Masa pojazdu kolejowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "'''Masa pojazdu kolejowego''' przywoływana w TSI dla podsystemu Tabor lokomotywy i tabor pasażerski (Rozporządzenie 1302/2014) jest zdefiniowana przez normę PN-EN 15...")
 
(rozbudowa)
Linia 1: Linia 1:
'''Masa pojazdu kolejowego''' przywoływana w TSI dla podsystemu Tabor lokomotywy i tabor pasażerski (Rozporządzenie 1302/2014) jest zdefiniowana przez normę PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów".
+
'''Masa pojazdu kolejowego''' jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.
  
 +
== Geneza ==
 +
Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej
  
 +
{| class="wikitable"
 +
!Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
 +
|-
 +
|Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) !! 2,9%
 +
|-
 +
|Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) !! 2,4%
 +
|-
 +
|OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) !! 19%
 +
|}
  
Definicyjnie wyróżnia się:
+
Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniebdywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół oraz klocków hamulcowych.
 +
 
 +
== Rodzaje mas ==
 +
Norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów" definiuje:
  
 
* [[Masa własna|masę własną]]
 
* [[Masa własna|masę własną]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
 
* [[Masa eksploatacyjna|masę eksploatacyjną]]
 
* [[Masa eksploatacyjna|masę eksploatacyjną]]

Wersja z 07:01, 4 maj 2020

Masa pojazdu kolejowego jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.

Geneza

Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej

Pojazd Rodzaj pojazdu Masa pustego pojazdu Masa zapasu paliwa % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
Fiat 518 samochód osobowy (1934–1939) 1070 kg 31,5 kg (45 l) !! 2,9%
Fiat 621 samochód ciężarowy (1935-1939) 2350 kg 56 kg (80 l) !! 2,4%
OKz32 parowóz tendrzak (1934–1936) 95,8 t 22,6 t (woda i węgiel) !! 19%

Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniebdywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół oraz klocków hamulcowych.

Rodzaje mas

Norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów" definiuje: