Wagon transporter: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano niewielką ilość przedwojennych transporterów posiadających wózki dwuosiowe.
+
'''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano kilka sztuk przedwojennych transporterów posiadających wózki trzy i dwuosiowe.
  
W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w [[ZNTK Poznań]] oraz w [[ZNTK Wrocław]], następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych.
+
= Historia =
  
 +
= Transportery przedwojenne w Polsce =
 +
 +
= Typy powojenne =
 +
 +
W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych.
 
W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej.
 
W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej.
 
Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.
 
Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.
Linia 17: Linia 22:
 
* Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
 
* Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
 
# [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcka Kolej Dojazdowa]]
# [[Gdańskie Koleje Dojazdowe]]
+
# [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskie Koleje Dojazdowe]]
 
# [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Jędrzejowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Jędrzejowska Kolej Dojazdowa]]
Linia 23: Linia 28:
 
# ''[[Kujawskie Koleje Dojazdowe]]'' (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
 
# ''[[Kujawskie Koleje Dojazdowe]]'' (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
 
# [[Mławska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Mławska Kolej Dojazdowa]]
# [[Nałęczowska Kolej Dojazdowa]]
+
# [[Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa|Nałęczowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Nasielska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Nasielska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Opalenicka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Opalenicka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Piotrkowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Piotrkowska Kolej Dojazdowa]]
 
# ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]''
 
# ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]''
 +
# [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Starachowicka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Starachowicka Kolej Dojazdowa]]
 
# ''[[Śmigielska Kolej Dojazdowa]]''
 
# ''[[Śmigielska Kolej Dojazdowa]]''
 
# [[Średzka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Średzka Kolej Dojazdowa]]
  
 +
* Koleje o rozstawie szyn 785 mm:
 +
# [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] - w ograniczonym zakresie lub tylko testowo przed IIWŚ. Transporter po przebudowie dotrwał co najmniej do 1985.
  
 
* Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
 
* Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
 
# [[Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]]
# [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz Koszalińską)
+
# [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz [[Koszalińska Kolej Wąskotorowa|Koszalińską]])
  
  
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm oraz 785 mm transporterów nie eksploatowano.
+
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano.

Wersja z 22:55, 21 gru 2020

Transporter - specjalistyczny wąskotorowy wagon platforma, służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez lokomotywę normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma wózkami trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano kilka sztuk przedwojennych transporterów posiadających wózki trzy i dwuosiowe.

Historia

Transportery przedwojenne w Polsce

Typy powojenne

W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych. W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie oraz w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.



Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001):


  • Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
  1. Ełcka Kolej Dojazdowa
  2. Gdańskie Koleje Dojazdowe
  3. Hrubieszowska Kolej Dojazdowa
  4. Jędrzejowska Kolej Dojazdowa
  5. Kaliska Kolej Dojazdowa
  6. Kujawskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
  7. Mławska Kolej Dojazdowa
  8. Nałęczowska Kolej Dojazdowa
  9. Nasielska Kolej Dojazdowa
  10. Opalenicka Kolej Dojazdowa
  11. Piotrkowska Kolej Dojazdowa
  12. Przeworska Kolej Dojazdowa
  13. Rogowska Kolej Dojazdowa
  14. Starachowicka Kolej Dojazdowa
  15. Śmigielska Kolej Dojazdowa
  16. Średzka Kolej Dojazdowa
  • Koleje o rozstawie szyn 785 mm:
  1. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - w ograniczonym zakresie lub tylko testowo przed IIWŚ. Transporter po przebudowie dotrwał co najmniej do 1985.
  • Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
  1. Piaseczyńska Kolej Dojazdowa
  2. Pomorskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz Koszalińską)


Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano.