Wagon silnikowy

Z Enkol
Wersja z dnia 17:55, 21 sty 2013 autorstwa Kaczor (dyskusja | edycje) (z Wikipedii)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.
SN61-183 podczas XIV parady parowozów w Wolsztynie

Wagon silnikowywagon przeznaczony do przewozu pasażerów lub towarów posiadający własny napęd. Może jeździć samodzielnie (tramwaj, wagon spalinowy, wagon elektryczny, szynobus, wagon akumulatorowy, wagon parowy), ciągnąć (ew. pchać) wagony doczepne pełniąc funkcję lokomotywy lub być niesamodzielną częścią składową zespołu trakcyjnego.

Wagonem silnikowym jest także wagon tramwajowy lub wagon metra posiadający własny napęd, także doczepa czynna, czyli wagon silnikowy bez kabiny motorowego.

Wagony silnikowe stosuje się w kolejach miejskich i metrze. W komunikacji poza granicami aglomeracjami kursują najczęściej jako pociągi, jeśli jest małe natężeniu ruchu pasażerskiego. Innym zastosowaniem jest użycie ich jako pojazdów roboczych (np. do rewizji sieci trakcyjnej – wagony silnikowe serii SR PKP). W Polsce nie spotyka się wagonów silnikowych towarowych, z wyjątkiem pojazdów roboczych – drezyn.



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Wagon silnikowy. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.