EN 15633 !! TSI Loc&Pas (PL) !! Francuski !! Niemiecki
 +
|-
 +
|Dead mass || martwa masa || ciężar własny || masse morte || Leermasse
 +
|-
 +
|Design mass in working order || masa projektowa w gotowości do eksploatacji || masa projektowa bez obciążenia użytkowego (tzw. masa służbowa) || masse de conception en charge exceptionnelle || Auslegungsmasse bei außergewöhnlicher Zuladung
 +
|-
 +
|Design mass under normal payload || masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || masse de conception en charge normale || Auslegungsmasse bei normaler Zuladung
 +
|-
 +
|Design mass under exceptional payload || masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym || masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym || masse de conception en ordre de marche || Auslegungsmasse, betriebsbereites Fahrzeug
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
 
 +
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Wersja z 08:43, 4 maj 2020

Masa pojazdu kolejowego jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.

Geneza

Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej

Pojazd Rodzaj pojazdu Masa pustego pojazdu Masa zapasu paliwa % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
Fiat 518 samochód osobowy (1934–1939) 1070 kg 31,5 kg (45 l) !! 2,9%
Fiat 621 samochód ciężarowy (1935-1939) 2350 kg 56 kg (80 l) !! 2,4%
OKz32 parowóz tendrzak (1934–1936) 95,8 t 22,6 t (woda i węgiel) !! 19%

Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniebdywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół oraz klocków hamulcowych.

Rodzaje mas

Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - Masy pojazdu":

Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas możamy znaleźć również w aktach prawnych, które definicyjnie są nadrzędne względem słownictwa normy, a tym bardziej słownictwa strony internetowej sklepu norm.

Słowniczek

BS EN 15633 PN-EN 15633 TSI Loc&Pas (PL) Francuski Niemiecki
Dead mass martwa masa ciężar własny masse morte Leermasse
Design mass in working order masa projektowa w gotowości do eksploatacji masa projektowa bez obciążenia użytkowego (tzw. masa służbowa) masse de conception en charge exceptionnelle Auslegungsmasse bei außergewöhnlicher Zuladung
Design mass under normal payload masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym masse de conception en charge normale Auslegungsmasse bei normaler Zuladung
Design mass under exceptional payload masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym masse de conception en ordre de marche Auslegungsmasse, betriebsbereites Fahrzeug