Tw53

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Tw53
DSC02027am.JPG
Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika Tw53
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1953 - 1954
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 20
Rozstaw szyn 750 mm, 785 mm
Długość parowozu 8800 mm
Szerokość 2800 mm
Wysokość 3050 mm
Układ osi 0-5-0


Średnica kół napędowych 790 mm
Ciśnienie pary w kotle 13 atm
Powierzchnia rusztu 1,6 m2
Powierzchnia przegrzewacza 22 m2


Średnica cylindrów 450 mm
Skok tłoka 400 mm
Moc znamionowa 400 KM (294,2 kW)
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Masa własna 32,4 t
Masa służbowa 41,25 t


Zapas węgla 1,6 t
Zapas wody 4 m3



Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic[1].

Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:

  • Tw53-2561
  • Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
  • Tw53-2565
  • Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
  • Tw53-2570
  • Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.

Zachowane egzemplarze



Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53

Nr fabr. Nr kotła Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Aktualne lub ostatnie
miejsce stacjonowania
Uwagi
2647 13963/54 1954 eksponat/oczekuje NG 785 Tw53-2566 Rudy kolor żółty
3996 13956/54 1954 eksponat 785 Pw53-02 Rudy ex. Tw53-3996
2652 13969/54 1955 pomnik 785 Tw53-2570 Racibórz kolor zielony . Nazywany Halinką
3990 13950/54 1954 eksponat 785 Tw53-2561 Chabówka Błędnie oznaczony numerem 2560
2648 13966/54 1955 eksponat 785 Tw53-2565 Sochaczew Prostokątne Bufory
2646 13960/54 1955 eksponat 750 Pw53-1980 Sochaczew ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
3994 13955/? 1954 złom 14.09.1981 785 Tw53-2562 Bytom?
2645 13961/? 1955 złom 18.04.1985 785 Tw53-2563 Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice ex. PKP
2649 13965/? 1955 złom 24.11.1984 785 Tw53-2567 Bytom?
2650 13968/? 1955 złom 04.06.1983 785 Tw53-2568 Bytom?
2651 13967/? 1955 złom 31.08.1978 785 Tw53-2569 Bytom?
2643 13958/54 1954 złom 785 Tw53-2643 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
2644 13964/54 1955 złom 1982 785 Tw53-2644 Huta Pokój ex. Huta Bobrek
3989 12256/48 1955 złom 785 Tw53-3989 Huta Kościuszko zmiana kotła
3991 13951/54 1955 złom 1978 785 Tw53-3991 Huta Pokój
3992 13952/54 1954 złom 785 Tw53-3992 KWK Wujek
3993 13953/54 1954 złom 785 Tw53-3993 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
3995 13954/54 1954 złom 1000 Tw53-3995 KWK Zabrze-Bielszowice przekuty z 785 mm
3997 13957/54 1954 złom 1988 785 Tw53-3997 KWK Pokój ex. KWK Katowice
3998 13959/54 1954 złom 1974 785 Tw53-3998 KWK Wujek
  • Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów

Przypisy

  1. Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 

Bibliografia

  • Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 
  • Bogdan Pokropiński: Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2016. ISBN 9788320619638. 



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.