Szablon:Artykuł na medal: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(aktualizacja)
(Aktualizacja)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
[[Plik:Szopienice Dwór (1985).jpg|250px|center]]
+
[[Plik:Urzadzenie-rotacyjne-5.jpg|250px|center]]
=== Węzeł tramwajowy Szopienice Dwór ===
+
=== Urządzenie rotacyjne  ===
  
Linia tramwajowa z Szopienic do Mysłowic, stanowiąca początek późniejszego węzła "Szopienice Dwór" została wybudowana przez spółkę [[Oberschlesische Kleinbahnen und Elektrizitaetswerke A.G.]] w roku 1900 (odbiór miał miejsce 24/25 lipca, zaś rozpoczęcie ruchu - 31 października), stanowiąc końcowy odcinek linii z [[:pl:Bytom|Bytomia]] do Mysłowic. Zastosowany [[rozstaw szyn]] był typowy dla powstającej wówczas sieci górnośląskich tramwajów i wynosił 785 mm. W kierunku Mysłowic linię wyprowadzono z obecnej ulicy Wiosny Ludów na torowisko wydzielone po jej południowej stronie, następnie ostrym prawym łukiem pod kątem niemal 90 stopni wprowadzając ją pod wiadukt linii kolejowej z Katowic do Sosnowca, a następnie dwoma odwrotnymi łukami (lewym i prawym) linia tramwajowa powraca do południowej strony jezdni.
+
'''Urządzenie rotacyjne''' - rodzaj pojazdów szynowych (pługów rotacyjnych) zbudowanych bazie wąskotorowej lokomotywy spalinowej typu L45H w Warsztatach Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na Rozbarku (dzielnica Bytomia). Zadaniem tych urządzeń było oczyszczanie toru z wysypujących się z wagonów przewożonych w nich ładunków masowych typu rudy metali nieżelaznych, kamień, węgiel, skała płona oraz odśnieżanie.
W roku 1927 rozpoczęto prace przy budowie linii łączącej Katowice z Sosnowcem o szerokości toru 1435mm, jednocześnie przebudowując na ten rozstaw linię z Katowic do Szopienic wraz z istniejącą tam [[Zajezdnia tramwajowa w Szopienicach|zajezdnią]].  
+
  
'''[[Szopienice Dwór|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
+
'''[[Urządzenie rotacyjne|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
  
 
<noinclude><br /><br />
 
<noinclude><br /><br />
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Aktualna wersja na dzień 23:52, 22 sty 2018

Urzadzenie-rotacyjne-5.jpg

Urządzenie rotacyjne[edytuj]

Urządzenie rotacyjne - rodzaj pojazdów szynowych (pługów rotacyjnych) zbudowanych bazie wąskotorowej lokomotywy spalinowej typu L45H w Warsztatach Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na Rozbarku (dzielnica Bytomia). Zadaniem tych urządzeń było oczyszczanie toru z wysypujących się z wagonów przewożonych w nich ładunków masowych typu rudy metali nieżelaznych, kamień, węgiel, skała płona oraz odśnieżanie.


Czytaj całość i oceń | Archiwum | Zgłoś kandydaturę