Pomoc:Jak poprawnie dodać wpis do katalogu artykułów prasowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(plus przykłady)
(formatowanie)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
== Wstęp ==
+
{{DISPLAYTITLE:Katalog artykułów prasowych - pomoc}}
 +
{{Katalog artykułów nawigacja}}
 +
----
 +
<div style="background-color: #f9ffe5; padding: 10px; border: 1px solid #fcff59; border-radius: 5px;">
 +
== Jak prawidłowo dodać wpis do katalogu artykułów prasowych ==
 +
=== Wstęp ===
 
Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.  
 
Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.  
  
== Pole "Tytuł" ==
+
=== Pole "Tytuł" ===
 
Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie ''Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:
 
Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie ''Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:
  
Linia 9: Linia 14:
 
</div>
 
</div>
  
== Pole "Autor" ==
+
=== Pole "Autor" ===
 
* Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie. <br/>
 
* Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie. <br/>
 
'''Uwaga:''' funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:
 
'''Uwaga:''' funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:
Linia 29: Linia 34:
 
* Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim
 
* Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim
  
== Omówienie ==
+
=== Omówienie ===
 
Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.
 
Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.
  
== Słowa kluczowe ==
+
=== Słowa kluczowe ===
 
w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: ''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe'', ''Tabor kolei wąskotorowych''. Jeśli artykuł opisuje imprezę  typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: ''Plandampf'', ''Imprezy kolejowe w Polsce'', ''Parowozownia w Wolsztynie''.<br/>
 
w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: ''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe'', ''Tabor kolei wąskotorowych''. Jeśli artykuł opisuje imprezę  typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: ''Plandampf'', ''Imprezy kolejowe w Polsce'', ''Parowozownia w Wolsztynie''.<br/>
 
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.  
 
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.  
  
== Tytuł czasopisma ==
+
=== Tytuł czasopisma ===
 
Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).  
 
Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).  
  
== Rocznik ==
+
=== Rocznik ===
 
Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.
 
Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.
  
== Numer ==
+
=== Numer ===
 
W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.<br/>
 
W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.<br/>
 
'''Uwaga:''' Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:
 
'''Uwaga:''' Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:
Linia 53: Linia 58:
 
</div>
 
</div>
  
* Przykład:
+
Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla '''''numer w danym roku''''' ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.
 +
 
 +
* Przykłady:
 +
 
 +
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 +
'''1995/01/028'''
 +
</div>
 +
:
 +
 
 
  <div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
  <div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''2012/11/208'''
 
'''2012/11/208'''
 
</div>
 
</div>
  
== Strona / strony ==
+
=== Strona / strony ===
W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron. Przykład:
+
W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron.  
 +
 
 +
Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla grubszych (ponad stu-stronnicowych) wydawnictw ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.
 +
 
 +
* Przykłady:
  
 +
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 +
'''05'''
 +
</div>
 +
:
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 
'''14-22'''
 
'''14-22'''
 +
</div>
 +
:
 +
<div style="border: 1px solid #1cef50; background-color: #d2f2da; padding: 10px; width: 50%; border-radius: 5px;">
 +
'''13, 14, 19'''
 
</div>
 
</div>
  
== Opis zmian ==
+
=== Opis zmian ===
To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja. W przypadku wpisu dokonanego w ramach konkursu dla edytorów zalecamy opis w postaci: ''Konkurs''
+
To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja.  
  
== Przykłady poprawnych wpisów ==
+
=== Przykłady poprawnych wpisów ===
  
 
* [[Biblioteka:A-00212]]
 
* [[Biblioteka:A-00212]]
 
* [[Biblioteka:A-00115]]
 
* [[Biblioteka:A-00115]]
 
* [[Biblioteka:A-00200]]
 
* [[Biblioteka:A-00200]]
 +
</div>
 +
[[Kategoria:Strony pomocy]]

Aktualna wersja na dzień 01:01, 15 maj 2019

Strona główna Przeszukaj katalog Dodaj wpis do katalogu Pomoc Statystyki

Jak prawidłowo dodać wpis do katalogu artykułów prasowych[edytuj]

Wstęp[edytuj]

Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.

Pole "Tytuł"[edytuj]

Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:

Miejskie tory: Linia tramwajowa nr 3 w Częstochowie

Pole "Autor"[edytuj]

  • Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie.

Uwaga: funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:

Chcemy wpisać "Płóciennki Marek". Żeby jednak uzyskać podpowiedź wpisujemy: "Plociennik Marek"


Help-kat-art.jpg




  • Informacje o autorze należy podać w formacie "nazwisko imię". Przykład:

Kowalski Jan

  • Jeśli artykuł ma kilku autorów, to należy podać wszystkich
  • Jeśli nie podano imienia i nazwiska autora, to należy wpisać: brak
  • Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim

Omówienie[edytuj]

Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.

Słowa kluczowe[edytuj]

w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tabor kolei wąskotorowych. Jeśli artykuł opisuje imprezę typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: Plandampf, Imprezy kolejowe w Polsce, Parowozownia w Wolsztynie.
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.

Tytuł czasopisma[edytuj]

Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).

Rocznik[edytuj]

Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.

Numer[edytuj]

W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.
Uwaga: Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:

  • na okładce zwykle podawana jest informacja w formacie: numer w danym roku / rok, np.: 11/2011
  • w stopce redakcyjnej (ale czasem też na okładce) podawany jest też numer w numeracji ciągłej, czyli numer nie w danym roku, a w ogóle od początku wydawania danego tytułu. Zazwyczaj numer w numeracji ciągłej jest podawany w nawiasie, np.: 11/2012 (208).
  • Wpisując dane do formularza numer należy podać w formacie:

rok wydania / numer w danym roku / numer w numeracji ciągłej

Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla numer w danym roku ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.

  • Przykłady:

1995/01/028

2012/11/208

Strona / strony[edytuj]

W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron.

Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla grubszych (ponad stu-stronnicowych) wydawnictw ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.

  • Przykłady:

05

14-22

13, 14, 19

Opis zmian[edytuj]

To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja.

Przykłady poprawnych wpisów[edytuj]