Tarcza zaporowa

Z Enkol
Wersja z dnia 14:45, 1 maj 2018 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "'''Tarcza zaporowa''' - kolejowe urządzenie sygnalizacyjne dające sygnały zabraniające lub zezwalające na jazdę po torach stacyjnych. Zgo...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Tarcza zaporowa - kolejowe urządzenie sygnalizacyjne dające sygnały zabraniające lub zezwalające na jazdę po torach stacyjnych. Zgodnie z instrukcją E1 – sygnały na tarczach zaporowych należą do sygnałów zamknięcia toru.

Tarcza zaporowa kształtowa[edytuj]

Tarcza zaporowa kształtowa składa się z czarnej latarni z białym kołem z czarną kresą, umieszczonej na słupie. Tarcza zaporowa kształtowa pokazuje jednakowe sygnały w dzień i w nocy.

Latarnia tarczy zaporowej posiada z tyłu dwa otwory tworzące dwa światła w poziomie, w przypadku kiedy tarcza pokazuje sygnał Z1 "Stój!", lub wznoszące się pod kątem 45° w stronę prawą, w przypadku, gdy tarcza pokazuje sygnał zezwalający na jazdę (Z2). Jeśli tarcza zaporowa może wyświetlać tylko sygnał Z1 to posiada z tyłu latarni tylko jeden okrągły otwór przepuszczający mleczne białe światło.. Jeżeli miejsce ustawienia tarczy jest dobrze oświetlone to można tarczy nie oświetlać w porze nocnej co stwierdza instrukcja iE-1.

Sygnały na tarczach zaporowych są ważne zarówno dla jazd manewrowych, jak i pociągowych.

Tarczę zaporową ustawia się z prawej strony toru, do którego się ona odnosi.