Pomoc:Jak poprawnie dodać wpis do katalogu artykułów prasowych

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Wstęp

Utworzenie karty katalogowej jest bardo proste - wystarczy wypełnić formularz i zapisać edycję. Jednak w celu ułatwienia późniejszego korzystania z katalogu artykułów prasowych warto i należy kilku podstawowych zaleceń oraz pamiętać o zwyczajnej staranności: dbać o to, aby dane były wpisane dokładnie, bez błędów ortograficznych, literowych itp.

Pole "Tytuł"

Należy wpisać pełny tytuł artykułu. Jeśli artykuł jest publikowany w rubryce stałej, to należy wpisać go w formacie Nazwa rubryki stałej: Tytuł artykułu". Przykład:

Miejskie tory: Linia tramwajowa nr 3 w Częstochowie

Pole "Autor"

  • Pole ma funkcję autouzupełniania. Podczas wpisywania danych formularz "podpowiada". Jeśli na liście podpowiedzi są już dane autora, to należy wybrać je z listy. Jeśli nie ma, to należy podpowiedź zignorować i wpisać dane ręcznie.

Uwaga: funkcja autouzupełniania nie do końca radzi sobie z literami ze znakami diakrytycznymi (czyli ogonkami, kropkami, czy umlautami). Jeśli zatem nazwisko autora zawiera litery z polskimi znakami, a chcemy żeby system uzupełnił dane za nas, to należy wpisywać je bez polskich znaków. Formularz je wyszuka i wyświetli podpowiedź już z polskimi znakami. Przykład:

Chcemy wpisać "Płóciennki Marek". Żeby jednak uzyskać podpowiedź wpisujemy: "Plociennik Marek"


Help-kat-art.jpg




  • Informacje o autorze należy podać w formacie "nazwisko imię". Przykład:

Kowalski Jan

  • Jeśli artykuł ma kilku autorów, to należy podać wszystkich
  • Jeśli nie podano imienia i nazwiska autora, to należy wpisać: brak
  • Jeśli podano jedynie inicjały albo pseudonim, to należy wpisać te inicjały albo pseudonim

Omówienie

Należy zwięźle zreferować treść artykułu w taki sposób, aby było wiadomo, o czym on jest. Albo innymi słowy: aby użytkownik czytający to streszczenie miał pojęcie, jakie informacje w nim znajdzie.

Słowa kluczowe

w tej rubryce należy podać co najmniej jedno słowo kluczowe dla artykułu. Jeśli np. artykuł omawia parowozy eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych, to należy wpisać np.: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tabor kolei wąskotorowych. Jeśli artykuł opisuje imprezę typu "Plandampf" w Wolsztynie, to przykładowy zestaw słów kluczowych może wyglądać następująco: Plandampf, Imprezy kolejowe w Polsce, Parowozownia w Wolsztynie.
Sugerujemy jednocześnie aby nie tworzyć bez potrzeby nowych słów kluczowych i, o tyle, o ile jest to możliwe, korzystać z tych podpowiadanych przez formularz.

Tytuł czasopisma

Tutaj sprawa jest prosta: należy wpisać tytuł czasopisma, w którym opublikowano dany artykuł. Pole ma funkcję autouzupełniania (podpowiedzi).

Rocznik

Należy podać rok wydania podany na okładce czasopisma.

Numer

W tym polu należy podać informacje o numerze czasopisma, w którym dany artykuł się ukazał.
Uwaga: Należy pamiętać, że czasopisma (zwykle) mają "podwójny" system numeracji:

  • na okładce zwykle podawana jest informacja w formacie: numer w danym roku / rok, np.: 11/2011
  • w stopce redakcyjnej (ale czasem też na okładce) podawany jest też numer w numeracji ciągłej, czyli numer nie w danym roku, a w ogóle od początku wydawania danego tytułu. Zazwyczaj numer w numeracji ciągłej jest podawany w nawiasie, np.: 11/2012 (208).
  • Wpisując dane do formularza numer należy podać w formacie:

rok wydania / numer w danym roku / numer w numeracji ciągłej

Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla numer w danym roku ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.

  • Przykłady:

1995/01/028

2012/11/208

Strona / strony

W tym polu należy podać numer strony, na której artykuł się znajduje. Jeśli artykuł jest dłuższy i zajmuje kilka stron, to należy podać zakres stron. Przykład:

Istotne jest pamiętanie o zerach wiodących zwłaszcza dla grubszych (ponad stu-stronnicowych) wydawnictw ponieważ, dzięki temu ułatwiamy późniejsze wyszukiwanie i sortowanie wpisów.

  • Przykłady:

05

14-22

13, 14, 19

Opis zmian

To, co wpiszemy tutaj będzie widoczne w historii edycji wykonanych na Enkolu. Poprawnie sporządzony opis edycji pomaga edytorom Enkolu zorientowanie się na czym polegała edycja. W przypadku wpisu dokonanego w ramach konkursu dla edytorów zalecamy opis w postaci: Konkurs

Przykłady poprawnych wpisów