Masa własna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(linki)
 
Linia 10: Linia 10:
 
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)
 
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)
  
 +
 +
== Zobacz też ==
 +
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 +
* [[Masa projektowa]]
 +
* [[Masa eksploatacyjna]]
  
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 11:54, 11 maj 2020

Masa własna (martwa masa, ciężar własny) - masa pojazdu kolejowego w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu


Masa własna odpowiada masie kompletnego pojazdu zbudowanego ze wszystkimi trwale zainstalowanymi podzespołami, w tym częściami podlegającymi zużyciu w „nowym stanie” (np. tarcze, klocki hamulcowe, koła ...), ale bez materiałów eksploatacyjnych (np. paliwo, piasek, woda w układzie toalet, żywność i napoje ...). Obejmuje wyposażenie wnętrza oraz płyny technologiczne (np. płyny izolacyjne, płyny układu chłodniczego i grzewczego, smary i oleje przekładniowe, elektrolit w bateriach ...), wyposażenie gastronomiczne (np. naczynia, sztućce i obrusy ...), narzędzia i sprzęt ratunkowy.


Na początku projektu masa własna jest wartością szacunkową opartą na najlepszych dostępnych informacjach (obliczenia teoretyczne, zważone podzespoły itp.). Wartość jest dopracowywana w miarę postępu projektu oraz dostępności dokładniejszych informacji. Szacowaną masę własną należy zweryfikować poprzez zważenie pierwszych pojazdów w trakcie budowy.


Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)


Zobacz też[edytuj]