Powierzchnia do stania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(do normy)
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
'''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)
 
'''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)
  
 +
== Wyznaczenie pola powierzchni do stania ==
  
 
Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:
 
Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:
Linia 7: Linia 8:
  
 
Do powierzchni do stania nie wlicza się:
 
Do powierzchni do stania nie wlicza się:
# rzutu [[Siedzenie (pasażerskie)|siedzeń]] (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300<sup>1)</sup> mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
+
# rzutu [[Siedzenie (pasażerskie)|siedzeń]] (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300<sup>[a]</sup> mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
 
# rzutu [[Stolik stały|stolików stałych]],
 
# rzutu [[Stolik stały|stolików stałych]],
 
# powierzchni przewidzianych dla [[Maszynista|maszynistów]] i innych człoków [[Drużyna pociągowa|drużyny pociągowej]] oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
 
# powierzchni przewidzianych dla [[Maszynista|maszynistów]] i innych człoków [[Drużyna pociągowa|drużyny pociągowej]] oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
 
# stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
 
# stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
 
# obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
 
# obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
# obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850<sup>2)</sup> mm;
+
# obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850<sup>[b]</sup> mm;
 
# obszarów toalet, umywalni itp.
 
# obszarów toalet, umywalni itp.
  
<sup>1)</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.
+
<sup>[a]</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.
  
<sup>2)</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)
+
<sup>[b]</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)
 +
 
 +
== Zagęszczenie pasażerów stojących ==
 +
 
 +
Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio:
 +
# dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 [[Karty UIC|karty UIC]] 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych",
 +
# dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344)
 +
 
 +
Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio:
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
! Przypadek !! Liczba pasażerów na m² !! Uwagi
 +
|-
 +
| rowspan=2 | Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 0 || Dla ogólnej powierzchni do stania.
 +
|-
 +
| 1,25 || Dla [[Powierzchnia gastronomiczna|powierzchni gastronomicznej]] jedynie przy wyznaczaniu [[Masa projektowa|masy projektowej]].
 +
|-
 +
| Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 2 - 4 || Powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi.
 +
|-
 +
| Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 4 ||
 +
|-
 +
| Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 7,14 || Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi.
 +
|-
 +
| Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów || 5 || co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą. Takie zagęszczenie zostało wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz.U. 2003 nr 231 poz. 2317) wcześniejsze regulacje dopuszczały większe zagęszczenie.
 +
|-
 +
| <del>Znamionowe obciążenie dla tramwajów</del> || <del>6,67</del> || co wynika z przyjęcia 0,15 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993).
 +
|-
 +
| <del>Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów</del> || <del>10</del> || co wynika z przyjęcia 0,10 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993).
 +
|}
 +
 
 +
== Zobacz też ==
 +
 
 +
* [[Masa pasażera]]
 +
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 +
* [[Masa projektowa]]
 +
* [[Masa eksploatacyjna]]
  
 
== Słowniczek ==
 
== Słowniczek ==

Aktualna wersja na dzień 00:35, 24 maj 2020

Powierzchnia do stania - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)

Wyznaczenie pola powierzchni do stania[edytuj]

Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:

Do powierzchni do stania nie wlicza się:

  1. rzutu siedzeń (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300[a] mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
  2. rzutu stolików stałych,
  3. powierzchni przewidzianych dla maszynistów i innych człoków drużyny pociągowej oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
  4. stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
  5. obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
  6. obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850[b] mm;
  7. obszarów toalet, umywalni itp.

[a] W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.

[b] W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)

Zagęszczenie pasażerów stojących[edytuj]

Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio:

  1. dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 karty UIC 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych",
  2. dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344)

Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio:

Przypadek Liczba pasażerów na m² Uwagi
Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych 0 Dla ogólnej powierzchni do stania.
1,25 Dla powierzchni gastronomicznej jedynie przy wyznaczaniu masy projektowej.
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych 2 - 4 Powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi.
Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne 4
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne 7,14 Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi.
Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów 5 co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą. Takie zagęszczenie zostało wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz.U. 2003 nr 231 poz. 2317) wcześniejsze regulacje dopuszczały większe zagęszczenie.
Znamionowe obciążenie dla tramwajów 6,67 co wynika z przyjęcia 0,15 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993).
Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów 10 co wynika z przyjęcia 0,10 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993).

Zobacz też[edytuj]

Słowniczek[edytuj]

PL: powierzchnia do stania

EN: standing area