Mw63: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 41: Linia 41:
 
Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi - najczęściej typu [[3Aw]]. Sporadycznie wagony te wykorzystywano do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich [[spalinowy zespół trakcyjny|spalinowych zespołów trakcyjnych]] typu [[A20D-P]] wagony te wycofywano z ruchu lub wykorzystywano w charakterze ciężkich drezyn, zmieniając tym samym oznaczenie serii na [[Dkd]]. Ponadto pod koniec lat 90-tych wagon motorowy MBd1-125 trafił na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] i po naprawie średniej połączonej z przekuciem na 785 mm został oznaczony jako MBd1-281. W wagonie tym zainstalowano także typowe dla [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] podwójne zderzaki, zmodyfikowano czołownice i oświetlenie na czołach (reflektory od [[Lxd2]]).
 
Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi - najczęściej typu [[3Aw]]. Sporadycznie wagony te wykorzystywano do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich [[spalinowy zespół trakcyjny|spalinowych zespołów trakcyjnych]] typu [[A20D-P]] wagony te wycofywano z ruchu lub wykorzystywano w charakterze ciężkich drezyn, zmieniając tym samym oznaczenie serii na [[Dkd]]. Ponadto pod koniec lat 90-tych wagon motorowy MBd1-125 trafił na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] i po naprawie średniej połączonej z przekuciem na 785 mm został oznaczony jako MBd1-281. W wagonie tym zainstalowano także typowe dla [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]] podwójne zderzaki, zmodyfikowano czołownice i oświetlenie na czołach (reflektory od [[Lxd2]]).
  
Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Żuławskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Gdańska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] na [[Ełcka Kolej Dojazowa|Ełcką Kolej Dojazdową]] (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławską Kolej Dojazdową]]. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]] w roku 1994 przesłano na [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworską Kolej Dojazdową]], a następnie w 1999 na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]].
+
Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]], [[Kwidzyńska Kolej Dojazdowa|Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej]] oraz [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]]. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej [[Żuławska Kolej Dojadowa|Gdańskiej Kolei Dojazdowej]] na [[Ełcka Kolej Dojazowa|Ełcką Kolej Dojazdową]] (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławską Kolej Dojazdową]]. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa|Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej]] w roku 1994 przesłano na [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworską Kolej Dojazdową]], a następnie w 1999 na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]].
  
 
Do dziś zachowały się wagony MBd1 o numerach: 130 (sprawny, prototyp), 134, 138 (oczekujące remontu) w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]], 137 (odstawiony) w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa|EKW]]), 133 (w trakcie naprawy), 138 (niesprawny, przebudowany na doczepny) w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]) oraz 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu ([[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]).
 
Do dziś zachowały się wagony MBd1 o numerach: 130 (sprawny, prototyp), 134, 138 (oczekujące remontu) w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]], 137 (odstawiony) w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa|EKW]]), 133 (w trakcie naprawy), 138 (niesprawny, przebudowany na doczepny) w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]) oraz 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu ([[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]).

Wersja z 09:54, 29 lut 2012

Mw63
DSC07987bm.JPG
Prototypowy, jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-130. Obecnie znajduje się w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.
Przewoźnik PKP, SGKW, FPKW, MuzKol Sochaczew, MOSIR Ełk
Oznaczenie przewoźnika MBd1, MBc1
Producent Warsztaty Gdańskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie
Lata budowy 1963 - 1970
Układ osi B
Masa służbowa 10,4 t




Rozstaw szyn 750mm, 785mm
Typ silnika spalinowego S59, S359, SW400, S47A


Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni S5-45


System hamulca Powietrzny
System ogrzewania od rury wydechowej
Liczba miejsc siedzących ok. 10


DSC07043ccme.JPG

Jednokierunkowy wagon silnikowy MBd1-137. Obecnie znajduje się na Ełckiej Kolei Wąskotorowj

Mw63 - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach Żuławskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie . Na PKP, w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub MBc1.

