Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.

Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 Kolei Grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono ze wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1999 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowisko i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny, brankardy, węglarki, transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089. Zimą kolejka używa pługu 803S-02. Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńsko - Grójeckiej Kolei Wąskotorowej była stacja Piaseczno Przeładunkowa wyposażona w rampy na których odbywał się załadunek wagonów normalnotorowych na transportery. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno Miasto - Tarczyn. Odcinek z Tarczyna do Nowego Miasta nad Pilicą jest nieczynny ze względu na kradzieże szyn. GALERIA:

Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Lxd2-465 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto 8.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Pług 803s-02 i SM03-089 na ekspozycji na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 10.04.2021 r. Fot. Mikołaj Łuszczyński
WMC-159 jako pomnik na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 1.11.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Wagon motorowy Mbxd2-302 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 17.10.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
CEM Odra Lyd2-04 z wagonami transporterami na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 17.10.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Parowóz Px48-3916 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe. Obok widoczny wagon motorowy Mbxd2-302. 17.10.2021 r. Fot. Mikołaj Łuszczyński
Wrak Lxd2-453 na tyłach lokomotywowni Piaseczno Miasto wąskotorowe. 30.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Pomnik Lxd2-466 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe. 24.04.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński