Mechanik EN57

Z Enkol
Wersja z dnia 22:17, 18 kwi 2020 autorstwa Cordylus (dyskusja | edycje) (Nowy artykuł, wymaga rozwoju)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mechanik EN57 - komputerowy symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57, będącego najpopularniejszym pociągiem pasażerskim na torach Polski. Był to najprawdopodobniej pierwszy symulator kolei stworzony w Polsce. Dzięki swojej prostocie stał się popularny również za granicą. Tworzone były jego modyfikacje w krajach takich jak Kanad, Włochy czy Japonia. Jego czas w końcu jednak przeminął i jego miejsce zajęły bardziej zaawansowane symulatory jak chociażby „MaSzyna”.

Historia

Pierwsza wersja programu - Mechanik v0.97 - powstała w 1997 roku jako praca zaliczeniowa dwóch studentów Uniwersytetu Łódzkiego z "Projektu programistycznego". Symulator pracuje w rozdzielczości 320x200 w trybie 256 kolorów. Działa jedynie po kontrolą systemu MS-DOS. Grafika nie jest mocną stroną symulatora, jednak dźwięk, fizyka jazdy oraz możliwości i swoisty klimat PKP czyniły z Mechanika świetny program gwarantujący wiele godzin wspaniałej zabawy.

W 1998 roku autorzy - Aleksander Madej i Robert Kowalski - mieli ambitne plany rozbudowy Mechanika. Jednak spełzły one na niczym i przez dłuższy okres czasu program przechodził jedynie kosmetyczne poprawki pozostając w gruncie rzeczy bez większych zmian. Na początku istnienia programu dostępna była tylko jedna trasa, istniejąca dzisiaj pod nazwą "Ligota Główna - Nowy Świat". Zasadniczą cechą programu jest łatwość dokonywania przeróbek zarówno plików graficznych jak i dźwiękowych. Tym samym prace nad symulatorem dokonywane były przez społeczność których zwieńczeniem było wydanie pakietu "Mechanik DeLuxe Edition 1.0", który ukazał się w 2000 roku. Zawierał w sobie wiele gotowych tras, które cieszyły się później ogromną popularnością graczy. Ważną nowością były również moduły, czyli krótkie kawałki szlaku (będące wielokrotnościami odcinków 0,5 km), które specjalny program - zwany Generatorem tras - sklejał w całość, otrzymując za każdym razem inną trasę. Ciągle ulepszany Generator był w stanie obsługiwać semafory Samoczynnej Blokady Liniowej, semafory ostrzegawcze oraz semafory powtarzające. Nie należy również zapominać o nowości, jaką bez wątpienia były scenerie. Otóż do wyboru było wiele scenerii pogodowych (słońce, brzask, zachód, dzień pochmurny, noc, zima, noc zimowa) oraz scenerie z innych krajów (m.in. z USA czy z Włoch). Obsługą scenerii gry zajmował się program zwany Menadżerem Scenerii.

Po roku 2000 użytkownik Heland szumnie zapowiadał wydanie "Mechanika 2". Jednakże plany nie powiodły się z powódek czysto technicznych. Skończyło się na zwiększeniu maksymalnej prędkości do 130 km/h, co nie było jednak właściwe dla jednostki EN57. W roku 2001 na podstawie Mechanika EN57 powstał Mechanik EU07. Prace nad nim koordynował Piotr Kilczuk. Projekt ten jednak nie został dokończony. Ambitne plany autorów programu nie zostały zatem zrealizowane. Nie opublikowano Mechanika 2. Światło dziennie ujrzał natomiast Mechanik DeLuxe Edition 1.5, który jednak nie był udany. Napisany przez Andrzeja Beratza Menadżer Scenerii okazał się znacznie gorszy od wcześniejszego menadżera autorstwa Piotra Marchela. Zwiększenie maksymalnej prędkości do 130 km/h spowodowało odejście od realizmu, gdyż jednostka przyspieszała zbyt szybko.

Społeczność Mechanika jednak nie poddała się i utworzono "Trasaland Team", który opracował wersję "Mechanik Trasaland Edition". MTE okazał się wielkim sukcesem. Opublikowano wiele tras, w tym oryginalny mazurski szlak Waplewo - Olsztynek, czy Zakopane - Nowy Targ. W owych trasach osiągnięto apogeum możliwości technicznych Mechanika. Bez wahania można stwierdzić, iż MTE był szczytem technicznych możliwości leciwego już wtedy symulatora.