Edytujesz Pomoc:Jak poprawnie dodać wpis do katalogu artykułów prasowych

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{DISPLAYTITLE:Katalog artykułów prasowych - pomoc}}
+
== Wstęp ==
{{Katalog artykułów nawigacja}}
 
----
 
<div style="background-color: #f9ffe5; padding: 10px; border: 1px solid #fcff59; border-radius: 5px;">
 
== Jak prawidłowo dodać wpis do katalogu artykułów prasowych ==
 
=== Wstęp ===
 
 
Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.  
 
Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.  
  
=== Pole "Tytuł" ===
+
== Pole "Tytuł" ==
 
Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie ''Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:
 
Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie ''Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:
  
Linia 14: Linia 9:
 
</div>
 
</div>
  
=== Pole "Autor" ===
+
== Pole "Autor" ==
 
* Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie. <br/>
 
* Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie. <br/>
 
'''Uwaga:''' funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:
 
'''Uwaga:''' funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:
Linia 34: Linia 29:
 
* Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim
 
* Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim
  
=== Omówienie ===
+
== Omówienie ==
 
Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.
 
Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.
  
=== Słowa kluczowe ===
+
== Słowa kluczowe ==
 
w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: ''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe'', ''Tabor kolei wąskotorowych''. Jeśli artykuł opisuje imprezę  typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: ''Plandampf'', ''Imprezy kolejowe w Polsce'', ''Parowozownia w Wolsztynie''.<br/>
 
w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: ''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe'', ''Tabor kolei wąskotorowych''. Jeśli artykuł opisuje imprezę  typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: ''Plandampf'', ''Imprezy kolejowe w Polsce'', ''Parowozownia w Wolsztynie''.<br/>
 
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.  
 
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.  
  
=== Tytuł czasopisma ===
+
== Tytuł czasopisma ==
 
Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).  
 
Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).  
  
=== Rocznik ===
+
== Rocznik ==
 
Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.
 
Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.
  
=== Numer ===
+
== Numer ==
 
W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.<br/>
 
W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.<br/>
 
'''Uwaga:''' Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:
 
'''Uwaga:''' Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:
Linia 58: Linia 53:
 
</div>
 
</div>
  
Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla '''''numer w danym roku''''' ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.
+
* Przykład:
 
 
* Przykłady:
 
 
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''1995/01/028'''
 
</div>
 
:
 
 
 
 
  <div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
  <div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''2012/11/208'''
 
'''2012/11/208'''
 
</div>
 
</div>
  
=== Strona / strony ===
+
== Strona / strony ==
W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron.  
+
W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron. Przykład:
 
 
Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla grubszych (ponad stu-stronnicowych) wydawnictw ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.
 
 
 
* Przykłady:
 
  
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''05'''
 
</div>
 
:
 
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''14-22'''
 
'''14-22'''
</div>
 
:
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''13, 14, 19'''
 
 
</div>
 
</div>
  
=== Opis zmian ===
+
== Opis zmian ==
To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja.  
+
To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja. W przypadku wpisu dokonanego w ramach konkursu dla edytorów zalecamy opis w postaci: ''Konkurs''
  
=== Przykłady poprawnych wpisów ===
+
== Przykłady poprawnych wpisów ==
  
 
* [[Biblioteka:A-00212]]
 
* [[Biblioteka:A-00212]]
 
* [[Biblioteka:A-00115]]
 
* [[Biblioteka:A-00115]]
 
* [[Biblioteka:A-00200]]
 
* [[Biblioteka:A-00200]]
</div>
 
[[Kategoria:Strony pomocy]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)