Masa projektowa

Z Enkol
Wersja z dnia 13:47, 4 maj 2020 autorstwa Jacek Fink-Finowicki (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "'''Masa projektowa''' - masa pojazdu kolejowego brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Masa projektowa - masa pojazdu kolejowego brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zaleźności od stany obciążenia.

Masa projektowa w gotowości do eksploatacji

Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: masa własna) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z masą służbową.

Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:

Analizowany składnik masy Stan
Maszynista, drużyna pociągowa, załoga wagonu barowego / restauracyjnego 80 kg na osobę
Paliwa Pełne zbiorniki
Piasek Pełne zbiorniki
Jedzenie i napoje, w tym woda do picia i gotowania Maksymalna zaprojektowana pojemność
Czysta woda do układu toalet (wspólne lub niezależne zbiorniki) i zmywanie naczyń Maksymalna zaprojektowana pojemność największego zbiornika (wody czystej lub ścieków)
Zawartość zbiorników toaletowych
Płyn do spryskiwacza szyby przedniej Określony maksymalny poziom płynu

Stan ten jest również opisywany jaka masa próżna lub tara.

Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym

Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczoną normalną zaprojektowaną ładownością.

Jest to typowa masa dla największej ładowności obserwowanej regularnie i jest określona przez rodzaj taboru i/lub poziom komfortu związany z typem świadczonej usługi.

Ładowność dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych

  • Masa pasażera = 80 kg (łącznie z bagażem).
  • Zajęte 100% normalnych miejsc
  • Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
  • 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) w obszarach stojących
  • 300 kg / m² w przedziałach bagażowych
  • 0 kg / m² w przestrzeniach bagażowych (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera)
  • 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) w przestrzeniach gastronomicznych[a].

[a] - Obciążenie to przenoszone jest z innych części pociągu, gdy pasażerowie poszukują usług gastronomicznych i nie są uwzględniane w obliczeniach dotyczących masy całego pociągu.

Ładowność dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne

  • Masa pasażera = 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
  • Zajęte 100% normalnych miejsc
  • Siedzenia składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
  • 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) w obszarach stojących i gastronomicznych
  • 300 kg / m² w przedziałach bagażowych
  • 100 kg / m² na każdej powierzchni przestrzeni bagażowej


Ładowność dla pojazdów towarowych

Maksymalna ładowność określona dla pojazdu

Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę pojazdu.



Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym

Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczonym maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem użytkowym

Wyjątkowa ładowność jest zdefiniowana w tabelach 3, 4 i 5, kolumny A. Jest ona określona przez rodzaj taboru i jest to maksymalna ładowność, którą można przetransportować i będzie ona doświadczona tylko w wyjątkowych warunkach (np. Wyjątkowa liczba pasażerów) . Reprezentuje projektowy limit działania pojazdu.


Obciążenie pasażerów stojących 320 kg / m2 dla wyjątkowej ładowności jest typowe dla obciążeń występujących w krajach europejskich. W przypadku niektórych rodzajów usług wyjątkowa ładowność może być mniejsza niż ta. Na wniosek organizacji odpowiedzialnej za określenie wymagań technicznych dotyczących pojazdu dopuszczalny jest ładunek stały o wartości mniejszej niż 320 kg / m2 i powinien on zostać zastosowany, jeżeli ma zastosowanie do danej usługi (np. TSI dla kolei dużych prędkości, klasa 1, spanie) samochody ).


Stały ładunek pasażerów dla wyjątkowej ładowności jest typowy dla ładunków występujących w krajach europejskich. W zależności od rodzaju usługi wyjątkowa ładowność waha się od 350 kg / m2 do 700 kg / m2 (od 5 do 10 pasażerów / m2). Na wniosek organizacji, która jest odpowiedzialna za określenie wymagań technicznych dla pojazdu, dopuszczalne jest odchylenie od wartości 500 kg / m2 w tym zakresie i należy je zastosować, jeżeli ma to zastosowanie do konkretnej usługi. Na przykład:

a) w przypadku niektórych rodzajów pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. z tylko końcowym dostępem) ładowność niższa może być odpowiednia, jeżeli operator wyrazi na to zgodę, b) w przypadku niektórych rodzajów usług osób dojeżdżających do pracy może być wymagana wyższa ładowność