Szablon:Artykuł na medal: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(poprawa rozmiaru obrazka)
(aktualizacja)
Linia 1: Linia 1:
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
 
<!-- MAKSYMALNA SZEROKOŚĆ GRAFIKI: 150px -->
[[Plik:Nowy-dwor-1917.jpg|250px|center]]
+
[[Plik:Szopienice Dwór (1985).jpg|250px|center]]
=== Kopalnia rudy cynku i ołowiu „Nowy Dwór” w Bytomiu ===
+
=== Węzeł tramwajowy Szopienice Dwór ===
  
Z powodu wyczerpywania się złóż cynku i ołowiu w okolicach Tarnowskich Gór około połowy XIX wieku zaczęto budowac nowe kopalnie tychże rud w okolicach Bytomia. Jedną z nich była otwarta w roku 1881 kopalnia „Nowy Dwór”. Znajdowała się ona w Dąbrowie Miejskiej (dzielnicy Bytomia). Z jej nieco zawiłą i na poły zapomnianą historią można się zapoznać czytając poświęcony jej artykuł.  
+
Linia tramwajowa z Szopienic do Mysłowic, stanowiąca początek późniejszego węzła "Szopienice Dwór" została wybudowana przez spółkę [[Oberschlesische Kleinbahnen und Elektrizitaetswerke A.G.]] w roku 1900 (odbiór miał miejsce 24/25 lipca, zaś rozpoczęcie ruchu - 31 października), stanowiąc końcowy odcinek linii z [[:pl:Bytom|Bytomia]] do Mysłowic. Zastosowany [[rozstaw szyn]] był typowy dla powstającej wówczas sieci górnośląskich tramwajów i wynosił 785 mm. W kierunku Mysłowic linię wyprowadzono z obecnej ulicy Wiosny Ludów na torowisko wydzielone po jej południowej stronie, następnie ostrym prawym łukiem pod kątem niemal 90 stopni wprowadzając ją pod wiadukt linii kolejowej z Katowic do Sosnowca, a następnie dwoma odwrotnymi łukami (lewym i prawym) linia tramwajowa powraca do południowej strony jezdni.
 +
W roku 1927 rozpoczęto prace przy budowie linii łączącej Katowice z Sosnowcem o szerokości toru 1435mm, jednocześnie przebudowując na ten rozstaw linię z Katowic do Szopienic wraz z istniejącą tam [[Zajezdnia tramwajowa w Szopienicach|zajezdnią]].  
  
Kopalnia eksploatowała dość rozbudowaną (długość około 3 km) wąskotorową bocznicę o szerokości toru 785 mm. Wszystkie tory bocznicy były zelektryfikowane prądem stałym o napięciu 500 V dostarczanym za pomocą sieci napowietrznej. Na bocznicy eksploatowano 2 lokomotywy elektryczne oznaczone jako GBM 70/550. Skany regulaminu technicznego oraz schematu bocznicy znajdują się w artykule.
+
'''[[Szopienice Dwór|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
'''[[Kopalnia rud cynku i ołowiu „Nowy Dwór”|Czytaj całość i oceń]]''' | '''[[Enkol:Artykuł na medal/Archiwum|Archiwum]]''' | '''[[Enkol:Artykuł_na_medal/Propozycje|Zgłoś kandydaturę]]'''
 
  
 
<noinclude><br /><br />
 
<noinclude><br /><br />
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
[[Kategoria:Szablony strony głównej]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wersja z 21:01, 25 kwi 2017

Szopienice Dwór (1985).jpg

Węzeł tramwajowy Szopienice Dwór

Linia tramwajowa z Szopienic do Mysłowic, stanowiąca początek późniejszego węzła "Szopienice Dwór" została wybudowana przez spółkę Oberschlesische Kleinbahnen und Elektrizitaetswerke A.G. w roku 1900 (odbiór miał miejsce 24/25 lipca, zaś rozpoczęcie ruchu - 31 października), stanowiąc końcowy odcinek linii z Bytomia do Mysłowic. Zastosowany rozstaw szyn był typowy dla powstającej wówczas sieci górnośląskich tramwajów i wynosił 785 mm. W kierunku Mysłowic linię wyprowadzono z obecnej ulicy Wiosny Ludów na torowisko wydzielone po jej południowej stronie, następnie ostrym prawym łukiem pod kątem niemal 90 stopni wprowadzając ją pod wiadukt linii kolejowej z Katowic do Sosnowca, a następnie dwoma odwrotnymi łukami (lewym i prawym) linia tramwajowa powraca do południowej strony jezdni. W roku 1927 rozpoczęto prace przy budowie linii łączącej Katowice z Sosnowcem o szerokości toru 1435mm, jednocześnie przebudowując na ten rozstaw linię z Katowic do Szopienic wraz z istniejącą tam zajezdnią.

Czytaj całość i oceń | Archiwum | Zgłoś kandydaturę