Eksploatacja

Prototypowy wagon motorowy zbudowano w 1958r, natomiast w latach 1963-70 zbudowano jeszcze 14 wagonów (wszystkie na tor 750 mm). Na PKP oznaczono je serią MBd1 (MBc1 dla pojazdów z silnikami benzynowymi), przy czym prototypowy wagon oznaczono początkowo jako Mz108. Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi - najczęściej typu 3Aw. Sporadycznie wagony te wykorzystywano do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich spalinowych zespołów trakcyjnych typu A20D-P wagony te wycofywano z ruchu lub wykorzystywano w charakterze ciężkich drezyn, zmieniając tym samym oznaczenie serii na Dkd. Ponadto pod koniec lat 90-tych wagon motorowy MBd1-125 trafił na GKW i po naprawie średniej połączonej z przekuciem na 785 mm został oznaczony jako MBd1-281. W wagonie tym zainstalowano także typowe dla GKW podwójne zderzaki, zmodyfikowano czołownice i oświetlenie na czołach (reflektory od Lxd2).

Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na Gdańskiej Kolei Dojazdowej, Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej oraz Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP wagony MBd1-133 i 137 przesłano ze zlikwidowanej Gdańskiej Kolei Dojazdowej na Ełcką Kolej Dojazdową (rok 1996), gdzie używane byly jako drezyny (Dkd605 i 606), a następnie MBd1-133 (Dkd 605) z Ełku na Mławską Kolej Dojazdową. Kolejny wagon tego typu - MBd1-125 (Dkd 603) po likwidacji Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej w roku 1994 przesłano na Przeworską Kolej Dojazdową, a następnie w 1999 na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.

Do dziś zachowały się wagony MBd1 o numerach: 130 (sprawny, prototyp), 134, 138 (oczekujące remontu) w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, 137 (odstawiony) w Ełku (EKW), 133 (w trakcie naprawy), 138 (niesprawny, przebudowany na doczepny) w Rogowie (Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała) oraz 281 (ex. 125) – oczekujący remontu w Bytomiu (GKW).

Opis techniczny

Wagony charakteryzują się prostotą zastosowanych rozwiązań technicznych oraz wykorzystaniem do ich budowy podzespołów stosowanych w produkowanych wówczas samochodach ciężarowych Star(silnik, elementy układu przeniesienia napędu). Ponieważ wagony były budowane systemem gospodarczym, występowały niezgodności z dokumentacją techniczną. Z tego powodu poszczególne pojazdy różniły się od siebie nie tylko zewnętrznie (układ i szerokość okien, rozmieszczenie drzwi, układ wnętrza) ale również występowały różnice w zastosowanym układzie napędowym, elektrycznym, pneumatycznym i zawieszeniu. Ponadto część pojazdów zbudowano jako dwukierunkowe, a część jako jednokierunkowe (z przejściem międzywagonowym na końcu), przy czym podczas eksploatacji niektóre wagony dwukierunkowe zostały przebudowane na jednokierunkowe.

Silnik i układ przeniesienia napędu

W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star silnik benzynowy S47A lub diesla S59. Z czasem podczas remontów zastępowano go silnikiem diesla S359 lub SW400. Silnik zblokowany jest ze sprzęgłem tarczowym oraz pięciobiegową skrzynią biegów, z której z kolei moment obrotowy przekazywany jest za pomocą wału do skrzyni nawrotno - rozdzielczej, a następnie za pomocą dwóch wałów napędowych do przekładni osiowych zabudowanych na obu zestawach kołowych.

Układ hamulcowy

Wagon wyposażony jest w hamulec powietrzny (niesamoczynny i samocznny) oraz w pomocniczy hamulec ręczny. Korby hamulca ręcznego znajdują się z obu końców wagonu. Powietrza niezbędnego do działania hamulca dostarcza sprężarka zamontowana u spodu wagonu.

Nadwozie

Wagon posiada nadwozie wykonane z profili stalowych, do których przyspawane jest zewnętrzne poszycie. Poszycie wewnętrzne przymocowane jest do szkieletu za pomocą drewnianych wstawek.

Na obu bokach wagonu znajdują się pojedyncze drzwi przesuwne. Wnętrze wagonu podzielone jest na trzy przedziały. W jego środkowej części znajduje się przedział pasażerski z dziesięcioma miejscami siedzącymi, zaś na obu końcach znajdują się oddzielone ścianką przedziały dla maszynisty i kierownika pociągu.




Źródła