Edytujesz Linia kolejowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami<ref>Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>. Punkty początkowe i końcowe linii kolejowej ustala [[zarządca infrastruktury]]<ref>§2 pkt. 1 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
+
'''Linia kolejowa''' – [[droga kolejowa]] mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki [[linia kolejowa|linii]], a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami. <ref>Art. 4 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
  
== Rodzaje linii kolejowych ==
+
 
Wyróżnia się następujące rodzaje linii kolejowych:
+
[[Ustawa o transporcie kolejowym]] wyróżnia następujące rodzaje linii kolejowych:
  
 
* ''linia kolejowa o znaczeniu państwowym'' – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi <ref>Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
* ''linia kolejowa o znaczeniu państwowym'' – istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budowa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi <ref>Art. 4 ust. 2a Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
Linia 8: Linia 8:
 
* ''linia kolejowa o znaczeniu obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną <ref>Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
* ''linia kolejowa o znaczeniu obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, planowaną do objęcia osłoną techniczną <ref>Art. 4 ust. 2b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
  
* ''linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny <ref>Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>.
+
* ''linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym'' – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa i w czasie wojny <ref>Art. 4 ust. 2c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
* ''łącznica'' - linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej<ref>§2 pkt. 3 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
== Części linii kolejowych ==
 
 
 
Linie kolejowe dzielą się na:
 
 
 
# odcinki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[stacja węzłowa|stacjami węzłowymi]] albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową
 
# szlaki — stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi [[posterunek zapowiadawczy|posterunkami zapowiadawczymi]] lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii
 
# odstępy — stanowiące część toru szlakowego między:
 
#* posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym [[posterunek odstępowy|posterunkiem odstępowym]], [[posterunek bocznicowy|bocznicowym]] lub [[semafor|semaforem odstępowym]] [[samoczynna blokada liniowa|blokady samoczynnej]]
 
#* dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
 
#* posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
 
#* dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze<ref>§2 pkt. 2 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
 
 
  
  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: