Nasielska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „== Historia == Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było doj...”)
 
(infobox)
Linia 1: Linia 1:
 +
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 +
|nazwa_kolei                                                      = Nasielska Kolej Dojazdowa
 +
|nazwy_wcześniejsze                                              =
 +
|grafika                                                          =
 +
|rok_budowy                                                      = 1950
 +
|cel_budowy                                                      =
 +
|zleceniodawca_budowy                                            = [[PKP]]
 +
|rok_rozbiórki                                                    = 2011
 +
|wpis_do_rej_zab                                                  = 20.03.2006*
 +
|rozstaw_szyn                                                    = 750 mm
 +
|pierwotny_prześwit                                              =
 +
|rok_przekucia                                                    =
 +
|istniejące_linie                                                = ''brak''
 +
|długość_czynnego_odcinka                                        =
 +
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          =
 +
|linie_rozebrane                                                  = [[Nasielsk Wąsk.]] - [[Pułtusk]]
 +
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 26,35 km
 +
|stacje_styczne                                                  = [[Nasielsk Wąsk.]]
 +
|inne_ważniejsze_stacje                                          = [[Winnica]], [[Pułtusk]]
 +
|uwagi                                                            = * - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010<ref name=autonazwa1>[http://bip.mwkz.pl/images/stories/obwieszczenia/09.05.2010/kolej.pdf Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr 315/2010]</ref> Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków.
 +
|1. operator                                                      = PKP
 +
|1_okres_działalności                                            = do 2001
 +
|2. operator                                                      =
 +
|2_okres_działalności                                            =
 +
|3. operator                                                      =
 +
|3_okres_działalności                                            =
 +
|4. operator                                                      =
 +
|4_okres_działalności                                            =
 +
|5. operator                                                      =
 +
|5_okres_działalności                                            =
 +
|6. operator                                                      =
 +
|6_okres_działalności                                            =
 +
|uwagi_operator                                                  =
 +
}}
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
+
Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych ([[węglarka]]ch), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.
  
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
Linia 16: Linia 50:
 
! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji
 
! Stacja !! Kilometraż !! Opis stacji
 
|-
 
|-
| [[Nasielsk Wąskotorowy]] || 0 || Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe.
+
| [[Nasielsk Wąsk.]] || 0 || Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe.
 
|-
 
|-
 
| [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 ||  
 
| [[Nasielsk Miasto]] || 3,02 ||  
Linia 34: Linia 68:
 
| [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową.
 
| [[Pułtusk]] || 26,35 || Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową.
 
|}
 
|}
 +
 +
==Przypisy==
 +
<references/>
  
 
==Źródła==
 
==Źródła==

Wersja z 14:50, 3 lip 2011

Nasielska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1950
Zleceniodawca budowy PKP
Rok rozbiórki 2011
Data wpisu do rejestru zabytków 20.03.2006*
Rozstaw szyn 750 mm


Istniejące linie brak


Linie rozebrane Nasielsk Wąsk. - Pułtusk
Długość zlikwidowanych linii 26,35 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Nasielsk Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Winnica, Pułtusk
* - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010[1] Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków.
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'

Historia

Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.

Tabor

Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:

Linia

Stacja Kilometraż Opis stacji
Nasielsk Wąsk. 0 Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe.
Nasielsk Miasto 3,02
Poniaty 8,52
Skoroszki 10,45
Winnica 14,49 Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię.
Golądkowo 17,28
Kokoszka Mazowiecka 19,96
Płocochowo 22,02
Pułtusk 26,35 Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową.

Przypisy

Źródła

  • Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.