Semafor zaporowy

Z Enkol
Wersja z dnia 15:32, 22 lis 2013 autorstwa Macpach123 (dyskusja | edycje) (utworzenie strony)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Semafor zaporowy na stacji Kutno

Semafor zaporowy (dawniej tarcza zaporowa świetlna) - semafor stosowany przy torach, na które odbywają się tylko wjazdy pociągów. Zasadniczo semafor zaporowy jest sygnalizatorem dającym sygnał S1 "Stój" ważny zarówno dla pociągów, jak i manewrów. Jej zadaniem jest ostrzeganie o końcu toru i braku możliwości dalszej jazdy. Semafory zaporowe ustawiane są zgodnie z zasadami ustawiania innych sygnałów zamknięcia toru.

Niektóre semafory posiadają komorę światła białego pod światłem czerwonym i mogą wyświetlić sygnał zezwalający na jazdę manewrową, czasem również sygnał zastępczy ważny dla pociągów. Semafory tego typu stosuje się na stacjach końcowych. Służą one do zatrzymania pociągu, a po odłączeniu lokomotywy od reszty składu nadania jej sygnału zezwalającego na jazdę manewrową (odjechanie od składu, przejazd na tory postojowe). Semafory zaporowe tego typu posiadają literę m obok lub pod oznaczeniem tarczy[1].

Sygnały podawane na semaforach zaporowych
Czerwone góra ciągłe.svg
Wygaszony dół.svg
Podstawa Tz-Cm.svg
S1 (d. Zs1)
"Stój"
Czerwone jednokomorowe ciągłe.svg
Podstawa Tz-C.svg
S1
"Stój"
Wygaszony góra.svg
Białe dół ciągłe.svg
Podstawa Tz-Cm.svg
Ms2 (d. Zs2)
Jazda manewrowa dozwolona
Czerwone góra ciągłe.svg
Białe dół migające.svg
Podstawa Tz-Cm.svg
Sz
Sygnał zastępczy

Przypisy

  1. Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym WTB-E10 Rozdział II §14