Edytujesz Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowiązywały przepisy [[Przepisy:WM11|WM11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii. W części dotyczącej oznaczeń literowych oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych przepisy te były stosowane do końca funkcjonowania kolei wąskotorowych w strukturach PKP. Dziś są nadal stosowane na większości kolei wąskotorowych, lecz już jedynie w na zasadzie zwyczaju lub szacunku do historii i tradycji.
+
Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowiązywały przepisy [[Przepisy:WM11|WM11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii.
 
 
W części dotyczącej numeracji wagonów instrukcję Wm-11 stosowano do drugiej połowy roku 1974. Od 1 września 1974 rozpoczęto stosowanie ujednoliconych dwunastocyfrowych numerów taborowych zwanych "CETAR".
 
 
 
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
 
  
 
== Parowozy ==
 
== Parowozy ==
Linia 59: Linia 55:
  
 
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]].
 
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]].
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Px48-3901.jpg|Parowóz Px48-3901.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Tendry ==
 
== Tendry ==
Linia 105: Linia 97:
  
 
: Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodobnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''.
 
: Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodobnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''.
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:IMtender.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Lokomotywy spalinowe ==
 
== Lokomotywy spalinowe ==
Linia 161: Linia 149:
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
  
Do serii Ld1 można zaliczyć lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50 i t.p.) a także lokomotywę typu [[Ns3]] eksploatowaną na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych]] oraz lokomotywę zbudowaną w warsztatach w Piasecznie, eksploatowaną na [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Grójeckiej Kolei Dojazdowej]]
+
Do serii Ld1 można zaliczyć lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów Wls40, Wls50, 2Wls40, 2Wls50 i t.p.)
 
 
[[File:Ld1-1.jpg|300px]]
 
  
Lokomotywa Ld1-1 w lokomotywowni w Białośliwiu.
 
  
 
=== Lyd1 ===
 
=== Lyd1 ===
Linia 177: Linia 162:
 
* [[WLs150]]
 
* [[WLs150]]
 
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D)
 
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D)
[[Plik:DSC07994am.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia = Lokomotywa Lyd1-226.
 
  
 
=== Lyd2 ===
 
=== Lyd2 ===
Linia 187: Linia 170:
  
 
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 była [[L30H]].
 
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 była [[L30H]].
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
+
 
Plik:0016tm.jpg|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
=== Lxd2 ===
 
=== Lxd2 ===
Linia 202: Linia 182:
 
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 była [[L45H]].
 
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 była [[L45H]].
  
[[Plik:Lxd2-467.jpg|300px]]
 
  
Lokomotywa Lxd2-467.
+
 
  
 
== Wagony silnikowe ==
 
== Wagony silnikowe ==
Linia 249: Linia 228:
  
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
''' ''Przykłady:'' '''
=== MBxc1 ===
+
=== MBc1 ===
 
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]]
 
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]]
 
* '''B''' - drugiej klasy
 
* '''B''' - drugiej klasy
* ''x'' - posiadający 4 osie
+
* ''(brak symbolu)'' - posiadający 2 osie
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
  
Do serii MBxc1 zaliczano wagony silnikowe z fabryki [[Lilpop Rau & Lowenstein]] napędzane silnikami Ford o mocy 45 km każdy.
+
Do serii MBc1 zaliczano wagony silnikowe typu [[Mw63]] napędzane silnikiem [[S47 (silnik)|S47]].
 
 
[[File:Ryjek Poznań RB1.JPG|300px]]
 
 
 
MBxc1-41 odstawiony w Poznaniu.
 
  
 
=== MBd1 ===
 
=== MBd1 ===
Linia 269: Linia 244:
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
  
Do serii MBd1 zaliczano wagony silnikowe typu [[Mw63]] napędzane silnikiem [[S53 (silnik)|S53]], [[S359 (silnik)|S359]] lub [[SW400 (silnik)|SW400]].
+
Do serii MBd1 zaliczano wagony silnikowe typu [[Mw63]].
  
[[Plik:Mbd1-281-karb1.jpg|300px]]
 
 
MBd1-281 na stacji [[Bytom Karb Wąskotorowy]].
 
  
 
=== MBxd1 ===
 
=== MBxd1 ===
Linia 285: Linia 257:
 
* [[1Mw]]
 
* [[1Mw]]
 
* [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]])
 
* [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]])
 
[[File:MBxd1 168 Wolodrza.jpg|300px]]
 
 
Wagon motorowy MBxd1-168.
 
  
 
=== MBxd2 ===
 
=== MBxd2 ===
Linia 298: Linia 266:
  
 
Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie)<ref>Wagon posiada przekładnię hydromechaniczną, a nie hydrauliczną, powinien zatem nosić oznaczenie ''MBxd3'', a nie ''MBxd2''</ref> do serii MBxd2 jest [[A20D-P]].
 
Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie)<ref>Wagon posiada przekładnię hydromechaniczną, a nie hydrauliczną, powinien zatem nosić oznaczenie ''MBxd3'', a nie ''MBxd2''</ref> do serii MBxd2 jest [[A20D-P]].
 
[[Plik:MBxd2-212 Jantar1.jpg|300px]]
 
 
MBxd2-212 w Jantarze.
 
  
 
== Wózki spalinowe torowe ==
 
== Wózki spalinowe torowe ==
Linia 327: Linia 291:
 
* '''Wm''' - [[Wózek silnikowy torowy]]
 
* '''Wm''' - [[Wózek silnikowy torowy]]
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 +
* '''106''' - o numerze inwentarzowym 106, przystosowany do toru o szerokości 785 mm
 +
 +
Takie oznaczenie miały między innymi wózki silnikowe serii[[Wmc]].
 +
 +
  
Takie oznaczenie miały między innymi wózki silnikowe typu [[Wwm5]].
 
  
 
== Drezyny silnikowe ==
 
== Drezyny silnikowe ==
Linia 419: Linia 387:
 
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii.
 
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii.
  
''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' -  ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
 
  
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
+
 
<gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption="">
 
Plik:Bxhpi Gryfice.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Wagony specjalne w ruchu osobowym  ==
 
== Wagony specjalne w ruchu osobowym  ==
Linia 458: Linia 421:
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 3451 do 3500
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 3451 do 3500
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 3500 do 3600
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 3500 do 3600
 
''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' -  ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
 
 
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
 
 
  
  
Linia 541: Linia 499:
 
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie)
 
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie)
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
<gallery widths=550 heights=500 perrow=3 caption="">
 
Plik:wagon transporter.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
 
 
  
 
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
 
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablony użyte w tym artykule: