Edytujesz 1Aw
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | [[Plik:1Aw_FPKW.jpg|thumb|250px|Wagon 1Aw po remoncie kapitalnym na muzealnej trasie [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała]].]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Plik:Sklad1Aw.jpg|thumb|250px|Skład wagonów typu 1Aw (seria Bxhpi) na mijance końcowej Tułowice Sochaczewskie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna|Muzeum Kolei Wąsk. Sochaczew]]).]] | [[Plik:Sklad1Aw.jpg|thumb|250px|Skład wagonów typu 1Aw (seria Bxhpi) na mijance końcowej Tułowice Sochaczewskie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna|Muzeum Kolei Wąsk. Sochaczew]]).]] | ||
'''1Aw''' – typ polskich [[kolej wąskotorowa|wąskotorowych]] [[Wagon osobowy|wagonów pasażerskich]], produkowanych w latach 1954-1957. W [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Fabryce Wagonów w Świdnicy]] powstało w sumie 126 sztuk i wszystkie były przeznaczone dla [[kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Według danych z 2009 r. zachowało się 31 sztuk, w tym dwie przeznaczone do ekspozycji. Oznaczane były serią Cx, następnie Bx i [[Bxhpi]]. W oparciu o budowę 1Aw powstały późniejsze konstrukcje wagonów dla kolei wąskotorowej produkowanych w Polsce. | '''1Aw''' – typ polskich [[kolej wąskotorowa|wąskotorowych]] [[Wagon osobowy|wagonów pasażerskich]], produkowanych w latach 1954-1957. W [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Fabryce Wagonów w Świdnicy]] powstało w sumie 126 sztuk i wszystkie były przeznaczone dla [[kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Według danych z 2009 r. zachowało się 31 sztuk, w tym dwie przeznaczone do ekspozycji. Oznaczane były serią Cx, następnie Bx i [[Bxhpi]]. W oparciu o budowę 1Aw powstały późniejsze konstrukcje wagonów dla kolei wąskotorowej produkowanych w Polsce. | ||
Linia 48: | Linia 16: | ||
==== Wykaz zachowanych 1Aw ==== | ==== Wykaz zachowanych 1Aw ==== | ||
{{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}} | {{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}} | ||
− | Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 | + | Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 [[Rudy (stacja kolejowa)|w Rudach Raciborskich]], 4 w Środzie Wielkopolskiej ([[Średzka Kolej Powiatowa]]) oraz po 1 w Nowym Dworze Gdańskim, Zbiersku, Miliczu, [[Praszka|Praszce]], [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławie]], Bachórzu i Dynowie<ref name="ŚK8/2007">{{cytuj pismo |nazwisko = Zajfert|imię = Michał |tytuł = Wąskotorowe wagony osobowe typu 1Aw (2)|czasopismo = Świat Kolei|wolumin = 8/2007|strony = 37-41|wydawca = Emi-press|miejsce = Łódź|issn = 1234-5962}}</ref>. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
− | |||
=== Wózki === | === Wózki === | ||
Układ jezdny stanowiły dwa skrętne, toczne, dwuosiowe [[wózek|wózki]], zbudowane z blach 12 mm oraz [[ceownik]]ów. Na jednym z wózków (od strony toalety), znajdowała się [[prądnica]]. Wagon posiadał jednostopniowe sprężynowanie składające się z resora piórowego podwieszonego przez sprężyny walcowe. Konstrukcja ta bywa mylnie nazywana dwustopniową. Wózki charakteryzowały się niespokojnym biegiem przy wyższych prędkościach, co spowodowało konieczność ich modernizacji, wprowadzonych w kolejnych wagonach: [[2Aw]] i [[3Aw]]<ref name="kolejrogowska"/>. | Układ jezdny stanowiły dwa skrętne, toczne, dwuosiowe [[wózek|wózki]], zbudowane z blach 12 mm oraz [[ceownik]]ów. Na jednym z wózków (od strony toalety), znajdowała się [[prądnica]]. Wagon posiadał jednostopniowe sprężynowanie składające się z resora piórowego podwieszonego przez sprężyny walcowe. Konstrukcja ta bywa mylnie nazywana dwustopniową. Wózki charakteryzowały się niespokojnym biegiem przy wyższych prędkościach, co spowodowało konieczność ich modernizacji, wprowadzonych w kolejnych wagonach: [[2Aw]] i [[3Aw]]<ref name="kolejrogowska"/>. | ||
Linia 73: | Linia 40: | ||
== Pudło wagonów == | == Pudło wagonów == | ||
− | Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z | + | Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z cewników zimnogiętych została przykryta stalową podłogą zbudowaną z blachy falistej spawanej elektrycznie. Do stalowej konstrukcji podłogi za pośrednictwem drewnianych listew przymocowana została drewniana podłoga, pokryta gumową wykładziną. Ściany były zbudowane ze stalowego szkieletu pokrytego z zewnątrz blachą stalową o grubości 2 mm. Dach został pokryty blachą o grubości 1,5 mm. Od wewnątrz ściany i sufit wyłożono płytami ze sklejki; pomiędzy blachą a sklejką włożono płyty korkowe zapewniające zarówno izolację akustyczną, jak i termiczną<ref name="ŚK7/2007"/>. |
=== Wnętrze === | === Wnętrze === | ||
Linia 109: | Linia 76: | ||
* hp – hamulec ręczny oraz powietrzny | * hp – hamulec ręczny oraz powietrzny | ||
* i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy) | * i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy) | ||
− | + | ||
− | |||
{{przypisy}} | {{przypisy}} | ||